جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله موسوی جزایری ، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز
آیت الله موسوی جزایری

حوزه/ آیت الله موسوی جزایری، به بیان خاطره خود از مرحوم فلسفی پرداخت و نکاتی تبلیغی برای مبلغان ارائه کرد.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، پیرامون ظرفیت‌های تبلیغی ماه محرم و لزوم استفاده هرچه بیشتر مبلغان از فرصت این ماه عظیم، اظهار داشت: محرم، بهار عزاداری و اشک بر مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی تصریح کرد: در این ماه دل‌ها به‌سوی امام حسین(ع) پر می‌کشد و عواطف در سوگ مظلومیت عاشوراییان جوشان است «إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَةً فی‌ قُلوبِ المُؤمِنینَ» عشق به امام حسین(ع) حرارتی است در دل‌های مؤمنین که هرگز خاموش نخواهد شد؛ به همین دلیل تا می‌توانید از این حرارت برای تبیین معارف حسینی بهره برید.

روضه‌های خانگی را تقویت کنید

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه مبلغین همان‌طوری که سخنرانی را اصل می‌دانند، باید روضه‌خوانی را هم اصل بدانند، گفت: توصیه اکید می‌کنم که روضه‌های خانگی را تقویت کنید! البته متن روضه‌هایتان صحیح و مستند باشد؛ چراکه روضه‌های جعلی هیچ اثری در قلب مردم ندارد.

روضه‌هایتان زیبا، روان و همراه با ترجمه باشد...

آیت الله موسوی جزایری، اضافه کرد و بیان داشت: ببینند حاج شیخ جعفر شوشتری چطور روضه می‌خواند! یا مرحوم مطهری و مرحوم فلسفی(ره)... من از مرحوم فلسفی در دهه عاشورا منبری به یاد دارم که حلاوت آن همچنان در ذهنم هست؛ ایشان جملات امام حسین «النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلی اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ» به قدری زیبا، روان و همراه با ترجمه بیان کرد که همچنان در ذهن من باقی مانده است.

وی ادامه داد و گفت: مرحوم فلسفی در شرح آن عبارات چنان حساسیت به خرج می‌داد که هر مستعمی متوجه آن جمله می‌شد! به یاد دارم که در کلمه «لَعْقٌ» مقداری توقف کرد و آن را از نظر لغوی ریشه‌یابی و سپس مثال زد و آن‌چنان روان توضیح داد که حتی بعد از گذشت ۳۰ الی ۴۰ سال از آن، همچنان در ذهنم وجود دارد؛ پس تا می‌توانید روضه‌های خود را آسان و قابل فهم اما مستدل ارائه کنید.

آیت الله موسوی جزایری، در پایان اظهارداشت: توصیه دیگرم این است که در روضه‌های خود، کلمات، خطبه‌ها و رجزهای امام حسین(ع) را در نظر داشته باشید و عبارات مقاتل را مقطع مقطع به همان زبان عربی مطرح کنید و سپس برای مردم به‌صورت روان شرح دهید تا إن‌شاءالله بهره معنوی خوبی برای شما و دیگران حاصل شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha