جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی

حوزه/مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به پروتکل وزارت بهداشت در خصوص فوت‌شدگان بیماری کرونا، گفت: فوت‌شدگان بیماری کرونا در قم غسل داده می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این‌که شیوع بیماری کرونا متأسفانه مشکلاتی را ازنظر اقتصادی و روحی و روانی در جامعه ایجاد کرده است، اظهار داشت: در این شرایط خاص همه مردم از اصناف و اقشار مختلف به‌اندازه‌ای توان خودش در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند که جای تقدیر و قدردانی دارد.

وی ادامه داد: روحانیت و حوزه‌های علمیه با توجه به وضعیت موجود از همان روز اول وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی ابراز داشت: ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه از زمان شیوع این بیماری جلسات مختلفی را با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و هلال‌احمر تشکیل داده و با هماهنگی‌های صورت گرفته انواع خدمات گوناگون را ارائه داده است.

وی ابراز داشت: برای تخصصی شدن کارها این ستاد هر نوع خدمت را در قالب یک کمیته تخصصی ساماندهی کرد به‌طوری‌که 9 کمیته با حضور متخصصان آن حوزه تشکیل شد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه تصریح کرد: یکی از سخت‌ترین بخش‌های خدماتی تجهیز فوتی‌ها کرونا است که از همان روزهای اول طلاب وارد خدمت‌رسانی شده و اقدام به تیمم بدل از غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن کردند.

وی ادامه داد: اگرچه حکم اولیه برای مسلمان غسل است اما در فقه اسلامی درصورتی‌که غسل امکان نداشته و یا برای دیگران داشته ضرر باشد به‌جای غسل، تیمم بدل از غسل سفارش شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی تأکید کرد: در روزهای آغازین به دلیل این‌که لوازم بهداشتی و امکانات برای انجام غسل مهیا نبود طلاب اقدام به تیمم بدل از غسل کردند اما بعد از همکاری که با وزارت بهداشت و وزارت دفاع و سایر بخش‌ها صورت گرفت، لباس برای ایمنی غسال و مواد شستشو برای ضدعفونی کردن غسالخانه فراهم شد و طلاب غسل اموات کرونایی را شروع کردند.

وی با بیان این‌که این کار توسط طلاب برادر و خواهر شروع‌شده است، بیان داشت: به‌هرحال در روزهای آغازین شیوع این بیماری طبق فتوای مقام معظم رهبری و بقیه مراجع عظام اقدامات لازم برای غسل فوت‌شدگان پیگیری شد و درنهایت به نتیجه رسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: درواقع تهیه مقدمات انجام غسل خود یک واجب شرعی است و باید همه دستگاه‌ها برای این کار واجب تلاش می‌کردند.

وی ابراز داشت: اکنون‌که قم به‌عنوان الگویی در بین شهرهای کشور موفق شده سرعت عمل بیشتری در شروع غسل داشته باشد پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مسئولان دیگر استان‌ها که تجربه موفق سازمان‌های قم را الگوی خویش قرار داده و با تهیه موارد بهداشتی پروژه غسل فوتی کرونایی را انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی تأکید کرد: در دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت به نام پروتکل ویژه غسل کرونایی ها نیز بر غسل فوت‌شدگان این بیماری با تهیه و تجهیز امکانات بهداشتی و ایمنی تأکید شده است.

وی افزود: روحانیون و طلاب جهادی و مدیران سایر استان‌ها نیز در این زمینه سرعت عمل داشته و خدای‌نکرده در صورت وجود فوتی‌هایی که ناشی از بیماری کرونا است، عمل غسل را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha