پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار مبلغین فاطمیه با آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ به گزارش خبرگزاری حوزه،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که مؤمنان باید ایمان خودشان را قوی‌تر کنند، اظهار داشت: بلاها برای انسان مؤمن و صالح یک امتحان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی طی سخنانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در خصوص پیرامون چگونگی مقابله انسان با بلا و گرفتاری‌ها اظهار داشت: ضمن تبریک ایام ماه رجب، باید با حوادث و مشکلات، ایمانمان به خدای تبارک‌وتعالی قوی‌تر شود.

وی در مورد این ویروس کرونا که امروز تقریباً کشورهای زیادی را مورد ابتلا قرار داده و کشور و مردم  را دچار این گرفتاری بزرگ کرده است، ابراز داشت: قرآن کریم یک قاعده کلی را به بشر تذکر و مکرر این را موردتوجه قرار داده و این قاعده را در سوره مبارکه توبه آیه 50 بیان فرموده «قُلْ لَنْ یصِیبَنَا إِلَّا مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَی اللَّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ» این آیه شریفه دستوری است که خدای تبارک‌وتعالی به پیامبر اکرم داد، وقتی منافقین می‌دیدند اگر یک خوشی و موفقیتی یا با پیروزی درجنگی غنایمی نصیب پیامبر و یارانش می‌شد، به پیامبر اکرم (ص) خرده می‌گرفتند و یک جوری برخورد می‌کردند و یا اگرپیامبر و مسلمان‌ها دچار سختی وگرفتاری می‌شدند به نحو دیگری برخورد می‌کردند إن تصبک حسنةٌ تسئه، اگر خوشی و خیری برای پیامبر و مسلمین بود منافقین ناراحت می‌شدند، اگر گرفتاری و مصیبتی سراغ پیامبر می‌آمد منافقین می‌گفتند یقولوا قد أخذنا امرنا من قبل، ما این مسئله را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و خوشحال بودند که اینها نیامده بودند به میدان تا گرفتار آن مصیبت ظاهری نشوند.

وی بیان داشت: خدای تبارک‌وتعالی به پیامبر دستور داد که «قُلْ لَنْ یصِیبَنَا إِلَّا مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا» گرچه این خطاب به پیامبر است ولی دستوری است برای همه افرای که حادثه و مصیبتی یا یک امر خیر و خوشی برایشان به وجود می‌آید، پیامبر فرمود به دستور خدا هیچ چیزی سراغ ما نمی‌آید مگر اینکه خدای تبارک‌وتعالی قبلاً برای ما مقدّر کرده و در لوح محفوظ برای ما ثبت کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: برادران و خواهران ایمانی ما در مشکلات و خوشی‌ها هم باید این آیه را موردتوجه قرار بدهیم «لَنْ یصِیبَنَا إِلَّا مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا» هر چه که در زندگی برای هر انسانی چه پیامبر و چه غیر پیامبر، چه مؤمن و چه غیر مؤمن، برای او قرار می‌گیرد خدای تبارک‌وتعالی قبلاً او را در لوح محفوظ ثبت فرموده. ما باید در این حادثه و مشکل، ایمانمان به خدای تبارک‌وتعالی زیاد شود، این مولا را برخی از مفسرین به مالک معنا کردند و برخی هم به حافظ و ناصر معنا کردند، ما باید باورمان این باشد که ما ملک و مملوک خدائیم، خدا مالک ماست، این مالک! قبل از اینکه در این عالم ما را بیافریند برای ما این را نعمت‌ها و خوشی‌ها و حوادث راآفرید وهمه امور عالم را در لوح محفوظ برای ما ثبت کرده «هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَی اللَّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ» پس این یک اصل کلی است.

وی تصریح کرد: اگر انسان یک کسالتی پیدا کرد، اگر مشکلی در جامعه به وجود آمد، اگر یک نعمت یا خوشی‌ای به وجود آمد انسان همیشه بگوید «لَنْ یصِیبَنَا إِلَّا مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا» البته در جای خودش کاملاً بیان شده و تحقیق شده که این مستلزم جبر نیست، خدای تبارک‌وتعالی روی آن علمی که داشته و می‌دانسته که چه حوادث و شرایطی، چه موانعی برای جامعه، برای انسان به وجود می‌آید، تمام حوادثی که به وجود می‌آید قبلاً نوشته شده و این هیچ مستلزم جبر نیست، ما باید ایمان خودمان را به خدا قوی کنیم، این مرض گرچه در ظاهر یک مرض است و شرّ است اما در باطن می‌تواند انسان را به خدا معتقدتر کند، انسان را به خدا نزدیک‌تر کند.

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی بابیان این‌که حادثه‌ای که واقع می‌شود ما نباید نسبت به یک شخص وگروه تفسیر کنیم، تاکید کرد:
وی ادامه داد: یکی از دستوراتی که خدای تبارک‌وتعالی به پیامبر اکرم (ص) داده این است که هر حادثه‌ای که برای انسان به وجود می‌آید، انسان بداند قبل از اینکه او خلق شود، قبل از اینکه این عالم به وجود بیاید، این در لوح محفوظ ثبت شده. در سوره مبارکه توبه آیه 50 خدا به پیامبر می‌فرماید در مقابل منافقین بگو «قُلْ لَنْ یصِیبَنَا إِلَّا مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا»

آیت‌الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: مرحوم علامه طباطبائی رضوان الله تعالی علیه می‌فرماید خلاصه این آیه این است که ولایت امور ما إنما هی لله سبحانه فحسب، یعنی بشر بداند تنها موجودی که بر او ولایت دارد، ولایت تامه و کامه و مطلقه دارد و همه کاره انسان است خدای تبارک‌وتعالی است، بشرمالک خودش نیست، دیگری مالک انسان نیست، هیچ موجودی نمی‌تواند در عالم به بشر بگوید من تو را و زندگی تو را آنچنان تنظیم می‌کنم که تو بتوانی به آنچه که می‌خواهی برسی و ابداً هیچ چیزی نتواند این روند را تغییر بدهد، این آیه شریفه پیام بزرگی دارد، که نه انسان مالک و ولی خودش است و نه موجودات دیگر عالم، انسان یک مالک علی الاطلاق دارد و آن خدای تبارک‌وتعالی است. ما با این آیه باید توحید افعالی خودمان را قوی کنیم. توحید افعالی هر آنچه که در این عالم واقع می‌شود با اراده خدای تبارک‌وتعالی است، اگر خوشی و مرض است با اراده خدای تبارک‌وتعالی است، ما همه اینها را باید با این دیدگاه و با این نگاه بسنجیم، ایمان خودمان را ترقی بدهیم، هر بلایی که برای انسان به وجود می‌آید برای ارتقای درجه است. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة»

وی افزود: باید به صورت کلان و کلی در مجموعه هستی آن را ملاحظه کنیم، یک بلایی که می‌آید نسبت به ظالم ادب است، نسبت به گناهکار عقوبت است، اما نسبت به انسان مؤمن صالح و عادل امتحان است. ببیند مقدار این امتحان چیست؟ آیا با یک بلا انسان همه اعتقادات خودش را کنار می‌گذارد؟ آیا در بلا باورش هست که اگر خدا بخواهد این بلا را برمی‌دارد و اگر نخواهد این بلا باقی می‌ماند؟ ایمان خودمان را محک بزنیم، گرچه برای این مصیبتی که برای مردم عزیزمان ایجاد شده همه ما متأثریم امروز افراد زیادی در بیمارستان‌ها هستند و همه ما امروز در غم مصیبت این عزیزان شریک هستیم اما بدانیم از یک نگاه سبب رفعت انسان می‌شود، سبب ارتقای درجه انسان می‌شود، برای خود انبیاء بلا درجه است، برای اولیاء مقام است، کرامت است، این قاعده «لَنْ یصِیبَنَا إِلَّا مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا» این دستوری است که ممکن است برای همگان حادثه و اتفاقی بیفتد، یک کسی مالی داشته باشد که از بین برود، کسب و کارش تعطیل شود، این روزها همه می‌دانید درس و دانشگاه تعطیل است، ما باید بگوئیم «لَنْ یصِیبَنَا إِلَّا مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha