جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد غفاری

حوزه/ معاون فرهنگی حوزه هنری استان قم و شاعر آیینی گفت: اُمیدبخشی به جامعه، مهم ترین شاخصه و ویژگی شعر انتظار و مهدویت است.

محمد غفاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام نیمه شعبان اظهار داشت: شاخصه بارز شعر مهدوی که آن را از دیگر گونه های شعر آیینی متمایز می کند، بحث اُمیدبخشی به جامعه است که مهم ترین ویژگی شعر انتظار و مهدویت به شمار می رود.

وی افزود: همین مساله باعث پویا بودن هر چه بیشتر شعر مهدوی و شعر انتظار شده و لذا در این زمینه شاعر باید بیش از هر چیز به دنبال نشان دادن آینده روشن در پرتو انتظار نسبت به ظهور حضرت مهدی(ع) باشد.

این شاعر آیینی همچنین گفت: فراتر از مباحث شکلی و فرمی اگر ما به بسیاری از اشعار عاشورایی به خصوص آن ها که عمدتاً ناظر به سوگ و مرثیه هستند، دقت کنیم متوجه می شویم که در این قبیل اشعار بیشتر احساس و عاطفه جریان دارد و حال آن که شعر مهدوی فراتر از این احساس و عاطفه و نیاز ما به امام عصر(عج) باید مشحون از اعتقاد و باور ما به آمدن منجی موعود و آن جامعه مورد انتظار باشد.

وی بیان داشت: البته ناگفته نماند که در اشعار عاشورایی و فاطمی و غیره نیز این امید به آینده و آن مباحث عمقی و معرفتی وجود دارد اما در شعر مهدوی، امید به آینده جلوه مشهودتر و بارزتری پیدا می کند.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان قم همچنین گفت: سال ۹۷ به لطف الهی موفق شدیم در کتاب "مجموعه سروده های مهدوی" که به همت نشر باهوش وابسته به موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث منتشر شد، اشعار بیش از ۳۰ تن از علما و مراجع تقلید برجسته که ذوق شعری و ادبی داشته و برای امام زمان (عج) شعر گفته اند را جمع آوری کنیم که این مجموعه اشعار عالمان بزرگ از قرن دهم تا دوره کنونی را شامل می شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha