پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: معلومات اعتقادی زیربنای تفکر انسان بوده و اسکلت زندگی و نوع سبک زندگی انسان بر اساس باورهایی است که دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، امروز در جمع طلاب جدیدالورود حوزه علمیه استان، با اشاره به جایگاه و اهمیت علم‌آموزی به‌ویژه فراگیری علوم حوزوی، گفت: در آیه ۲۸ سوره فاطر می‌خوانیم «إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»؛ از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او می‌ترسند.

وی اضافه کرد: خوف از ذات اقدس ربوبی یکی از مراتب کمال نفسانی بشر است که این امر در انحصار علما و دانشمندان است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: این علمی است که حیات دنیا و تأمین سعادت اخروی به آن محتاج است و به همین دلیل امام صادق (ع) می‌فرماید: «لوددت أنّ أصحابی ضُرِبَت رؤوسهم بالسیاط حتی یتفقّهوا»؛ دلم می‌خواهد بر سر یارانم تازیانه بزنم تا دین را بفهمند و احکامش را یاد گیرند.

وی ادامه داد: یا امام باقر (ع) می‌فرماید: «کانَ أبی زین العابدین إذا نظر إلی الشّبابِ الّذینَ یُطلبُون العِلمَ أدناهُم إلیه وَ قالَ مَرحباً بِکُم أنتُم ودائع العِلمِ یوشِکُ إذ صغارُ قومٍ اَن تکونوا کبارَ قومٍ آخَرین»؛ یعنی رویّه پدرم زین العابدین این بود که هر وقت به جوانانی که در طلب دانش بودند نظر می‌افکند آنان را به نزد خویش فرا می‌خواند و مورد محبت و تشویق قرار می‌داد و می‌فرمود: آفرین به شما؛ شما گنجینه‌های دانشید. اکنون که خردسالان جامعه هستید، به زودی از بزرگان خواهید شد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اظهار کرد: در این بیان، معلومات اعتقادی زیربنای تفکر انسان بوده و اسکلت زندگی و نوع سبک زندگی انسان بر اساس باورهایی است که دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: قرآن بیشتر به بیان مسائل اعتقادی پرداخته و فروع عملی زندگی را در پایان نزول آیات قرار داده است.

وی اضافه کرد: دین اسلام اول اعتقاد به خداوند را دستور داده و فرموده: «قُولُوا: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، تُفْلِحُوا»؛ ای مردم بگویید: «لا إله إلا الله» تا رستگار شوید؛ زیرا عقیده درست خمیرمایه یک عمر زندگی بر مبنای خداگرایی است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اظهار کرد: بر اساس اندیشه قرآنی بسیاری از عقاید باطل بر اساس وسوسه شیطان و کج‌فهمی و تسلط هوای نفس شکل می‌گیرد و امام علی (ع) هم در خطبه ۵۰ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ» یعنی ابتدای ظهور فتنه‌ها هواهایی است که پیروی می‌شود.

وی افزود: ازاین‌رو لازم است در بحث امور اعتقادی بهترین وقت‌ها گذاشته شود، زیرا همه جهت‌گیری‌های انسان ازجمله جهت‌گیری در امر اجتماعی، سیاسی، در فضای مجازی و ... ریشه در باورهای اعتقادی او دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha