پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه دین اسلام اجازه نمی‌دهد مسلمانان به مقدسات سایر ادیان توهین کنند، گفت: امام رضا(ع) در زمان حیات خویش با بزرگان سایر ادیان گفتگو و مناظره داشتند و در هیچ یک از این مناظرات توهینی صورت نگرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در ویژه برنامه سخنرانی و بیان معارف دینی که همزمان با ایام رحلت رسول مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، به معرفی انواع احترام‌های فراگیر پرداخت.

وی احترام به خود، احترام به سایر انسان‎ها، احترام به مقدسات، احترام و رعایت قوانین هر کشور و احترام به محیط زیست و حیوانات را از جمله احترام‌های فراگیر ذکر کرد و توضیح داد: منظور از احترام‌های فراگیر، احترام‌های عامی است که ارتباط با دین و مذهب ندارد و بدون قید و شرط باید رعایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه انسان حق ندارد خود را ذلیل و خار کند، عنوان کرد: آدمی باید احترام و جایگاه خویش را حفظ کند و اسباب تحقیر خود را فراهم نکند، علاوه بر این اسلام مقابل تمام راه‌هایی که موجب تحقیر آدمی می‌شود را گرفته است.

همه انسان مورد احترامند

به گفته این استاد حوزه علمیه از نظر اسلام همه انسان‌ها مورد احترام هستند و مسلمان و غیر مسلمان ندارد.

وی با بیان اینکه دین اسلام اجازه نمی‌دهد مسلمانان به مقدسات سایر ادیان توهین کنند، گفت: امام رضا(ع) در زمان حیات خویش با بزرگان سایر ادیان گفتگو و مناظره داشتند و در هیچ یک از این مناظرات توهینی صورت نگرفت.

خطیب حرم مطهر رضوی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه حرمت پیامبر(ص)، آل پیامبر، قرآن، مومن، و کتاب خدا باید توسط مسلمانان رعایت شود، اظهار کرد: دین اسلام و پیامبر اسلام(ص) از ویژگی‎های منحصر به فردی برخودارند که در دیگر ادیان و انبیاء وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) اسوه حسنه و فصل الخطاب همه پیامبران است، گفت: دعوت همه انبیاء(ص) به یاد و خاطره رسول الله(ص) ختم می‌شود. به همین دلیل شاید یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت پیامبر خود قرآن است.

پیامبر(ص) در قرآن

وی تاکید کرد: خدا به طور ویژه در قرآن روی پیامبر(ص) حساب باز کرده است و می‌فرماید «هر چقدر من را دوست دارید پیامبر را اطاعت کنید»

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خدای متعال در قرآن کریم علاوه بر بیان اوصاف رسول الله(ص) احترام به آن حضرت را یکی از واجبات مسلمانان بر شمرده و در آیاتی همگان را به این وظیفه شرعی فراخوانده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: یکی از دستورهای قرآن کریم که در سوره احزاب آمده صلوات فرستادن و درود بر پیامبر عظیم الشأن است. خدای متعال در قرآن کریم می‎فرماید «انّ الله و ملائکته یصلّون علی النّبی یا ایها الّذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیماً»، همانا خدا و فرشتگان بر پیامبر درود می‎فرستند، ای کسانی که ایمان آورده‌اید بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم فرمان او باشید.

وی جامه عمل پوشاندن به دستورات پیامبر(ص) را نوعی احترام به ایشان برشمرد و عنوان کرد: رسول گرامی اسلام(ص) بر موضوع نماز اول وقت تاکید ویژه داشتند لذا هیئات مذهبی سعی کنند برنامه عزاداری خود را طوری بچینند که از نماز اول وقت غافل نشوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدیمور IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    ان شرالدواب عند الله الصم البکم الذین کفروا فهم لا یومنون متاسفم گاهی روشنفکرانه با آیات قران صریح قران مخلفت می شود کفاردرفقه اسلام نحس هستند‌ چرا انکار می کنید؟