پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
افسردگی

حوزه/ عضو انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم گفت:استفاده نادرست و نابجا همچون شبکه های اجتماعی از رسانه های نوین از جمله عوامل افزایش اضطراب و افسردگی است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم بشیری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که تشدید اضطراب و افسردگی در میان بخشی از مردم، یکی از مشکلات روحی و روانی در زمانه کنونی به شمار می رود، اظهار داشت: واقعیت آن است که امروزه آهنگ و حرکت زندگی هر چه بیشتر به سمت ماشینی شدن رفته و خود این مساله زمینه ساز پیچیدگی بیشتر زندگی ها و به تبع آن افزایش استرس و تنش روانی در بین برخی از اعضای جامعه شده است.

وی افزود: آنچه قابل توجه است این که مولفه ها و عوامل مختلفی موجب بروز این مساله می شود که می بایست آنها را شناسایی کرده و بر اساس میزان تاثیری که دارند به مقابله با آن ها پرداخت.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) همچنین گفت: پیش از هر چیز در این باره نیازمند آموزش و اطلاع رسانی مناسب هستیم تا به این وسیله مردم و خانواده ها نسبت به این پیچیدگی و شرایطی که در آن به سر می بریم، آگاهی بیشتری پیدا کنند چرا که اگر فرضاً بگوییم زندگی را ساده کنید شاید جواب مشکل ما نباشد به این خاطر به هر حال چرخ جامعه بشری در همه جای دنیا به سمت پیچیدگی در حال حرکت است.

وی بیان داشت: در مسیر این اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، بی شک رسانه های نوین از جمله شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی برعهده دارند.

وی گفت: در خصوص رسانه های نوین می بایست از یک سو به شکل مستمر دانش خود را افزایش دهیم و از سوی دیگر نسبت به آفت ها و آسیب های آن ها به درستی اطلاع رسانی کنیم؛ در واقع هم کار فرهنگی دارای اهمیت است و هم این که فعالیت رسانه ای مهم و اثربخش است که نباید از هیچ کدام از آن ها غفلت کرد.

این مشاور امور خانواده خاطرنشان کرد: در واقع هم باید آگاهی بخشی کرد و هم آسیب ها را نشان داد و این را به مردم تفهیم کرد که اگر به این آسیب ها به طور جدی توجه نکنیم نه فقط افراد عادی، چه بسا نخبگان ما نیز دچار مشکل جدی شوند.

وی با تاکید بر این که بازگشت به معنویت برآمده از تعالیم دینی، لازمه کاهش اضطراب ها و افسردگی ها در عصر کنونی است، گفت: زندگی ماشینی امروز و استفاده نادرست و نابجا از رسانه های نوین همچون شبکه های اجتماعی از جمله عوامل افزایش اضطراب و افسردگی و دیگر اختلالات روحی و روانی است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha