جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

 آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ مرجع تقلید جهان تشیع به سؤالی پیرامون «برگزاری مراسمات روز نهم ربیع الاول» پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی به استفتائاتی پیرامون «برگزاری مراسمات روز نهم ربیع الاول» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* برگزاری مراسمات روز نهم ربیع الاول

- سؤال

در قرن های اخیر چنین مرسوم بوده است که عامه شیعیان در روز نهم ربیع الاول - با توجه به نسبتی که به این روز می‌دهند - توجهی خاص به این روز داشته و مجالسی را در آن تشکیل می‌داده‌اند.

از صحت و سقم این انتساب که بگذریم، آنچه موجب نگرانی است انجام اعمال و گفتار خلاف شرعی است که در بعضی از این مجالس صورت می‌گیرد و از ساحت فرد مسلمان و شیعه اهل‌بیت(ع) به دور است و آن چه بر این نگرانی می‌افزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف شرع است که با بهانه «رفع القلم» و ... انجام می‌گیرد.

متأسفانه در سا لهای اخیر و با امکانات جدیدی هم که به وجود آمده، امکان ضبط تصاویر یا صوت این مجالس برای شرکت کنندگان در آن به سهولت وجود دارد که در بعضی موارد این فیلم ها و صوت‌ها به کشورهای مجاورمان که شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند زندگی می کنند نفوذ یافته و باعث ایجاد فتنه و ریختن خون پاک شیعیان آن منطقه گردیده است.

با توجه به نکاتی که گفته شد خواهشمند است نظر شریف معظم له را نسبت به این سؤالات بیان فرمائید.

١- حکم برپایی این گونه مجالس با صورتی که گفته شد چیست؟

٢- شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟

٣- نظر حضرت عالی درباره «رفع القلم» که مجوز انجام بعضی گناهان و مناهی در این ایام می‌شود چیست؟

٤- توصیه‌ای به این افراد را بیان کنید.

- پاسخ

چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha