جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس جمهور در صحن علنی مجلس

حوزه/ رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر تا روز پنج شنبه در این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیم، مرحله سوم کاهش تعهدات را اعلام خواهیم کرد، گفت: حالا که روشن شده سیاست غلط آمریکا جواب نمی‌دهد و ملت ایران با صبر و مقاومت ایستادگی کرده و به نتیجه خواهد رسید، امیدواریم به عقلانیت و مسیر درست و تعهدات برگردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، صبح امروز سه شنبه در جلسه بررسی و رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه نهضت امام حسین (ع) برای اصلاح امور، اتحاد و نجات جامعه از نفاق بود، تصریح کرد: طبق محاسبات دشمن، هیچ کشوری قادر به تحمیل تحریم های همه جانبه آنها طی شش ماه نبود، اما ایمان قوی، آرمان بلند و تاسی ملت به سالار شهیدان، محاسبات دشمن را به هم زد.

رئیس جمهور با بیان اینکه، دشمنان ما می دانند که این راه پاسخ نخواهد داد، اظهارداشت: آنها می‌دانند که این جنگ تحمیلی اقتصادی نیز همانند جنگ تحمیلی نظامی 30 سال قبل که هیچ نتیجه‌ای نداد، نتیجه نخواهد داشت.

وی یادآور شد: در جنگ تحمیلی نظامی، ملت ما برغم همه دشواری‌ها در برابر کشوری که به ظاهر خود را به  ایدئولوژی شرق مسلح کرده بود، به سلاح غرب و شوروی و فرانسه خود را مجهز کرده بود و با پول ارتجاع و بویژه عربستان حمایت می شد، مقاومت کرد و پیروز شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: دو ابرقدرت آن زمان یعنی آمریکا و شوروی در کنار دشمنان ملت ایران قرار گرفتند و فکر نمی‌کردند ملت ایران بتواند به تنهایی در این جنگ پیروز شود. آمریکا اطلاعات به بعثی‌ها می‌داد شوروی و فرانسه اسلحه و ارتجاع عرب ، پول و بندر به آنها می‌داد، برخی از کشورهای مرتجع منطقه فرودگاه را در اختیار آنها گذاشته بودند.

روحانی افزود: برغم همه این تلاش‌ها و حصری که برای ما بوجود آورده بودند رزمندگان بزرگ و دلاور ارتش و سپاه و بسیج ما و همه مردم، با دادن عزیزترین فرزندان خود پیروزی را به دست آوردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: این جنگ تحمیلی دوم نیز که از نوع اقتصادی، روانی و سیاسی است سرنوشتی بهتر از آن جنگ نخواهد داشت و در این جنگ تحمیلی اقتصادی هم ملت ما پیروز صحنه است.

وی با بیان اینکه، امروز این ادعا نیست، گفت: راهبردی که نظام ما در آغاز در برابر توطئه آمریکا اتخاذ کرد راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود و  با صبر و تدبیر عقلانی نگذاشتیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: از زمانی که آمریکایی ها ابرقدرتی خود را شروع کرده اند، برای اولین بار در تاریخ جهان است که  وقتی علیه یک ملت و یک کشور برنامه‌ریزی و توطئه می‌کنند، دنیا به آنها روی خوش و رأی مثبت نشان نمی‌دهد  و راه آنها را نمی‌پذیرد و حداقل در بیان و سیاست با ملت ایران هم‌نواست.

روحانی با تاکید بر اینکه از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع حقوقی بین‌المللی و در دادگاه بین‌المللی ملت ایران در برابر آمریکایی ها پیروز این صحنه بوده است، گفت: شما یک نمونه دیگر پیدا کنید که آمریکا در یک توطئه بزرگ جهانی وارد شده و تنها مانده باشد.

رئیس جمهور با اشاره به این که آمریکا فهمیده ملت ایران با فشار حداکثری به زانو در نمی آید، تصریح کرد: امروز آمریکا و اذنابش یک رژیم منحوس نامشروع و 2 الی 3 "کشورک"   تنها مانده اند و ملت ایران خود را در کنار ملت‌های جهان و حتی دولت‌های بزرگ جهان می‌بیند.

وی اضافه کرد: در این مسیر اولین قدمی که برداشتیم دادن یک فرصت تاریخی به کشورهای 1+4 بود. در این فرصت تاریخی آنها می‌توانستند به تعهدات خود عمل کنند و اگر به تعهدات خود عمل می‌کردند ما هم به کلیه تعهدات‌مان در برجام عمل می‌کردیم. بنابراین آمریکا نه تنها از لحاظ سیاسی و اجتماعی و افکار عمومی بلکه حتی از لحاظ اقتصادی هم شکست خورده است.

روحانی خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از تخلف و خیانت آمریکا و زیر پا گذاشتن تعهداتش، اروپایی‌ها هم یا به وظیفه خود عمل نکردند و یا نتوانستند و یا هر دو. آنچه می‌فهمیم هر دو است زیرا  جایی که می‌توانستند، انجام ندادند و جایی هم شاید با مشکلاتی مواجه بودند.

رئیس جمهور، مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال را دو پایه استراتژی ایران دانست و گفت: بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم. بدون دیپلماسی فعال هم مسیر ما دشوار خواهد بود، بنابراین پایه اصلی استراتژی ما این بود که ملت ایران روی پای خود بایستد. امروز باید مجلس، دولت و قوه قضائیه و همه ارکان نظام دست به دست هم دهند تا بتوانیم معضلات و مشکلات اقتصادی که مردم را تحت فشار قرار داده، بکاهیم .

روحانی خاطرنشان کرد: البته در این راستا با تدبیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری، جلسه سه قوه و شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شد و خیر و برکات فراوانی هم داشته است و امیدواریم در آینده هم برکات بیشتری را برای کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه  نمایندگان مجلس شورای اسلامی حامیان اصلی دولت هستند، اظهار کرد: شما به وزرا رأی دادید و دولت به پیشنهاد و تعیین افراد توسط رئیس جمهور و رأی اعتماد شما ، کار خود را آغاز کرد و بنابراین با کمک شما بوده که دولت تشکیل شده است و با کمک شما است که دولت می‌تواند در مسیر قانونی خود قدم بردارد و با کمک شما است که در روز های سخت  با وحدت ، اتحاد و یگانگی می‌توانیم از این مشکل عبور کنیم.

 رئیس جمهور با بیان اینکه برای مردم ما روزهای سختی گذشته است و باز روزهای سختی هم خواهد بود، ادامه داد: بعد از اردیبهشت سال 98، دشمنان به اصطلاح خودشان تحریم را شدیدتر و صد در صدی و از تمام ابزار خودشان علیه ملت ایران استفاده کردند؛ آنچنان فشاری را بر کشورهای دیگر وارد کردند که اگر یک هواپیما به ایران پرواز می‌کرد یا از ایران به کشور دیگری می رفت، به قول ما ایرانی‌ها نه با دو چشم، با چهار چشم مراقبت می‌کردند و یک کشتی و یک قایق اگر از بندر ما حرکت کند و مقصدی را مد نظر قرار بدهد، مورد مراقبت شدید آنها قرار می‌گیرد. چنین تحریم، پایش، نظاره‌گری و فشار علیه ایران بی‌سابقه است.

وی با اشاره به مقاومت ملت ایران در برابر فشارها و تحریم‌ها، اظهار کرد: حالا می‌بایست شاخص‌های اقتصادی در این 2، 3 ماه بگوید که آیا مقاومت ملت ایران پاسخ داده یا نداده است!؛ امروز آمار و ارقام اقتصادی و شاخص‌ها نشان می‌دهد که در 2 الی 3 ماه اخیر وضع ما از ماه‌های پیش بهتر است و تقریباً همه شاخص‌ها این را می‌گوید.

روحانی با اشاره به اینکه اخیراً بانک مرکزی نامه‌ای برایم نوشته بود که در آن شاخص بهای تولیدکننده ذکر شده بود، گفت: بر اساس شاخص بهای تولیدکننده نشان می‌دهد که ماه گذشته نسبت به ماه قبلش، رشد این شاخص فقط 7 دهم درصد بوده یعنی کمتر از یک درصد؛ و ماه گذشته نسبت به نقطه به نقطه نسبت به ماه گذشته مشابه سال قبل 8 واحد درصد کاهش داشته است؛ این یعنی اگر در شاخص بهای تولیدکننده کاهش را می‌بینیم، اثرش در چند ماه آینده در تورم مصرف‌کننده ظاهر می‌شود.

وی افزود: علامت امروز، یک علامت خوب و مثبت است؛ قیمت ارز از ثبات نسبی در این یکی دو ماهه اخیر برخوردار شده است که این هم نشان می‌دهد بازار نوعی آرامش دارد؛ بازار سرمایه امیدوارکننده است و رشد مناسب دارد و این به معنای امید مردم به تولید است چرا که اگر مردم به تولید امیدوارنباشند به بازار سرمایه مراجعه نمی‌کنند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه  شاخص‌های صنعتی  نشان می‌دهد که در زمینه اخذ مجوز و  افتتاح کارگاه‌های صنعتی نسبت به سال گذشته، رشدهای 18 الی 20 درصدی داریم، گفت: معنایش این است که برخلاف تبلیغات جهانی که بر تضعیف روحیه ملت ایران متمرکز شده، مردم ما در مسیر آبادانی و تولید در حال حرکت هستند..

روحانی تاکید کرد: اینکه ما در آغاز امسال و در شرایط فعلی، کلید ساخت 110 هزار مسکن شهری و روستایی را می‌زنیم و اعلام می‌کنیم که مسکن کشور در بخش ترمیم و ساخت، ظرف امسال و سال آینده 900 هزار واحد خواهد بود، این به معنای حرکت مثبت اقتصادی جامعه ماست. البته  این خانه‌سازی‌ها نه توسط دولت بلکه از سوی بخش خصوصی انجام می‌گیرد و دولت فقط تسهیلات لازم را فراهم می‌کند.

رئیس جمهور با اعلام اینکه ایجاد منطقه آزاد تجاری و برقراری روابط آزاد تجاری با جمع اوراسیا، اجرایی و عملیاتی شده و در آبان امسال عمل و اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب است که جمهوری اسلامی ایران عملاً وارد یک پیمان اقتصادی منطقه‌ای شده که می‌تواند راه را برای صادرات و واردات آسان‌تر کند.

روحانی اظهار کرد: اینکه امروز با چند کشور بزرگ جهان توافق کردیم تا مبادلات ما با پول ملی باشد، به معنای ضربه بر دلار و توطئه‌های آمریکا نسبت به برنامه‌های اقتصادی کشور ما است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز نسبت به 2 الی 3 ماه قبل شرایط آرام‌تری را در کشور مشاهده می کنیم و شرایط بهتری را در ماه‌های بعد تجربه خواهیم کرد، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در این 6 سال در شرایط بسیار سختی قرار داشته و به استثناء یکسال و نیم، همیشه در تحریم بودیم.

 رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باوجود تحریم ها ، 14 فاز پارس جنوبی و 15 واحد پتروشیمی بزرگ را افتتاح کردیم و در کشاورزی تحولات بزرگی بوجود آوردیم. 600 هزار هکتار از اراضی تحت آبیاری قطره‌ای و سامانه‌های نوین در قالب طرح هایی در خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان اجرا شده است. همچنین ، علی رغم همه فشارها ،گازرسانی و آب رسانی و برق‌رسانی به روستاها و انتقال  خطوط تلفن و اینترنت به روستا، بطور روزانه ادامه دارد.

روحانی با بیان اینکه برای رفع مشکلات زلزله سال 96 و سیل امسال دولت همه توان و تلاش خود را بکار برده است ، اظهارداشت: در رسیدگی به این مشکلات نه به عنوان یک کشور تحت فشار تحریمی، بلکه به صورت کشور سرزنده و بانشاط با همکاری مردم و همه ارگان‌ها مشکلات را رفع می‌کند و به پیش می‌رود.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه اقدامات انجام شده و دستاوردها، نشاندهنده این است که مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و در کنار آن دیپلماسی فعال می‌تواند مسیر را آسان‌تر کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچگاه دروازه دیپلماسی را نبسته و نخواهیم بست، گفت: سیاست دولت از آغاز دولت یازدهم و ادامه‌ آن در دولت دوازدهم، تعامل سازنده با جهان بوده و این راه را  ادامه خواهیم داد. معتقد نیستیم که از این 2 ابزار دیپلماسی و مقاومت فقط باید از یکی استفاده کنیم. معتقد نیستیم که مقاومت ملی با دیپلماسی فعال در تضاد است این دو را مکمل همدیگر می‌دانیم.

رییس جمهور خطاب به بعضی از رسانه‌های جمعی با تاکید بر اینکه در این زمینه تضاد و تقابل و دوگانگی در کشور درست نکنند، اظهارداشت: شرایط امروز شرایط دوگانگی نیست، بلکه شرایط وحدت و صدای واحد است. نباید صدای دشمن را از داخل بشنویم. بگذار دشمن با حنجره خودش حرف بزند، چرا عده‌ای حنجره خودشان را به برنامه و تبلیغات و صدای دشمن عاریه می‌دهند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز باید متحد و کنار هم باشیم، گفت: با اتحاد و فعال شدن همه در کنار یکدیگر، می‌توانیم از این مشکل راحت‌تر عبور کنیم و بدون اتحاد، وحدت و یکپارچگی شاید عبور از مشکل فعلی بسیار بسیار سخت و مشکل باشد.

روحانی با بیان اینکه بعد از یکسال صبر راهبردی، سیاست تقابل کاهش تعهد را آغاز کردیم، ادامه داد: بعد از یکسال، دیگر این فرصت برای جهان و تاریخ کافی بود؛ لازم بود قدم‌های خودمان را در برابر دیگران، که تعهدات خودشان را یا کنار گذاشته بودند، یا به شدت کاهش داده بودند، برداشته و این کاهش تعهدات را آغاز کنیم و این کار را از 18 اردیبهشت سال 98 آغاز کردیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: اولین مرحله را با 2 ماه فرصت آغاز کردیم؛ اما در عین حال مذاکره‌مان هم با کشورهایی که روابط نزدیک‌تر داریم مثل چین و روسیه و هم با کشورهای دیگر مثل اروپا ادامه دادیم؛ در پایان 2 ماه به نتیجه ملموس نرسیدیم و لذا قدم دوم در کاهش تعهدات را برداشتیم و امروز این 2 ماهه دوم هم تقریباً روزهای پایانی خود را طی می‌کند.

روحانی با بیان اینکه در این 2 ماهه دوم مذاکرات فراوانی با کشورهای مختلف داشتیم، خاطرنشان کرد: با برخی از سران کشورها مستقیم و حضوری و با برخی تلفنی صحبت کردیم و می‌کنیم؛ اساس صحبت بر این است که اگر اروپا یا به بیان دقیق‌تر 1+4، بتواند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کند، در این شرایط ممکن است ما هم در بحث کاهش تعهدات تجدیدنظر کنیم؛ اما اگر آنها کار مهمی انجام ندهند، حتماً قدم سوم را در روزهای آینده برخواهیم داشت.

رئیس جمهور ادامه داد: البته هر چه قدم به پیش بگذاریم، شاید به نوعی حل مسأله کمی سخت‌تر و مشکل‌تر شود، اما از آنجایی که گام‌های ما به گونه‌ای است که هر زمانی اراده کنیم و بخواهیم به نقطه اول برگردیم، این کار خیلی زمان بر نیست و همچنان باز هم به مذاکرات خودمان ، بعد از گام سوم نیز ادامه خواهیم داد.

 روحانی افزود: امروز اساس بحث ما با دیگر کشورها این است که اگر بتوانند نفت ما را به صورت نقد یا به صورت نسیه بخرند؛ یعنی پیش خرید کنند و پولش در اختیار ما باشد؛ این شرایط را تسهیل می‌کند، برای اینکه بتوانیم گام‌هایی برای تعهدات برداریم یعنی بحث ما بحث چند ماهه و تا پایان سال میلادی است، هنوز به توافق نهایی نرسیدیم، اما در عین حال مذاکرات همچنان ادامه دارد.

 وی با تاکید بر اینکه اگر تا روز پنج شنبه در این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیم، مرحله سوم را در کاهش تعهدات اعلام خواهیم کرد، گفت: حالا که روشن شده سیاست غلط آمریکا جواب نمی‌دهد و ملت ایران در برابر این گونه توطئه‌ها با صبر و مقاومت ایستادگی کرده و به نتیجه خواهد رسید، امیدواریم به عقلانیت و مسیر درست و تعهدات برگردند، آن وقت شرایط دیگری را شاهد خواهیم بود.

رئیس جمهور به عنوان آخرین نکته از بخش اول اظهارات خود،  با بیان اینکه ممکن است از تعبیرها سوء برداشت شود، تاکید کرد: بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم ما هیچ تصمیمی برای مذاکره 2 جانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در هیچ مقطعی در این یک سال و چند ماه و در سال‌های قبل هم همین‌طور بوده و هیچ زمانی نبوده است، افزود: پیشنهاد هایی  از طرف خیلی‌ها مطرح شده، ولی پاسخ ما همیشه منفی بوده و پاسخ دیگری نداریم، بحث مذاکره 2 جانبه با آمریکا به طور اصولی و اساسی مطرح نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه  پیش از این آمریکا در 1+5 با ما حرف می‌زده و با هم راجع به مسایل هسته‌ای بحث می کردیم، گفت: اینکه آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؛ اگر آمریکا کل تحریم خودش را بردارد، باز هم امکان‌پذیر است در جلسه 1+5 مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند، اما این مشروط به آن است که کل تحریم ها را بردارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم مذاکره یعنی وقتی که همه تحریم‌ها برداشته شود و شرایطی که قدیم در برجام داشتیم، حرف ما واضح و روشن است. خارجی‌ها گاهی برداشت‌های مختلف می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما به زبان فارسی صحبت می‌کنیم آنها به زبان دیگری صحبت می‌کنند و مترجمین در این وسط گاهی صحبت ها را بالا و پایین می‌کنند، تصریح کرد: کاری به آنها نداریم، حرف ما کاملاً واضح و روشن است. در این کشور اصول سیاست‌های کلی  نظام از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین  و ترسیم می‌شود و همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم.

 روحانی تاکید کرد: برخلاف آنچه که دشمنان فکر می‌کنند در داخل ایران تفرقه و اختلاف بین این دسته و آن دسته وجود دارد، در منافع، امنیت و مصالح ملی‌ کشورمان هیچ اختلافی وجود ندارد و ان شاء الله نخواهد داشت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند معرفی وزرای جدید اظهارداشت: شاید در برخی مباحث مجلس ، دولت خیلی موافق نباشد ولی شما تصمیم نهایی را گرفتید، البته هر جا نظرمان مخالف باشد، خدمت شما می‌گوییم ولی در قانون تصمیم نهایی با شماست و بعد هم با شورای محترم نگهبان. دولت مجری خواهد بود، اما همیشه نظرمان را با وضوح و صراحت خدمت شما می‌گوییم.

روحانی اضافه کرد: امروز وزیر پیشنهادی برای وزارت خانه مهم آموزش و پرورش و وزارتخانه جدیدی که شما نمایندگان تأسیس کردید و قبلا وزارتخانه نبود، معرفی می شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وزیر قبلی آموزش و پرورش به عشق شما نمایندگان مجلس علاقمند شد که در کنار شما باشد و استعفا داد و در استعفا نوشته بود که می‌خواهم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنم من هم خیلی موافق نبودم، ولی اصرار ایشان و تنگی وقت باعث شد که استعفا را بپذیرم ضمن اینکه جناب آقای بطحایی هم وزیر خوب و فعالی بود و در دولت هیچ مشکلی بین ما و آقای بطحایی نبود البته با وزرای قبلی هم هیچ مشکلی نبود. با همه آنها، رابطه خوبی داشتیم.

روحانی افزود: از آقای دکتر حسینی هم که در این چند ماه زحمت را بر دوش گرفته و آموزش و پرورش را سرپرستی کردند، بسیار راضی هستیم و بیش از آنچه ما فکر می‌کردیم، توانست به خوبی آموزش و پرورش را اداره کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای رسیدن به معرفی وزیر آموزش و پرورش پیچ و خم ها یک مقدار بیشتر از وزارتخانه‌های دیگر است، گفت: برای رسیدن  به معرفی وزیر می‌بایست آن پیچ و خم‌ها را عبور می‌کردیم و من برای آموزش و پرورش در مجموع 9 نفر را در ذهن داشتم که یکی از آنها جناب آقای حاجی میرزایی بود که در میان این جمع 9 نفر به ایشان رسیدیم.

وی ادامه داد: نیازی ندارد توضیح دهم که میراث فرهنگی، از لحاظ فرهنگی و از لحاظ هویت ملی، چقدر برای ما مهم است؛ شاید اگر این میراث فرهنگی نبود، کتاب نمی‌توانست هویت ملی ما را تبیین کند؛ آن قدر که آثار شیراز، اصفهان و بقیه شهرهای ایران می‌تواند گویا باشد، زبان کتاب قاصر و کوتاه است.

روحانی با بیان اینکه زبان تمدن و معماری یک زبان رسا و همه فهم است، ترجمه هم نمی‌خواهد و یک زبان واحد دارد که همه دنیا می‌فهمند، گفت: امروز کمتر استانی داریم که آثار 700 الی 1000 ساله در آن نباشد و همه استان‌های ما بحمدالله از این نعمت بزرگ و از این نعمت میراث فرهنگی که پرچمدار هویت ایرانی است، برخوردار هستند.

رئیس جمهور اظهار کرد: بنابر این نگه داشتن این میراث فرهنگی و معرفی آنها به دنیا و عرضه کردن به مردم داخلی و خارجی وظیفه ملی، فرهنگی و انقلابی همه ما است.

روحانی با بیان اینکه امروز گردشگری به عنوان یک پیشران در اقتصاد بویژه در بخش اشتغال حائز اهمیت است، گفت: دو کار بزرگ باید انجام دهیم؛ یکی در بحث اشتغال است که نباید بگذاریم در شرایط فشار اقتصادی جوان‌های ما بیکار مانده و آمار بیکاری رشد کند و باید تلاش کنیم در شرایط تحریم هم این آمار را کاهش دهیم؛ دوم در بحث محیط کسب و کار است که بتوانیم، محیطی را ایجاد کنیم که مردم به خوبی بتوانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و برای این کار موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور ادامه داد: رونق گردشگری، هم موجب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌شود و هم می‌تواند موجب اشتغال بسیار خوب در کشور باشد که امروز به آن نیاز داریم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنم که دولت در شرایط تحریم توانست آمار بیکاری را کاهش دهد و از 12.1 دهم به 10.8 برساند که این به معنای این است که همه از جمله بخش اجرایی کشور، مجلس و سایر مسئولین در این زمینه فعال بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه گردشگری برای ما مهم است، گفت: خوشبختانه گردشگری رو به توسعه است و از آغاز دولت یازدهم تا امروز هر سال نسبت به سال قبل، گردشگران بیشتری وارد کشور ما شده اند که  هم برای ارز و ریال و هم برای اشتغال و فروش اجناس ما بسیار مهم است .

وی همچنین به اهمیت بخش صنایع دستی اشاره کرد و گفت: صنایع دستی هم موجب تحرک در اشتغال می‌شود و هم معرف فرهنگ عظیم ایرانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: برای این کار آقای مونسان به عنوان یک عنصر فعال، با نشاط، پرکار، خوشفکر و تحصیل کرده که از قبل در همین سمت در دولت فعالیت می‌کردند معرفی شده و آمادگی دارد بار مسئولیت را بردوش بگیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha