جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد علی لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: خبرنگاران متعهد و انقلابی و به طور کلی جریان مومن و انقلابی در عرصه رسانه باید بیش از پیش به فقه رسانه و اخلاق رسانه اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک فرا رسیدن هفدهم مردادماه، سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار اظهار داشت: حقیقتاً حرفه خبرنگاری، کار بسیار سخت و دشواری است؛ به خصوص این که در تراز نظام اسلامی، یک خبرنگار در عین برخورداری از شاخصه های حرفه ای گری باید همواره تقوا و اخلاق و انصاف را در فعالیت خود رعایت کند.

وی افزود: به ویژه در عصر انفجار اطلاعات که ضرورت دانایی و آگاهی در آن بسیار حائز اهمیت است، جریان مؤمن و انقلابی باید بتواند متعهدانه در عرصه خبر به شکل تخصصی موثر واقع شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: در روزگار کنونی که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، عرصه های نوینی را پدید آورده و ما با حجم بالای اطلاعات و خبر مواجه هستیم، شناخت صحیح خبر و اقتضائات کار رسانه ای، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

وی بر لزوم توجه به عنصر خلاقیت و روزآمدی در فعالیت خبرنگاری تاکید کرد و افزود: به خصوص از جریان مومن انقلابی انتظار می رود که در سه عرصه فقه رسانه، اخلاق رسانه و نیز سواد رسانه که در آن ضعیف است، ورود جدی تری داشته و نقش آفرینی موثرتری انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی همچنین در ادامه با اشاره به این که در روزگار فعلی باید بیش از پیش مراقب دام های دشمن در عرصه خبر و فعالیت های رسانه ای بود، ابراز داشت: ما باید برای پاسخگویی صحیح به شبهه پراکنی دشمن علیه دین و گزاره های دینی و مسایل حاکمیت اسلامی و اعتقادات مردم، تکنیک ها و شیوه های جریان مقابل را به خوبی بشناسیم تا بعد بتوانیم با شناخت درست به آن ها پاسخ دهیم.

وی گفت: تاکید بر صداقت در خبررسانی و مقابله با شایعات، توجه به خواسته ها و مطالبات توده های مردم به خصوص فقرا و محرومین، مقابله با پدیده اشرافیت و آقازادگی از جمله انتظارات به حقی است که از جریان مؤمن و انقلابی در عرصه رسانه و اطلاع رسانی می رود.

وی افزود: از سوی دیگر متاسفانه تأثیرگذاری در بخشی از جریان جامعه در اختیار طیفی است که به آن سلبریتی ها و نشریات زرد گفته می شود که فعالیت آن ها به نوعی فرهنگ جامعه را مورد تهاجم قرار می دهد و لذا جریان مومن و انقلابی باید با این جریان هم مقابله کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی خاطرنشان کرد: تلاش در جهت ارتقای فرهنگ و هویت ملی دینی و مواریث فرهنگی در این خصوص، تکریم و تعظیم ارزش هایی چون جهاد و شهادت در سطح جامعه، تبیین گفتمان امام و رهبری به خصوص در بیانیه گام دوم انقلاب، تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی و نیز امیدآفرینی به مردم بر اساس فرهنگ و هویت دینی و انقلابی از دیگر انتظارات از جریان رسانه ای منتسب به جریان مومن و انقلابی است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha