جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شفیعی ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه بقای جامعه اسلامی به وقف بستگی دارد، بر لزوم انطباق وقف با شرایط کنونی جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، امروز در همایش یاوران وقف، با بیان اینکه مسئله وقف از مهم‌ترین مسائل دین اسلام است، آن را دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، مردمی و فرهنگی دانست.

وی با بیان اینکه از ابتدای تاریخ صدر اسلام تاکنون وقف بر یک چارچوب استوار است، گفت: باید نه‌تنها موقوفات زیاد شود بلکه شرایط آنها متناسب با شرایط عصر انقلاب باشد. اساس فقهی وقف یکسان است اما انطباق آن با شرایط زمان و مکان باید لحاظ شود و اهتمام فراوانی به مسئله وقف داشته باشیم چراکه وقف از مسائل عام‌المنفعه است.

آیت الله شفیعی با تأکید بر اینکه بقای جامعه اسلامی به وقف بستگی دارد، بیان کرد: امام علی(ع)، بزرگان دین، علمای اعلام، مراجع عظام در عصر و زمانه خود همواره به مسئله وقف اهمیت داده‌اند و با ابعاد وسیعی مسئله وقف را مورد تشویق قرار می‌دادند. به دلیل آنکه اقشار گوناگونی از موقوفات استفاده می‌کردند، لذا بقای جامعه اسلامی به وقف بستگی دارد. باید همه جهات وقف در ابعاد اشاره شده مورد توجه و تحقیق بیشتری قرار بگیرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به تألیف کتاب الوقف گفت: این کتاب از کتب مهم فقه اسلام است که در حدود هفت سال در حوزه علمیه اهواز به‌صورت درس خارج تدریس می‌شد و گزارش تدریس آن را به محضر مقام معظم رهبری ارسال کردم. در آن کتاب توضیح داده‌ام که وقف به معنای ایستادن یا ایستاندن است. وقف ملک و مالی است که از ید واقف خارج می‌شود. اگرچه از ملکیت او خارج می‌شود اما به ملکیت خاص کسی درنمی‌آید بلکه بین واقف و موقوفه‌علیه متوقف می‌شود. یعنی حالتی بینابین دارد.

وی در پایان گفت: وقف دریایی از اطلاعات حقوقی و غیرحقوقی است که نفس اطلاع و آگاهی از این معلومات مغتنم است. آنچه مسلم است این است که کیفیت وقف برای جوامع بشری قابل اغماض و انکار نیست.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha