چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
پرخوری

حوزه/ سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) گفت: خوردن چیزی که انسان به آن اشتها ندارد، نتیجه‌ای جز حماقت و نادانی ندارد و مانع از پیشرفت معنوی و تکامل نفسانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت‌الاسلام نوراللهی عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام در روایت عنوان بصری توصیه‌های مهم و کلیدی نسبت به مریدان و پیروان دارد که این حدیث مشتمل بر دو بخش بوده که در بخش دوم نکات کاربردی به عارفان و سالکان طریقت بیان‌شده است.

وی افزود: در بخش دوم حدیث در سه بخش به ۹ خصلت مهم برای آرزومندان و قاصدان و سالکان الی الله و کسانی که قصد تقرب به درگاه الهی دارند، شمرده‌شده است.

 حجت الاسلام افزود: بخش اول مربوط به تأدیب و تربیت و ریاضت نفس است که امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند سه عمل به تربیت نفس برمی‌گردد که عبارت‌اند از  اینکه انسان باید از خوردن چیزی که به آن اشتها ندارد پرهیز کند، زمانی که گرسنه نیست چیزی نخورد و زمانی که می‌خواهد غذا بخورد باید هم طعام حلال بخورد و هم هنگام خوردن اسم خدا بر زبان جاری نماید.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: خوردن چیزی که انسان به آن اشتها ندارد، نتیجه‌ای جز حماقت و نادانی ندارد و مانع از پیشرفت معنوی و تکامل نفسانی می‌شود. گرسنگی و کم خوری باعث ریاضت و کنترل و تأدیب نفس بوده و آثار رعایت خوراک باعث سلامتی خواهد شد.

وی یادآور شد: انسان مریض نمی‌تواند به‌درستی عبادت نماید و انباشت شکم هم مصیبت زا بوده و هم باعث امراض مختلف می‌شود؛ خوردن طعام حرام و اکل طعام بدون ذکر خدا باعث می‌شود شیطان بر سفره حاضر شود.

حجت الاسلام نوراللهی در ادامه گفت: بخش دوم مربوط به حلم انسان است که ارزش آن بالاتر از علم است؛ انسان حلیم بهتر می‌تواند رعایت تقوا نماید، چراکه حلم کنترل‌کننده است و عدم تقویت حلم مانع بزرگی برای عارفان و سالکان طریقت به‌حساب می‌آید.

وی افزود: بنا بر توصیه امام صادق علیه‌السلام در این خصوص انسان در مقابل کسی که نزاع دارد و ده‌ها مطلب می‌گوید، حتی یک مطلب هم جواب ندهد و همچنین در مقابل کسیکه دشنام می‌دهد باید بگوید اگر نسبت‌هایی که می‌دهد راست باشد خدا از وی گذشت نماید و اگر دروغ باشد خداوند از او گشت نماید. اگر کسی علیه او تهدیدی ابلاغ کند، انسان باید وعده دعا و خیرخواهی و نصیحت ابلاغ نماید.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: این سه نکته مهم باعث می‌شود آتش کینه‌ها خاموش و نزاع‌ها مرتفع و اختلافات از بین برود و باعث حکم‌فرما شدن آرامش واقعی در جامعه می‌شود.

حجت الاسلام نوراللهی تأکید کرد: بخش سوم نیز اشاره به سه نکته کلیدی دارد که مربوط به کسب علم و دانش است؛ امام صادق علیه‌السلام توصیه می‌فرمایند آنچه را که نمی‌دانید از عالمان سؤال کنید و بپرهیزید از آزمایش علمی دیگران و همچنین بپرهیزید از انجام امور بر اساس خودرأیی و جانب احتیاط را رعایت کنید و درنهایت همان‌گونه که از شیر درنده فرار می‌کنید ازنظر دادن‌های نابخردانه و بر اساس جهالت پرهیز نمایید.

وی افزود: برای سؤال نباید دیگران را به‌زحمت و اذیت انداخت و نباید مراتب علمی دیگران مورد آزمایش قرار بگیرد و با پرهیز از خودرأیی و رعایت جانب احتیاط انسان می‌تواند از شبهات و معاصی دور شود.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha