جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت‏ الله علوی بروجردی

حوزه/ اربعین حركتی فوق‌العاده است، هركسی كه می‌تواند و توان دارد، خودش را برساند، ولو ساعاتی در اين مسير جزو سياهی‌لشکر باشيم؛ همان‌طور كه آن سياهی‌لشکرها دل زينب كبری سلام‌الله‌علیها را لرزاندند، ما هم جزو سياهی‌لشکرهايی باشيم كه دل امام زمان علیه‌السلام را شاد می‌كنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی در سخنانی در درس خارج خود، درباره اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) به تبیین اهمیت پاسداری از این مناسبت مهم دینی پرداخت که متن آن به این شرح است:

 زیارت اربعین امام حسین، اعلاء كلمه سيدالشهداء علیه‌السلام است؛ اعلاء كلمه، علی علیه‌السلام است؛ اعلاء كلمه رسول‌الله صلی الله علیه وآله است؛ اعلاء كلمه خدا و الله است. و بدانید شيعه هم با امام‌حسين علیه‌السلام زنده مانده است.‌ سرمايه شيعه برای بقا، امام‌حسين علیه‌السلام است. آن را از دست ندهيم. مواظب آن‌هايی هم باشید كه سعی می‌كنند به‌نحوی بر این عقاید خدشه بكنند. يكی می‌گويد زوّار عراقی می‌آيند مشهد فلان كار را بكنند، دیگری می‌گويد زوّار ايرانی اربعين می‌روند آنجا دنبال کار دیگر.اين‌ها همه آدرس غلط دادن است. ما عراقی‌ها را می‌شناسیم و با آن‌ها تماس داريم. اين‌ها با چه خلوصی يك عمر انتظار می‌كشند تا يك زيارت آقا علی بن موسی الرضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نصيبشان شود، مثل همان شوقی كه ما به زيارت سيدالشهداء علیه‌السلام داريم. شیعه چنين است. اين‌ها را با تبلیغات مسموم ضايع نكنيم. اربعين را تا جايی كه می‌توانيم گرامی بداريم و اين عَلم را برای شيعه حفظ كنيم. اين عَلم چشم خيلی‌ها را كور می‌كند. اين عَلم خيلی دل‌ها را به وحشت می‌اندازد.

زیارت اربعین؛ عَلم و نماد برای شیعه

عده‌ای می‌خواهند به زيارت اربعين بروند و در راهپيمایی اربعين شركت كنند؛ به‌هرحال خود آن هم درس است، بلكه درسی است اهمّ و به آن بها هم بايد داد. زمانی در روايات می‌ديديم که یکی از علامات مؤمن، زيارة‌الاربعين است. باور نمی‌كرديم كه اين زيارت اربعين روزی برای شيعه عَلم شود. امروز زيارةالاربعين برای شيعه عَلم است. همه ثواب‌هایی كه برای زيارت امام حسين علیه‌السلام گفته‌اند که هر قدمی برداشته شود آن مقدار ثواب را دارد، فوق اين‌ها یک عَلم و یک شعاريتی پيدا كرده كه تمام اهداف سيدالشهداء علیه‌السلام را در دنيا برجسته می‌كند. یعنی تمام آنچه را كه بر سر سيدالشهداء علیه‌السلام آمده است پررنگ می‌كند، آن هم نه برای مسلمان‌ها، بلکه برای همه ادیان.

تنوع ادیان در میان زائران حسینی

در طی مسیر زیارت اربعین حتماً برخورد كرده‌ايد و ديده‌ايد، مسيحی و هندو هم می‌آيد حتی ايزدی هم می‌آید، همه دارند می‌آيند. خود امام فرمود: «و ان لم تكن لكم دين فكونوا احرارا فی دنياكم»؛ كار ندارم چه دينی داريد، احرار در دنيای خودتان باشيد. به آخرت عقيده نداريد، حريتِ در اين دنيا را داشته باشيد. اين سخن حضرت برای مخاطبان عام است و مختص مخاطب مسلمان و شيعه نيست بلکه خطابش همه افراد است، ولو به خدا هم معتقد نباشند.

خلوص مثال‌زدنی عراقی‌ها در خدمت به زوّار حسینی

 اين حركت، حركتی فوق‌العاده است. هركسی كه می‌تواند و توان دارد، خودش را برساند، ولو ساعاتی در اين مسير جزو سياهی‌لشکر باشيم. همان‌طور كه آن سياهی‌لشکرها دل زينب كبری سلام‌الله‌علیها را لرزاندند، ما هم جزو سياهی‌لشکرهايی باشيم كه دل امام زمان علیه‌السلام را شاد می‌كنند. امروز اجتماع اربعين، عَلم شيعه است. اين اجتماعی است كه آن را به رگبار گلوله بسته‌اند. سی سال، چهل سال، صدام و صدام‌ها مقابله كردند، اما نتوانستند این حرکت فوق العاده را متوقف کنند. به‌مجردی كه اين‌ها رفتند، نه ده برابر، نه صد برابر، هزار برابر جمعيت اينجا جمع شد.

 مردم عراق، مردمی فقير هستند، اما تمام سال را زحمت می‌كشند و کار می‌كنند برای اينكه يك موکب و غرفه‌ای برای پذیرایی زوار امام‌حسین‌ علیه‌السلام درست كنند. لذا وقتی به ‌آنجا رفتيد، ممكن است موکب و غرفه ايرانی‌ها مجلل‌تر از غرفه آن‌ها باشد، غذای ایرانی‌ها بهتر باشد، اما گاهی به آن‌ها هم سر بزنيد.

نمی‌گویم خلوص آن‌ها بيشتر است، اما خلوص در آن‌ها خيلی بالاست. آن‌ها هرچه دارند، نثار می‌كنند، اما ما ایرانی‌ها اين‌طور نيستيم. در مشهد، مردم درب خانه‌ها را باز نمی‌گذارند. ما در قم، درب خانه‌ها را برای زوّار باز نمی‌گذاریم. از مرز كه وارد عراق می‌شويد، درب همه خانه‌ها باز است. می‌گويند اين ايام، خانه برای ما نيست، اين خانه مال سيدالشهداء علیه‌السلام ‌است. دیده‌اید و برخورد کرده‌اید.

بهترين فرش‌هايشان را در اختيار زوار می‌گذارند. بهترين فرش‌هايشان را می‌آورند و در غرفه‌ها می‌اندازد. می‌گويند با پای گلی، با پای برهنه و خونی بياييد روی اين فرش‌های منزل و موکب ما. آنجا پيرمرد محترم خون پای اين جوان چهارده پانزده‌ساله را می‌شورد، گلش را می‌شورد، بعد می‌بوسد و به چشمش می‌كشد. امروز اين خلوص‌ها، در دنيا برجسته می‌شود. اين‌ کارها امام حسين علیه‌السلام را برجسته می‌كند. لذا اربعين يك هويتی دارد که حتی با عاشورا مقابله می‌كند. اربعین برای شیعه عَلم و از شعائر شده است. در بزرگداشت آن تا جايی كه می‌توانيد همت بكنيد.

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha