سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تغییر جنسیت

حوزه/ اولین و دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی پیرامون مساله تغییر جنسیت با موضوعات «تغییر جنسیت از منظر فقهای عصر شیعه» و «بررسی احکام فقهی و حقوقی تغییر جنسیت» برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، اولین نشست تخصصی پیرامون مساله تغییر جنسیت با حضور حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می شود.

حجت الاسلام کریمی نیا در گفتگویی ضمن تبیین اهمیت مسئله تغییر جنسیت، گفت: آنچه که باعث اهمیت این مساله شده آن است که در هر هفته، یک تغییر جنسیت در ایران اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این که به ادعای یکی از پزشکان، تاکنون تنها 650 عمل تغییر جنسیت در ایران به توسط او انجام گرفته که اگر آمار دیگر  پزشکان، به این رقم اضافه شود، تقریبا 3هزار تغییر جنسیت در ایران صورت گرفته است، تصریح کرد: به جهت آمار گسترده این امر در کشورها، باید از حیث فقهی و حقوقی به این مسئله پرداخته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن ادامه داد: در کشور عربستان،‌ با اینکه این عمل، از طرف علمای آن کشور حرام اعلام شده، باز هم تغییر جنسیت رخ داده و یک بیمارستان ویژه به این عمل اختصاص داده شده است.

تاریخچه بحث فقهی تغییر جنسیت

 کریمی نیا با بیان این که حضرت امام(ره) در دوران تبعید خود در کشور ترکیه، سال 1343 کتاب تحریرالوسیله را در دو جلد نوشتند و در انتهای جلد دوم، احکام مسئله را به مباحث تغییر جنسیت اختصاص دادند، ابراز کرد: قبل از حضرت امام، هیچ فقیهی در باب این مسئله، مطلبی را بیان نکرده بود.

وی با بیان این که در همین راستا، ایشان در سال 1347، کتاب تحریرالوسیله را در نجف اشرف به چاپ رساندند، بیان کرد: تا سال 1364 هیچ بحث فقهی در این زمینه، از سوی هیچ یک از فقها مطرح نشده است.

اولین سوال از امام در مورد تغییر جنسیت

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: در سال 1364، شخصی به نام «فریدون» به علت بیماری روحی، از حضرت امام‌(ره) در مورد تغییر جنسیت، استفتاء می‌کند و حضرت امام در پاسخ او می‌نویسند: «تغییر جنسیت با تجویز طبیب مورد اعتماد، اشکال شرعی ندارد انشالله در امان بوده باشید و کسانی را که شما ذکر کرده‌اید، امید است مراعات حال شما را بکنند.»

نظر حضرت امام در تحریرالوسیله

کریمی نیا با بیان این که حضرت امام‌(ره) در تحریرالوسیله، حکم به جواز تغییر جنسیت داده‌اند و این حکم را به افراد خنثی و دیگران، تسری می‌دهند، تصریح کرد: در تحریر الوسیله این طور آمده که «الظاهر عدم حرمة تغییر جنس الرجل باالمرأة باالعمل و باالعکس و کذا لا یحرم العمل فی‌الخنثی لیصیر ملحقا باحد الجنسین» یعنی ظاهر، این است که تغییر جنسیت مرد به زن و باالعکس حرام نیست و همچنین خنثی، در صورت عمل جراحی، به یکی از دو جنس مرد یازن، ملحق شود، حرام نمی‌باشد.»

در راستای اهمیت این مسئله، اولین نشست تخصصی پیرامون مسئله تغییر جنسیت با حضور حجت الاسلام کریمی نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می شود.

نخستین جلسه از این سلسله نشست ها با موضوع «تغییر جنسیت از منظر فقهای عصر شیعه» روز چهارشنبه 6 آذرماه از ساعت 13 الی 16 در ساختمان هیئت اندیشه ورز واقع در میدان ده دی، روبروی داروخانه هلال احمر و دومین جلسه نیز با موضوع «بررسی احکام فقهی و حقوقی تغییر جنسیت» روز پنجشنبه 7 آذرماه از ساعت 7 تا 9 صبح در مرکز فقهی ائمه اطهار واقع در خیابان آیت الله بهجت برگزار می شود.

شایان ذکر است؛ علاقه مندان به شرکت در این دو نشست تخصصی می توانند مشخصات خود را به سامانه پیامکی 100013971397 ارسال نموده و یا با شماره تلفن 05132211847 تماس حاصل فرمایند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha