پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با تسلیت ارتحال مرحوم سید هادی خسروشاهی از محققان و اندیشمندان حوزه علمیه قم گفت: فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از تبار تقریب با رنگ و بوی دارالتقریب مصری و با گستره و ابعاد مجمع التقریب شکل گرفته در فضای انقلاب اسلامی بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در بیانیه ای با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی دانشمندی برخوردار از اندیشه های اجتماعی و تقریبی فعال بود، آورده است : اندیشه های او از یک طرف، برآمده و آمیخته از مطالعات معطوف به تاریخ نهضت های وحدت خواه اسلامی به ویژه نهضت سید جمال الدین اسدآبادی و مطالعات معطوف به تحول در مناسبات بین شیعه و سنی معاصر بود و از طرف دیگر، ریشه در مطالعات اسلام شناسی به ویژه از حیث فلسفه اجتماعی داشت.

 او اندیشه های جهان اسلامی خود را نه صرفاً از رهگذر مطالعه کتابخانه ای، که فراتر  از رهگذر ارتباطات گسترده با شخصیت‌های جهان اسلام و تجزیه و تحلیل این ارتباطات و تجربیات عینی و میدانی به دست می آورد.

این عالم متواضع،  نه دانش را برای دانش می خواست و نه اندیشه را برای اندیشه، این شخصیت پرکار، اندیشه ها را صرفا برای سرگرمی در کتابخانه خود و یا باز مرور در اتاق مطالعه شخصی و یا اشتغال به چاپ کتاب ها نمی خواست.

ایشان در پی آن بود تا با مطالعه  و رصد عینیت ها، واقعیت ها و مشکلات جوامع اسلامی، اندیشه‌های اجتماعی خود در  ارتباط با مسلمانان را در معرض صیقل و تکمیل و تعمیق قرار ‌دهد و بر نگاه و رویکردهای اجتماعی مناسبات اسلامی تاثیر بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی در زمینه نگاه به روابط و مناسبات اجتماعی بین مسلمانان، فرزند زمان خود بود، یادآورشده است : آنگاه که در کنار او می نشستی، بوی عطر خیرخواهی و وحدت و همدلی بین مسلمانان را از او استشمام می‌کردی و نگاه، کلمات، نظرات و ارزیابی های او را در امتداد یک حرکت تاریخی مشفقانه و عالمانه میدیدی.

وی ادامه داد: فکر و نگاه و رویکرد او از تبار تقریب بود؛ تقریبی با رنگ و بوی دارالتقریب مصری، و با گستره و ابعاد مجمع التقریب در فضای انقلاب اسلامی شکل گرفته بود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: این مصیبت را به حوزه های علمیه به ویژه مقام معظم رهبری و همچنین  به خانواده این شخصیت فقید اندیشمند  به خصوص فرزند عزیزشان تسلیت عرض می کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha