پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام عفتی

حوزه/ در فقه اسلامی جان انسان محترم و از هر چیزی باارزش تر است، وقتی‌که فقه به جان انسان اهمیت می‌دهد، باید به این مسئله توجه داشته باشیم که با توجه به تجمعی که در مناسبت‌های ماه رجب و شعبان در حرم‌ها حاکم می‌شد، ازدیاد جمعیت و اینکه افراد نمی‌دانند به ویروس آلوده هستند، ممکن است باعث افزایش بیماری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی عفتی، استاد دانشگاه مجازی المصطفی، در نشست تربیتی به مناسبت شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان به بررسی سیره اهل‌بیت (ع) در ابتلائات و گرفتاری‌ها، در قالب ویدئوکنفرانس با حضور دانشجویان دانشگاه مجازی المصطفی، ابتدا به تفاوت سیره و تاریخ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) پرداخت و سپس به اهمیت شناخت سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در عصر حاضر اشاره کرد.

استاد دانشگاه مجازی المصطفی بابیان اینکه امروز اگر بخواهیم برای مقابله با این ویروس به سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مراجعه کنیم، باید از منابع دقیق، دارای اعتبار در بین شیعیان استفاده کنیم، افزود: اگر می‌خواهیم مطالبی به مردم بیان کنیم با تکیه‌بر منابع دینی، نیاز به اتاق فکر قوی به‌خصوص در حوزه‌های علمیه داریم که چگونه به مردم آموزش دهیم که اهل‌بیت (علیهم‌السلام) چه برخوردی در ابتلائات و مسائلی مانند این بیماری داشتند.

وی افزود: در صورتی‌که از منابع ضعیف دینی و غیر معتبر استفاده کنیم، دچار مشکلات بعدی در جامعه و تغییر سبک زندگی مردم می‌شویم.

 عفتی بابیان اینکه اسلام دین رحمت است، تصریح کرد: با مراجعه به منابع معتبر درباره زندگی و منش ائمه اطهار (علیهم‌السلام) می‌توانیم، فلسفه بلا و گرفتاری‌هایی که برای مردم در هرزمانی ممکن است رخ دهد، متوجه شویم، همان‌طور که در قرآن کریم آمده، هدف از این ابتلائات آزمایش است.

وی ادامه داد:  بیماری کرونا یک نوع امتحان است؛ تا قبل از این بیماری آن‌قدر توجه به مرگ نداشتیم، مرگ را به فراموشی سپرده بودیم، حتی شاهد تجمل‌گرایی بر سر قبرها بودیم، تغییر نگاه مردم به مرگ در جوامع مختلف هستیم.

استاد فلسفه تطبیقی با اشاره به اینکه ویروس کرونا موجب شد تا حکومت‌های ادعای قدرت جهانی در مقابل این ویروس شکست بخورند، ادامه داد: این روزها شاهدیم که مردم ارتباط بیشتری باخدا پیدا کردند، ذکر، قرائت قرآن کریم و دعا در بین مردم گسترش پیداکرده است؛ درگذشته بسیاری از مردم سرگرم مسائل مادی و حتی رفت‌وآمدهای بیهوده در خارج از منزل بودند.

وی بابیان اینکه امروز مردم توجه بیشتری نسبت به خداوند پیدا کردند، افزود: سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در ابتلائات صبر است؛ در برابر خداوند تسلیم باشیم، صدقه دادن، قربانی کردن، برگزاری دعاهای همگانی، رسیدگی به فقرا و از خداوند عافیت خواستن است.

 عفتی با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ سال قبل ائمه اطهار (علیهم‌السلام) سفارش به فراگیری علم و اهمیت یادگیری علم کردند، افزود: در این روزها بعد از دعا، برای عافیت مردم باید تلاش کنند؛ افراد متخصص رشته‌های پزشکی به سمت علم سلامت بروند؛ در قرآن کریم همه‌چیز بیان‌شده است؛ ما اگر امروز دچار مشکلاتی می‌شویم به خاطر کم‌توجهی و عمل نکردن به سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است.

در ادامه این نشست، استاد دانشگاه مجازی المصطفی در پاسخ به این پرسش چرا باید حرم های ائمه اطهار(ع) بسته باشد؟ گفت: این اتفاق بر اساس نظر متخصصان بوده است، در فقه اسلامی جان انسان محترم و از هر چیزی باارزش تر است، وقتی‌که فقه به جان انسان اهمیت می‌دهد، باید به این مسئله توجه داشته باشیم که با توجه به تجمعی که در مناسبت‌های ماه رجب و شعبان در حرم‌ها حاکم می‌شد، ازدیاد جمعیت و اینکه افراد نمی‌دانند به ویروس آلوده هستند،  ممکن است باعث افزایش بیماری شود.

وی همچنین در بخشی دیگری از سخنان خود در پاسخ به این شبهه که در فضای مجازی که دین در مقابل علم به‌زانو درآمده است، گفت: اگر به سیره اهل‌بیت (علیهم الاسلام) و قرآن کریم مراجعه شود، برای هر دردی، درمان وجود دارد، از ۱۴۰۰ سال قبل برای مسلمانان این دانش داده‌شده است، دین اشکالی ندارد، بلکه اشکال از دین‌داران است، باید ازلحاظ علمی خودمان را قوی کنیم.

گفتنی است، نشست مجازی تربیتی به مناسبت شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان به همت گروه‌های فقه اسلامی، مطالعات زنان و مرکز آکادمی ایمان اتریش با حضور بیش از ۵۰ دانشجو دانشگاه مجازی المصطفی از ۵ قاره برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha