شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جهش تولید

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در نگاه رهبر معظم انقلاب مفهوم اقتصاد امن و قوی آن است که بخش اقتصادی کشور در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی مستحکم بوده و توان تاب‌آوری بالایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به انتخاب شعار «جهش تولید» برای سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: اولویت‌های امروز ایران اسلامی در عرصه اقتصادی و جنگ اقتصادی موجب می‌شود که رهبری معظم شعارها و کلیدواژه‌هایی چون جهش تولید، ایران قوی، اقتصاد امن و قوی و ... را برگزینند.

وی با بیان اینکه اقتصاد قوی عبارت دیگر همان اقتصاد امن و جهش تولید است، افزود: در علم اقتصاد متعارف، امنیت اقتصادی بیشتر به برقراری نظم بین عوامل اساسی تهیه مایحتاج معیشتی مردم، یعنی منابع اولیه، تولید و توزیع کار و درآمد اعضای جامعه گفته می‌شود، به‌طوری‌ که نیازهای ضروری مردم تأمین شود و از فقدان یا احتمال فقدان آن احساس خطر نکنند و آرامش و آسایش ایشان سلب نشود.

حجت‌الاسلام محمدی اضافه کرد: در نگاه رهبر معظم انقلاب مفهوم اقتصاد امن و قوی، فراگیرتر از امنیت اقتصادی است، زیرا مراد از اقتصاد امن، اقتصادی است که علاوه بر موارد فوق در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی مستحکم است و توان تاب‌آوری بالایی دارد.

وی تصریح کرد: به بیان ساده اقتصادی که در اثر تغییرات گوناگون داخلی و خارجی تأثیر زیادی نپذیرد و مانند یک کشتی در اقیانوس متلاطم اقتصاد جهانی با قدرت به مسیر خود با حفظ تعادل ادامه دهد که این مفهوم قرابت بالایی با اقتصاد مقاومتی دارد و می‌توان گفت که نسخه مطلوب اقتصاد مقاومتی است.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: در این نگاه اقتصاد امن، اقتصادی است که دارای مؤلفه‌هایی از قبیل کاهش اتکا به نفت و اقتصاد منهای نفت، اصلاح الگوی مصرف، تقویت تولید ملی، مردمی کردن اقتصاد، ارتقای بهره‌وری و از بین بردن اسراف و استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی باشد.

وی ادامه داد: استفاده از بازارهای منطقه‌ای و تعامل با دنیا، استفاده از صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه کشاورزی، جایگزینی معدن با نفت، استفاده عموم مردم و دولت از کالای داخلی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی دانش و تأمین مالی کارآمد و بهبود فضای کسب‌وکار از دیگر مؤلفه‌های این اقتصاد است که این موارد تماماً در بیانات مقام معظم رهبری آمده است.

این استاد حوزه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر محورهای فوق را به عنوان شعار سال و رویکرد کشور مطرح کرده و امسال هم جهش تولید را در ادامه همین روند مطرح فرمودند، ازاین‌رو همه مردم و مسئولان در شئون مختلف کشور باید برنامه‌های خود را بر اساس تحقق شعار جهش تولید تدوین و اجرایی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha