سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین با بیان این که در راس احکام واضح فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد گفت: قول و تشخیص پزشکان و سفارش هایی که ایشان می کنند بر هر انسانی لازم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درپی حوادث دردناک اخیرکشور در خصوص بیماری وویروس کرونا به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت همه برادران و خواهران ایرانی و مومن و انقلابی عرض سلام دارم و باید حوادثی که این روزها در کشور اتفاق افتاده و این ابتلاء بزرگی که به ویروس کرونا مردم عزیز ما خصوصا مردم عزیز و انقلابی استان قم به آن مبتلا هستند نکاتی را همه ما مورد توجه قرار دهیم. اولین نکته این است که باید بدانیم تمام اینها امتحان الهی است. اگر یک انسان یا افراد متعددی مبتلا به کسالت می شوند خود مرض و کسالت یکی از امتحانات خداوند نسبت به بشر دارد. بشر همانطور که در حال سلامت در حال امتحان است که از سلامت خودش برای سعادت خودش و برای سعادت جامعه چگونه بهره می برد؛ از مبتلا شدن به کسالت هم در یک امتحان دیگری قرار می گیرد تا ببیند درجات ایمان و اعتقاد خودش به مبدا و معاد را بررسی کند. انسان در اثر یکی از این امراض حالت یاس برای او به وجود آید یا نه ایمانش قوی تر شود و به خدا بیشتر پناه ببرد . این امراض برای همین است که درجات ایمانمان بالا رود. بالاخره عمر انسان تمام می شود اما وجود این کسالت ها انسان را در استحکام ایمان معین می کند و در این آزمایش بزرگ قرار می دهد. من این خاطره را از مرحوم والد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) که ایشان در ایام زندگی به کسالت های فراوانی مبتلا بودند وهمیشه در هر کسالتی این نکته را به ما می فرمود این کسالت ها مراتب توحید ومراتب ایمان من را بسیار قوی کرده و زمانی می فرمودند چرا خداوند در نماز برای برخاستن و نشستن فرموده ذکر بحول الله و قوته را بگویید مگر یک ایستادن و نشستن نیاز به حول و قوه خداوند دارد؟ حول و قوه خداوند باید برای مجموعه کائنات باید باشد . فرمودند در اثر کسالت هایی که پیدا کردم برای من مسجل شد که در کوچکترین و ساده ترین امور زندگی حول و قوه الهی دخالت دارد. مقصودم از بیان این مطلب این است که مبادا برای کسی یاس و نا امیدی به وجود بیاورد. در کنار این کسالت ها درجه ایمان انسان را بالا برود و موفقیت در این امتحان به همین است که بتوانیم در این امتحان الهی یقین خود را نسبت به قیامت و عالم پس از دنیا بیشتر کنیم.
همه پزشکان، مسوولین و پرسنل بیمارستانها این روزها یک کار جهادی انجام می دهند .
نکته دوم که باید عرض کنم تشکر از همه پزشکان، مسوولین و پرسنل بیمارستانها که امروز یک کار جهادی انجام می دهند . امروز حضور در بیمارستانها و درمانگاه ها و معالجه و رسیدگی به مریض هایی که به چنین ویروسی مبتلا هستند یقینا جهاد در راه خداست. من از همه ی ایشان به سهم ناچیز خودم تشکر می کنم و خدا را شکرگزارم که برادر بسیار عزیز خودم به عنوان یکی از پزشکان در بیمارستان های قم مشغول انجام وظیفه است و حضور جدی و فعال دارد. دعا می کنیم خداوند پزشکان و پرستاران را حفظ کند و تا بتوانند جامعه ما را پرستاری و مراقبت کنند و امیدوارم با این بحران به وجود آمده علم پزشکی ایران رونق چندانی پیدا کند. این گرفتاری ها سبب می شود نواقصی که وجود دارد مسوولین به آن پی ببرند و آینده کشور تامین بشود.
در راس احکام واضح فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد.
نکته سومی که باید عرض کنم این است که قول و تشخیص پزشکان و سفارش هایی که ایشان می کنند بر هر انسانی لازم است. من خود که در کنار آیت الله العظمی فاضل لنکرانی بوده ام می دیدیم ایشان نسبت به رعایت دستورات پزشکان چقدر اهتمام داشتند و این سیره همه مراجع ما بوده و هست. ما مرجع تقلیدی را نداریم که در زمان کنونی با رشدی که علم پزشکی کرده است از دستورات آن استنکاف کرده باشد. اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمی گیرد و اساسا این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است. فقه شیعه به حدی مستحکم است که در راس واضح احکام فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد. تمام این عباداتی که برای خداوند انجام می دهیم اگر مزاحمت با حفظ جان انسان داشته باشد این یک امر بسیار واضح در فقه و اصول ماست که در مساله تزاحم حفظ جان مقدمه بر اینهاست. نه تنها مقدم است در برخی از موارد فقهاء تصریح کرده اند کسی که روزه یا نماز برای او ضرر داشته باشد گرفتن روزه یا خواندن نماز بر او حرام است. ضوابط فقهی ما از جهت مراجعه، اعتماد و از نظر لزوم عمل به دستورات پزشکان بسیار روشن است.
امام خمینی در برخی فتاوای فرمودند اگر در زمستان کسی بخواهد برای گرفتن وضو به حیاط بروند و با آب سرد وضو بگیرد و سردی آب برای پوست او ضرر داشته باشد فرمودند قاعده لاحرج در آنجا جریان پیدا می کند و وضو را برطرف می کند. بنابراین مساله کاملا روشن است. امروز هم در رسانه های معاند با دین و شیعه و انقلاب دنبال این هستند که تقابلی بین طب و دین قرار دهند. مردم عزیز ما بیدار باشند که فقه ما بسیار منطقی و مستحکم و قوی ترین دستورات را در این حوزه دارد.
مریضی ها علاوه بر ارتقاء معنوی انسان، باعث افزایش یقین انسان به خداوند متعال است.
آخرین نکته ای که باید عرض کنم این است در روایاتی که داریم این مریضی ها علاوه بر این که ارتقاء معنوی انسان است و باعث افزایش یقین انسان نسبت به خداوند متعال است؛ خداوند برای این مریضی جایگاهی قرار داده است و آن را کفاره گناهان انسان قرار داده است. پیامبر (ص) فرمودند اگر مومن در بدن خودش چیزی که موجب اذیت او هست را داشته باشد خداوند از گناهان او صرف نظر می کند. این امراض کفاره گناهان ما هست. در این ماه مبارک رجب دعا می کنیم خداوند همه ما را از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاورد مسوولین را هرچه بیشتر برای خدمت به این ملت عزیز که همه چیزشان را برای اسلام و انقلاب فدا کردند؛ مصمم تر کند و قدم های بسیار بزرگی برای رشد و تعالی این نظام اسلامی ان شاء الله برداشته شود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha