شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ استاندار و مقام محلی و مسئولی در منطقه آزاد حق تصمیم گیری ندارد و اگر هم استانداران نظری در این باره دارند نظرات خود را از طریق وزیر کشور ارسال کنند تا در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شود و در هر موردی که نیاز باشد تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، شنبه دوم فروردین ماه در اولین نشست ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در سال ۱۳۹۹، با اشاره به این که مردمی که مشکوک به این ویروس هستند به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند چرا که خود این مراجعه سبب ابتلا می‌شود، گفت: در بیمارستان‌ها هم اگر لازم است جای ویژه‌ای برای این کار تخصیص دهند تا افرادی که برای تشخیص به بیمارستان مراجعه می‌کنند، مبتلا نشوند.

وی  افزود: اگر قرار است کسی قرنطینه شود و حالش وخیم نیست بهترین جا برایش خانه است نه بیمارستان و نقاهتگاه و اگر در خانه این امکان برای او فراهم نیست به نقاهتگاه مراجعه کند.

رییس جمهور افزود: هر قدر تخت بیمارستان‌ها کمتر اشغال شود می‌توانیم به روند عادی و عمومی بازگردیم و قطعاً نیاز دارویی با توجه به تخت‌هایی که اشغال شده است می‌تواند به ما در کنترل این بیماری و بهبود بیماران مبتلا کمک کند.

وی ادامه داد: هدف اول ما در این مقطع از مبارزه با بیماری کرونا این است که بتوانیم تعداد مرگ و میر را کاهش دهیم و افراد مبتلا را با ساده‌ترین روش‌ها درمان کنیم پس توجه داشته باشیم بیمارستان‌ها نباید شلوغ بشوند.

سفرها دیروز ۷۰ درصد کاهش داشته است

رئیس جمهور ادامه داد: آماری که از رئیس پلیس راهور گرفته ام نشان می‌دهد دیروز شاهد کاهش ۷۰ درصدی سفرها بوده ایم، اظهار کرد: اگر ما کل این ۵، ۶ روز را هم در نظر بگیریم شاهد کاهش ۶۰-۵۰ درصدی سفرها بودیم.

وی افزود: ​این موضوع مهمی است که مردم عزیز ما به نکات و توصیه‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا توجه می‌کنند و این جای تشکر دارد. شاید کمتر کشوری باشد که با گفتن و توصیه کردن و درخواست کردن مردم این همه همراه شوند و کمک کنند. ما در اروپا و جاهای دیگر می‌بینیم که به مردم توصیه می‌کنند و زمانی که نیروی مسلح مستقر می‌شود کمی تاثیر دارد.

 روحانی ادامه داد:​ شاید مردم ما تعجب کنند که به خاطر دستمال کاغذی در یکی از کشورهای اروپایی - که یکی از دوستانم این عکس را مستقیم فرستاد - دو پلیس مسلح گذاشته بودند که یکی دارای کُلت است و دیگری دارای تفنگ و این موضوع در یکی از کشورهای مهم اروپایی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: ملت ما ملتی هستند که علیرغم اینکه در تحریم و در سختی هستند در عین حال مراعات همدیگر را می‌کنند و تعاون، برادری و صفا و صمیمیت خود را دارند و این جای سپاسگزاری از مردم عزیز و خوبمان را دارد.

آقای روحانی تصریح کرد: البته از طریق وزیر کشور اعلام شد که به استاندارها نیز ابلاغ شود جلوی ترددها در مراکزی که جمعیت در آن‌ها تجمع زیادی پیدا می‌کنند گرفته شود.

رئیس جمهور گفت:​ مغازه‌های بزرگ، فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها مورد بحث ما نیست و به آن‌ها توصیه می‌کنیم زمان بیشتری وقت بگذارند و تا ۱۲ شب باز باشند و مشکلات مردم را حل کنند و اگر امکان پذیر است فروشگاه بزرگی ۲۴ ساعته به مردم خدمت رسانی کند و این امر باعث شود که جمعیت زیادی در یک نقطه جمع نشوند.

وی اضافه کرد: به وزارت صنعت و وزارت اقتصاد اعلام می‌کنم که با بررسی ببینند که چگونه می‌توان به کسی که خرید اینترنتی انجام می‌دهد تخفیف داده شود و کسی که از مغازه خرید می‌کند کمی گران‌تر باشد، زیرا این امر باعث می‌شود از حجم ترددها کاسته شود.آقای روحانی گفت: اینکه می‌گوییم در خانه بمانید و سفر نروید برای دو ماه سه ماه نیست همه این‌ها برای مدت ۱۰-۱۵ روزه است که ان شاء الله تا ۱۳ فروردین همه ما مراعات کنیم هم مغازه دارها و هم مردم، چون در صورت مراعات، شرایط تغییر می‌کند و ما شرایط جدیدی خواهیم داشت.

هدف اصلی ضد انقلاب، تعطیلی کار و فعالیت در کشور است

 روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا توجه به نیازهای پرسنل درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا را از دیگر مباحث مورد تاکید در این جلسه عنوان کرد و افزود: گروهی که امکانات اعم از ماسک و دستکش برای آن‌ها ضروری است در مرحله اول پرسنل درمانی بیمارستان‌ها هستند و آن‌ها در ردیف اول قراردارند و باید اول این امکانات و وسایل به دست آن‌ها برسد و آن‌ها مطمئن و مجهز باشند و در مرحله بعد هر جایی که لازم است و نیاز به ماسک و دستکش دارند به آن‌ها داده شود تا کار و فعالیت ادامه پیدا کند و پرسنل محفوظ بمانند.

رئیس جمهور اظهار کرد: هر کاری که لازم است باید انجام شود تا سیستم تولید ما حالت عادی به خود بگیرد. براساس مستندات و مدارکی که وزارت اطلاعات به بنده داده ضد انقلاب توطئه کرده که اقدامی در ایران انجام دهد تا کار و فعالیت اقتصادی در ایران تعطیل شود و این هدف اصلی آنهاست.

وی افزود: ما نباید بگذاریم هدف آن‌ها محقق شود البته در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند و همه باید آن اصول را رعایت کنیم و جاهایی که به عنوان دستور موکد است نیروهای انتظامی و پلیس هم ضامن اجرای آن در تمام استان‌ها باشند.

وزارت بهداشت موارد استفاده ضروری از اقلام بهداشتی را مشخص کند

رئیس جمهور گفت: از وزارت بهداشت می‌خواهیم برای مردم توضیح دهد اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده در چه زمینه‌ها و با چه ویژگی‌هایی باید مصرف شود.

 روحانی در ادامه سخنان خود افزود: باید مردم بدانند که ضروری است چه زمانی و چه افرادی از اقلام بهداشتی استفاده کنند، چه زمانی باید ماسک زده شود، چه زمانی نیاز به دستکش است و ضرورت استفاده از آن در چه مواقعی است تا مصرف این اقلام معتدل‌تر و مشخص‌تر شود.

وی ادامه داد: از بخش‌هایی که استفاده از این اقلام بهداشتی برای آن‌ها در اولویت قرار دارد نیروهای مسلح، انتظامی، پمپ‌های بنزین، گاز، مرزبان‌ها و همه افرادی است که در بخش‌های ضروری به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیماری کرونا افزود: سه هزار تخت بیمارستانی هم اکنون برای بیماران آماده است که قابلیت افزایش نیز دارد البته خیلی از این تخت‌ها خالی است نقاهتگاه‌ها نیز آماده است و البته خیلی با استقبال مواجه نشده است همچنین هفت بیمارستان سیار فعال است و امکانات راه اندازی ۲۰ بیمارستان سیار هم وجود دارد.

برخورد با متخلفان فضای مجازی 

رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه رفت و ​آمدها و حمل و نقل هوایی و ریلی یک ستاد می‌تواند تصمیم گیری کند که آیا پروازی برقرار و یا قطع شود و آن ستاد ملی مبارزه با کروناست.

روحانی در ادامه سخنان خود افزود: هیچ استاندار و مقام محلی و مسئولی در منطقه آزاد حق تصمیم گیری ندارد و اگر هم استانداران نظری در این باره دارند نظرات خود را از طریق وزیر کشور ارسال کنند تا در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شود و در هر موردی که نیاز باشد تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیم گیری در زمینه‌های مختلف به شکل متمرکز خواهد بود گفت: موضوع دیگر فضای مجازی است که در جلسه امروز مطرح شد و تخلفات زیادی که در این فضا و برخی از جراید در حال رخ دادن است و در خصوص چارچوبی برای افراد متخلف تصمیم گیری شد.

وی تاکیدکرد: فعلا مجازات‌ها برای تخلفات در فضای مجازی و یا جراید، شامل تصمیماتی است که امروز اتخاذ شده است و در جلسه آینده اگر قرار است تصمیمی در این زمینه گرفته شود، نهایی خواهد شد.

 روحانی ادامه داد: اینجا بیشتر نظارت و ارزیابی است تعطیلی و انفصال موقت و قطع یارانه، حذف معافیت‌های مالیاتی و ابطال مجوز و ایجاد محدودیت در فضای رسانه‌ای حداقل‌هایی است که در جلسه مصوب شده و امروز ابلاغ می‌شود مواردی هم ممکن است لازم باشد که در جلسات بعد آن‌ها را تصویب خواهیم کرد.

تصمیم گیری درباره آغاز آموزش مدارس و دانشگاه‌ها

وی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به برنامه آموزش مدارس و دانشگاه‌ها پس از دوران تعطیلی افزود: در جلسه قبل وزیر آموزش و پرورش طرحی آورد که مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد که خلاصه آن به این صورت است که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بعد از تعطیلات عید یعنی از ۱۶ فروردین کار آموزش شروع شد؛ یک ماه به زمان تحصیلات دانش آموزان افزوده شود و اگر دیرتر آغاز شد ممکن است به همان نسبت افزوده شود.

روحانی افزود: دانشگاه‌ها هم چنین شرایطی دارند بعد از فروردین اگر بتوانند کار آموزش را شروع کنند سه هفته به دوره آموزش دانشگاه‌ها اضافه می‌شود چرا که بخشی از آموزش‌ها را از طریق فضای مجازی جبران کرده اند و هر چه دیرتر آغاز شد به آن سه هفته افزوده خواهد شد، اگر دو هفته دیگر هم تاخیر افتاد با ۵ هفته تاخیر دانشگاه‌ها دایر خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه چارچوب این مصوبات مشخص است، گفت: هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی و هم پزشکی مصوبات را ابلاغ کنند تا همه دانش آموزان و دانشجویان بدانند. فقط روز آغاز به کار را در هفته آینده بحث می‌کنیم اکنون کمی زود است و باید جلوتر برویم ببینیم شرایط چطور می‌شود آن وقت تصمیم خواهیم گرفت.

 روحانی با اشاره به اینکه در این جلسه بر تولید بیشتر نیازمندی‌های بهداشتی مخصوصا الکل تاکید شد، افزود: به قائم مقام وزیر صنعت که در جلسه حضور دارد تاکید کردیم این کار را دنبال کند برخی‌ها می‌توانستند تولید الکل انجام دهند، اما گیرهای اداری داشتند که دستور دادیم حل شود و آن مواردی که باید از بندر حمل شود همین امروز به اصفهان حمل شود تا ما بتوانیم الکل مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهیم.

مبتلایان خارجی ویروس کرونا در ایران، درمان شوند 

رئیس جمهور با اشاره به لزوم تسریع در رسیدگی به وضع اتباع خارجی در ایران که دچار ویروس کرونا شده اند، گفت: بعضی از این افراد احتمالا مبتلا به این ویروس هستند و قرار شد به این بیماران رسیدگی شود و مورد درمان قرار گیرند و اگر لازم است یک یا دو بیمارستان سیار به آن‌ها اختصاص داده شود.

روحانی در ادامه افزود: عزیزانی که از هندوستان، پاکستان و افغانستان و جاهای دیگر هستند اگر افرادی در بین آن‌ها مبتلا شوند باید شناسایی و درمان شوند و به کشور خودشان برگردند.

رئیس جمهور اظهار کرد: امیدواری همه ما امروز نسبت به جلسه قبل، بیشتر از گذشته است و دوست دارم در جلسه بعدی که روز سه شنبه خواهد بود باز هم امیدواری ما افزایش پیدا کند تا بتوانیم در یک زمان کوتاه قابل قبول این مسئله را که پیش پای مردم است و مشکل برای کسب و کار مردم درست کرده از پیش رو برداریم.

وی افزود: در این جلسه همچنین درباره برخی کسب و کارها نیز بحث شد، کسب و کارهایی که در این روزها دچار مشکل شده اند باید به لیست قبلی اضافه شوند و قرار شد معاون اقتصادی رئیس جمهور در این زمینه بحث کند و اگر نیاز به مصوبه باشد در جلسه بعدی آن را مطرح کند.

روحانی در پایان گفت: آرزو می‌کنیم سال جدید برای مردم عزیز و خوب ما مبارک باشد و ایام بعثت پیامبر عظیم الشان (ص) و میلاد امامان عزیزی که ایام میلاد آن‌ها در ماه شعبان است و پیش رو داریم برای همه مبارک باشد و خداوند شفا را بر همه مردم و بر همه انسان‌ها نازل کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 0
    حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: برخی‌ها می‌توانند الکل تولید کنند. آقای روحانی، پزشکان حین تحصیل طرز تولید الکل طبی را آموخته‌اند باید سریعاً از طریق تلویزیون سراسری به مردم آموزش دهند.