پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به ضرورت ایجاد زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: تأمین امنیت غذایی و معیشتی جامعه اسلامی از مصادیق جهاد فی سبیل الله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام‌ جمعه بجنورد، امروز در آئین تجلیل از شبانان و گله‌داران عشایر خراسان شمالی، با اشاره به اهمیت کسب شبانی و گله‌داری در جامعه اظهار کرد: کسب شبانی و گله‌داری از زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد پایدار در جامعه است.

امام‌جمعه بجنورد، با استناد به حدیثی از پیامبر اعظم(ص) مبنی بر اینکه «أکرِم کریمَ کلِّ قَومٍ»، افزود: حضرت در این سخن تأکید می‌کنند بزرگ هر قوم را گرامی بدارید؛ زیرا در این صورت گویی همه قوم و قبیله‌شان را احترام کردید.

وی اضافه کرد: بزرگانی که در بین اقوام زندگی می‌کنند و عامل وحدت و محور تولید هستند را گرامی بدارید؛ زیرا آن دسته از عزیزانی که در مسیر پیشرفت جامعه تلاش و سخت‌کوشی می‌کنند از جمله عزیزان شبانان و چوپانان که در مسیر تولید کشور قدم برمی‌دارند جای تکریم دارند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی اظهار کرد: این مجلس مصداقی از کلام رسول خدا(ص) است که می‌فرمایند آن‌هایی که حق تولید و حق معیشت بر گردن شما دارند را بزرگ بشمارید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه شبانان عزیز ما شبانه‌روز بیدار بوده و در تلاش هستند تا نظام معیشتی، غذایی کشور را تقویت کنند، گفت: شبانی شغل انبیاست و عزیزانی که شغل شبانی را در پیش گرفته‌اند این فضیلت را دارند؛ چراکه گله‌داری و شبانی شغل آسانی نبوده و سختی‌های فراوانی دارند که با کمترین امکانات زندگی می‌کنند.

وی افزود: دلیل اینکه پیامبران در ابتدا شبان بودند، این است «انسانی که با طبیعت انس می‌گیرد نگاهش سالم‌تر است چون مستقیم با طبیعت سروکار دارد»؛ به همین دلیل انسان‌هایی که شبانی و گله‌داری می‌کنند جهان‌بینی آن‌ها جهان‌بینی بی‌تکلف بوده و حضور خدا را همه‌جا حس می‌کنند.

امام جمعه بجنورد گفت: افرادی که شبانی می‌کنند پرحوصله بار می‌آیند؛ لذا پیغمبران اول باید شبان بشوند و تمرین پرحوصلگی کنند تا بعد که پیغمبر شدند با حلم و بردبار شوند.

وی افزود: حلم و بردباری یکی از ابزارهای کلان جامعه است؛ ازاین‌رو امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «آلَةُ الرِّیَاسَةِ سَعَةُ الصَّدْرِ»؛ یعنی هرکسی که می‌خواهد رئیس شود باید سعه‌صدر داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یعقوبی در پایان گفت: یکی از کسب‌های حلال در جامعه کسب شریف شبانی و گله‌داری بوده و شبانان و گله‌داران عزیز از ذخایر کشور ما هستند، عشایر شهدای فراوانی تقدیم امت کرده و به انقلاب خدمت کردند و بیعت عشایر با امام راحل هم در صحنه انقلاب به یادها ماند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha