جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، گفت: قرار است دستورالعمل‌های محدودیت و ممنوعیت رفت و آمد تا ۱۵ فروردین ادامه یابد، البته پیش بینی کردیم که طرح تا ۲۰ فروردین اجرا شود و مردم بنا را بر این بگذارند که طرح تا ۲۰ فروردین خواهد بود

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: خدا را شاکریم که در طول این شش سال این قدر پایه‌های سلامت را مستحکم کردیم که هر فردی به بیماری کرونا مبتلا و وارد بیمارستان شود ۹۰ درصد از هزینه‌های درمان را دولت و بیمه پرداخت می‌کنند و بیمار تنها ۱۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند، ولی در کشورهای مختلف از تست اولیه با هزینه‌های هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۵۰۰ دلاری از بیمار گرفته می‌شود، تا هزینه‌های بستری و آی سی یو برای یک بیمار کرونایی که هزینه‌های زیادی است.

وی ادامه داد: امسال عیدی مردم، عیدی بزرگتری است، همکاری که مردم عزیز و بزرگوار ما انجام می‌دهند برای عبور از این مشکل به نظر من بالاترین عیدی است که پرداخت می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در حوادث این چند روز که مردم گرفتار بیماری کرونا بودند، پایه‌های بهداشتی و درمانی کشور آن چنان مستحکم است که نه تنها تا امروز تاب آوری کرده که اگر این بیماری بخواهد چند هفته دیگر هم طولانی شود و یا اوجی بگیرد، بیمارستان ها، پزشکان، و پرستاران آمادگی لازم را برای درمان و رسیدگی به بیماران کرونایی را دارند.

 روحانی افزود: خدا را شاکریم که ما جزو آن کشورهایی نیستیم که بیماران ما در سالن بیمارستان روی زمین و یا در پیاده رو یا چمن اطراف بیمارستان افتاده باشند و یا اجساد افراد فوت شده در کامیون‌های یخچال دار بزرگ در کنار بیمارستان انباشته شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: خدا را شاکریم، این کار بزرگی است که ملت ما و کادر درمانی و نظام سلامت انجام داده است.

 با وجود تحریم ها مشکل درمانی نداریم

رئیس جمهور ادامه داد: این موضوع برای دنیا تعجب آور است که یک کشور در حال تحریم، چگونه توانسته است با بیمارستان ها، تخت‌های مجهز و پزشک و پرستار با روحیه و مردم جامعه‌ای که آرامش دارند، شرایط را به خوبی به پیش ببرند؟.

 روحانی در ادامه افزود: دولت توانسته است در عرض یک هفته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان بلاعوض یا وام و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افرادی قرار دهد که دچار مشکل شده اند. البته این رقم بیشتر است منتهی آن‌هایی را که ما مهلت دادیم حساب نمی‌کنیم، مثلاً در زمینه مالیات، بیمه، عوارض شهرداری، اقساط بانکی، هزینه آب و برق و گاز، مهلت و تنفسی دادیم که حساب نمی‌کنیم که می‌شود آن‌ها را هم با رقم و عدد حساب کرد، حتی برای چک‌های برگشتی تصمیماتی اتخاذ کردیم که به موضوع آن‌ها برنمی گردد.

وی اضافه کرد: به غیر از این موارد، مواردی که به تصویب رسیده است که از جمله ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت نقدی به ۳ میلیون نفر و تسهیلات برای ۴ میلیون خانوار، مدنظر قرار دادیم، ۱۲ هزار میلیارد تومان برای بخش بهداشت و درمان در نظر گرفتیم که جزو مصوبات روز پنج شنبه بود که به زودی اجرایی و عملیاتی می‌شود، ۵ هزار میلیارد تومان هم برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص دادیم، ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزان قیمت با اقساط دو ساله با نرخ ۱۲ درصد آماده کردیم تا در اختیار کسب و کارهایی قرار بدهیم که در این روزها تحت فشار هستند.

 اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای مدیریت کرونا 

 روحانی افزود: مردم بدانند از یک بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بحث مبارزه با کرونا اختصاص یافته است، البته این رقم داخل بودجه نیست و من فقط قصد مقایسه رقم را دارم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما ۱۰۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه سال ۹۹ اختصاص دادیم برای این که اجازه ندهیم به کشور از لحاظ اقتصادی خسارت فوق العاده‌ای وارد شود و بتوانیم راه و مسیر را ادامه دهیم.

رئیس جمهور در ادمه با بیان اینکه سخت گیری‌هایی که برای این روزها تعیین شده از این جهت است که افراد درگیر با کرونا از سایر مردم جامعه تفکیک شوند، گفت: این دوره، دوره طولانی نیست و دو هفته‌ای است و همه باید مراعات کنیم تا از این شرایط سخت عبور کنیم.

روحانی ادامه داد: برخی تلاش می‌کنند با شایعه پراکنی و تشویش اذهان عمومی به مردم استرس وارد کنند که ما آن‌ها را همکاران نزدیک کرونا می‌دانیم، چرا که کرونا می‌خواهد عده‌ای بیایند، اعصاب و روان مردم را متزلزل کنند و آنکه روحیه اش را از دست بدهد ایمنی بدنش آسیب می‌بیند و این ویروس سریعتر به اهدافش می‌رسد.

وی تاکید کرد: ما نباید اجازه بدهیم یاران کرونا در کنار کرونا باشند و این کار را وزارت ارشاد، دستگاه‌های دیگر، متولیان فضای مجازی باید با جدیت پیگیری کنند تا مردم با روحیه بهتری از این شرایط عبور کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما تاکید کردیم بر خرید و فروش اینترنتی تا مردم نیازهای خودشان را از طریق شرکت‌هایی که فروش اینترنتی دارند، پیگیری کنند که البته بنا شد در این زمینه اقداماتی از طریق وزارت صمت مطرح شود تا مردم نیاز به خروج از خانه نداشته باشند و فاصله گذاری اجتماعی به راحتی انجام شود.

روحانی با اشاره به مشکلات برخی از آحاد جامعه در شرایط فعلی، افزود: ما می‌دانیم وقتی مسافرت ممنوع است و فروشگاه‌ها و مغازه‌ها تعطیل می‌شود به زندگی مردم فشار وارد خواهد شد و عده‌ای هستند که زندگی آن‌ها با کار روزمره اداره می‌شود، بنابراین تا زمانی که طرح‌ها نیاز به اجرا داشته باشد ادامه خواهد داشت و به محض اینکه پایان طرح اعلام شود، زندگی مردم نیز عادی خواهد شد و مدارس فعالیت‌های روزمره اجتماعی، سفرها و همه برنامه‌های مردم به شرایط قبل بر می‌گردد، اما رسیدن به چنین شرایطی منوط به اعلام ستاد ملی کرونا خواهد بود.

وی همچنین گفت: هنوز در برخی استان‌ها روند فوتی‌ها در حال افزایش است که ایجاب می‌کند طرح‌های فاصله گذاری اجتماعی همچنان ادامه داشته باشد و طرح‌ها را همچنان پیش ببریم.

روحانی اظهار کرد: هر وقت ستاد ملی کرونا اعلام کند، روند فوتی‌ها کاهش پیدا کرده زمانی است که می‌توانیم شرایط را به شرایط قبلی تغییر دهیم.

 اجرای قوانین با همکاری مردم امکان پذیر خواهد بود 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اجرای قوانین با همکاری مردم امکان پذیر خواهد بود، گفت: امیدوارم مردم ما هوشمندانه عمل کنند و با نیروهای انتظامی و بسیج نهایت همکاری را داشته باشند تا نیازی به جریمه و توقیف خودرو نباشد.

روحانی افزود: اجرای قوانین وظیفه بزرگ ملی و انسانی است و قرار است دستورالعمل‌های محدودیت و ممنوعیت رفت و آمد تا ۱۵ فروردین ادامه یابد، البته پیش بینی کردیم که طرح تا ۲۰ فروردین اجرا شود و مردم بنا را بر این بگذارند که طرح تا ۲۰ فروردین خواهد بود.

وی اضافه کرد: اجرای این قوانین با همکاری مردم امکان پذیر خواهد بود و اینطور نباشد که عده‌ای بروند کاغذ درست کنند که من ساکن این شهر یا آن شهر هستم، این اقدامات درست نیست، همه باید با هم همکاری کنیم، چرا که اجرای این قوانین به نفع ما و همه مردم است.

رئیس جمهور افزود: همه باید بدانیم رعایت دستورالعمل‌های محدودیت رفت و آمد برای این است که زودتر از بلیه بیماری خلاص شویم و امیدواریم هر چه زودتر به این مرحله برسیم.

وی همچنین با اشاره به ارائه طرح جدید وزارت بهداشت به ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، افزود: بنا بر این است که هر کس که مشخص شد به ویروس کرونا مبتلا شده موظف است حدود ۱۴ روز خود را از جامعه دور و در خانه خود یا استراحتگاه‌هایی که مشخص شده و یا بیمارستان‌ها قرنطینه کند.

رئیس جمهور گفت: خواهش می‌کنیم افراد مبتلا خودشان را از خانواده، دوستان نزدیک و همسایگان خود دور کنند و در اختیار مراکز درمانی قرار دهند و اگر امکان قرنطینه در منزل را دارند و دیگران را مبتلا نمی‌کنند، می‌توانند در خانه بمانند.

روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، افزود: اگر بیمارستان‌های ما یک ساعت آب‏، برق، گاز و یا آمبولانس‌های آن‌ها بنزین نداشته باشند چه اتفاقی خواهدافتاد؟ خدا را شکر همه چیز در کنار هم مهیا است.

رئیس جمهور تصریح کرد: تمام پالایشگاه ها، چاه‌های نفت، مراکز تولید برق، نیروگاه ها، تصفیه خانه‌های آب، سیستم حمل و نقل کشور ما همه آماده، سرکار و فعال هستند.

نیروهای مسلح پای کارند

روحانی با تبریک روز پاسدار به سپاه پاسداران، افزود: این روز را به برادران سپاه پاسداران که از سال ۱۳۵۸ تاکنون همیشه در خط مقدم خدمت و دفاع از کشور بودند تبریک می‌گویم و به شهدا درود می‌فرستم و به رزمندگان خسته نباشید عرض می‌کنم و امیدوارم این سال، سال بسیار خوبی برای آن‌ها و مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این روزها نیروهای مسلح در همه جا پای کار هستند و هر جا لازم باشد نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و ارتش حضور دارند، این یک افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران در این شرایط است.

رئیس جمهور افزود: ما در این دو هفته تعطیلات‎؛ در یک هفته با خواهش و توصیه با مردم صحبت کردیم، اما در هفته دوم تا حدودی قدم‌های سختگیرانه را برداشتیم. می‌خواهم از هفته اول خیلی تشکر کنم، چرا که هیچ زور و اجباری نبود، حتی پلیس و جرایم ماشینی هم نبود، فقط به مردم توصیه کرده بودیم که به اصول بهداشتی توجه کنند و مسافرت نروند.

وی تصریح کرد: کاهش مسافرت‌های نوروزی در شهرهای مختلف نشان دهنده فرهنگ بلند مردم است چه جور باید برابر این رفتار سپاسگزار باشیم.

روحانی در ادامه گفت: همین که پزشکان ما از طریق صدا و سیما برای مردم توضیح دادند و بیان و اعلام کردند که بهترین راه ماندن در خانه است، این عیدی همه ما است، خوشبختانه همه گوش و قبول کردند و اکثریت قاطع مردم ماندن در خانه را ترجیح دادند.

رئیس جمهور افزود: اگر بخواهیم به طور میانگین کاهش مسافرت‌ها را اعلام کنیم، به عدد ۷۰ درصد می‌رسیم، از ۳۰ درصد باقی مانده ۱۰ درصد سفرهای ضروری بوده و تنها ۲۰ درصد مردم به توصیه‌ها توجه نکردند.

رئیس جمهور با بیان این که اگر خدای ناکرده من کرونا گرفتم، مخفی کردن آن یکی از خیانت‌های بزرگ محسوب می‌شود، گفت: ما وظیفه داریم اگر احساس کردیم که بیمار هستیم به دکتر برویم و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.

رئیس جمهور افزود: امروز در جلسه ما به غیر از این بحثی که از دیروز فاصله اجتماعی اجرایی و عملی می‌شود، از عزیزان خواهش شده که هر کس در استان خودش باقی بماند و به استان‌های دیگر سفر نکند، اگر کسی بخواهد این را اجرا نکند این بار سختگیرانه‌تر عمل می‌کنیم.

کمبود مواد غذایی نداریم 

 روحانی در ادامه افزود: در این روزها همه تلاش کردند و همه در کنار هم بودند و می‌بینیم که پیگیری بیماری کرونا همه ملت را یکپارچه و متحد کرده است. گاهی برخی این یکپارچگی را تضعیف می‌کنند، اما این روزها شاهدیم که وحدت، مهربانی جامعه را فرا گرفته و اکثریت قریب به اتفاق مردم و جوانان دنبال کمک به یکدیگر هستند.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم توجه داشته باشند اینکه امروز پرستار ما در بیمارستان می‌تواند به راحتی کارهای خود را ادامه دهد و همراه آن لوازم حفاظتی که وزارت بهداشت در اختیارش گذاشته و به‌راحتی صبح به بیمارستان می‌رسد، وقتی به خانه بر می‌گردد مشکل کمبود مواد غذایی ندارد و فروشگاه‌های ما در دسترس مردم قرار دارد تا بتوانند به مواد غذایی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما مثل برخی کشورها نیستیم که فروشگاه هایمان خالی باشد و فروشگاه‌های مواد غذایی ۲۴ ساعته فعال و در خدمت مردم هستند.

روحانی افزود: در حال حاضر یک تعامل ویژه بین نهادهای مختلف ایجاد شده از بندر که این اجناس حمل می‌شود یا از مزارع کشاورزی تا رسیدن به انبارها و فروشگاه‌ها کارها با نظم انجام می‌شود و هیچ وقفه‌ای برای توزیع مایحتاج عمومی مردم نداریم.

وی تصریح کرد: بنده از استانداران در این چند روز که در ارتباط هستم، دائم این سوال را می‌پرسم که آیا در استان‌های شما برای مواد غذایی و بهداشتی مشکلی وجود دارد؟ که اعلام کرده اند، مشکلی در این خصوص نداریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: اجناس و مواد غذایی فراوان است و مردم مشکلی در این خصوص ندارند و این خیلی مهم است که مردم هم نگران بیماری باشند و هم نگران کمبود مواد غذایی که بحمدالله در خصوص تامین مایحتاج عمومی مشکلی نداریم. همه اعضای دولت نیازمندی‌های مردم را تامین می‌کنند 

رئیس جمهور گفت: به مردم عزیز اطمینان می‌دهم، دولت، وزارتخانه‌های راه، صمت، خارجه و بخش بهداشت و درمان، نیرو و نفت نیازمندی‌های مردم را تامین کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    0 0
    رئیس جمهور و وزیران باید الان وسط میدان باشند . همه می توانند از دور دستور بدهند .