جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جهش تولید

حوزه/ اگر می خواهیم که به یاری حق تعالی در سال " جهش تولید" موفق باشیم، لاجرم باید ضمن طرد افکار منفی و امواج یأس اندیشانه، تنبلی و راحت طلبی را نیز کنار بگذاریم و با سعی و تلاش مضاعف به سمت تحقق اهداف و آرمان هایمان حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه نام گذاری سال ها یک سنت ارزشمند و حکیمانه از سوی رهبر معظم انقلاب است که طی دو دهه گذشته در کشور منشأ برکات و تحولاتی بوده و البته هر ساله بنا به شرایط داخلی و محیطی، نامگذاری های مختلفی در این باره انجام شده است.

در سال های اخیر به جهت وجود حساسیت های گوناگون و نیز اقتضائات زمانی، این نامگذاری ها عمدتاً رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته تا آن جا که در تداوم بحث شعار سال گذشته مبنی بر "رونق تولید" ، امسال از سوی معظم له ، عنوان و شعار سال، "جهش تولید" انتخاب شده است.

با این حال گویا ناف عده ای را با سیاه نمایی بُریده اند، چه آن که هنوز چند روزی بیشتر از آغاز سال نگذشته، موج منفی نگاری و تلخ اندیشی و سیاه نمایی درباره شعار سال را به راه انداخته اند و متاسفانه عده ای به ظاهر هنرمند و سلبریتی نیز با کلیپ های سخیف به دنبال تمسخر این نام گذاری هستند.

شاید از سلبریتی هایی که خود را همه چیزدان القا می کنند اما در وجود برخی از آن ها حماقت و جهالت به شکل توأمان موج می زند، چندان انتظاری به اصلاح این وضع نباشد اما به هر حال از اهالی رسانه و چهره های دانشگاهی این انتظار به حق وجود دارد که در تحلیل ها و موضع گیری های توئیتری و اینستاگرامی خود، به راه باطلِ سلبریتی جماعت نرفته و اندکی تعمق و تأمل بیشتری در ارایه نظرات خویش داشته باشند.

بحث اُمید به آینده، یکی از مسایل بسیار مهم در جامعه ایرانی به شمار می رود، خاصه در فضایی که عده ای خود تلخ و ناامیدانه از آینده سخن می گویند و این رویکرد و نگاهشان را نیز در فضای مجازی، ضریب رسانه ای می دهند.

به تعبیر یکی از حُکما، ملال در جهان کم نیست و از آن بیشتر درد و رنج است اما در این دنیا، صرفاً مسافران کم ظرفیت از دشواری های سفر آزرده و دلخسته می شوند و با کوچک ترین ضایعه یا کمترین تهدیدی از کوره به در می روند و سفر را به کام خود تلخ و به جان همسفران زهر می کنند.

الغرض آن که عده ای چنین می اندیشند که سعادت در عافیت است و حال آن که بر اساس آموزه های ناب دینی ما، می بایست سعادت در سعی و تلاش و در عین حال صبر و بُردباری جستجو کرد.

بزرگی می گفت: "زندگی بدون رنج و ملال، جز رویایی ساده ، آرزویی باطل، هوسی خام و وهمی گران نیست و آن که چنین سودایی در سر می پروراند، همانا گویی به دنبال باد می دود و خانه اش را بر روی آب بنا می کند."

اهمیت اُمید در جامعه بشری تا آن جاست که بر اساس کلام امیر مومنان علی (ع)، ظفر و پیروزی از آنِ جامعه امیدوار و البته صبور است و از آن سو جامعه ای که افرادی منفعل و عافیت طلب داشته باشد به طوری که رنج و محنتِ دست یابی به اهداف متعالی را بر خود روا ندارند، قطعاً به جایی نخواهد رسد.

همه این ها را گفتیم تا این نکته کلیدی را متذکر شویم که در آغازین روزهای سال" جهش تولید" بیش از هر چیز نیازمند پمپاژ امید و نشاط هستیم؛ اُمیدی البته برپایه واقع بینی و مهم تر از آن اتکا به خدایی که قادر بی همتاست و لطف و عنایتش را از بندگان – حتی آن ها که در مسیر نافرمانی او حرکت می کنند- دریغ نمی ورزد.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha