یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 895003
۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
جبار آذین
جبار آذین

حوزه/ یک کارشناس رسانه گفت: سریال‌هایی که در نوروز امسال روی آنتن شبکه‌های سیما رفتند نتوانستند در جذب مخاطب موفق باشد.

جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره سریال‌های نوروزی اظهار کرد: تلویزیون در نوروز ۹۹ با چهار سریال به استقبال بهار و سال جدید رفت؛ سریال‌های اجتماعی که با توجه به مناسبت فرخنده نوروز قرار است طنز هم باشد، مجموعه تلویزیونی «میانبر» ساخته یزدان فتوحی یکی از این چهار سریال است که به دلیل ضعف‌های فراوان مضمونی و محتوایی و ساختاری از سایر سریال های نوروز ضعیف و عقب‌تر است. میانبر یک درام اجتماعی ضعیف و آپاراتمانی است که در موضوع و پرداخت داستانی و هنری هیچ حرفی برای گفتن ندارد، توجه به مناسبت زندگی و موضوعات متنوع که می‌توانستند از زوایای نوآورانه  خلاقیت در داستان‌سازی و ساختار درام، و پردازش تصویری و هنری در این سریال جایگاهی مناسبت داشته باشند.

وی ادامه داد: به علت نگاه کلیشه‌ای  به سوژه که کاراکترها ابتر مانده و نتوانستند مخاطب را جذب، سرگرم و با خود همراه کنند. تعداد آدم‌های سریال و درگیر شدن آنها با مشکلات داخلی و خانوادگی و در امتداد آن مسائل آپارتمانی و روابط همسایه و رویدادهای اجتماعی می‌توانست میانبر را از کسالت و بی‌رونقی نجات دهد، لیکن این گونه نشده و تماشاگر در آن صرفاً یکسری حرف‌ها، رفتارها و ماجراهای تکراری مشاهده می‌کند، فاجعه بارتر این‌که میانبر که در درام‌سازی ناموفق است بنا داشته طنز هم باشد، اما طنازی‌های آن در حد لودگی آدم‌ها مانده و هیچکدام از شخصیت از تیپ فراتر نرفته و بازیگران هم نتوانسته‌اند، بازی‌های خوبی ارائه کنند.

این منتقد تاکید کرد: ساخته‌های رضا مقصودی در مقام کارگردان در مقایسه با نوشته‌های او در قالب فیلمنامه، قوی و حرفه‌ای نیستند و مقام او از تصویرش جلوتر است. مجموعه تلویزیونی دوپینگ که مقصودی آن را جمع و جور و کارگردانی کرده است در نوشتار و کارگردانی حاوی امتیازهای بالا نیست، دوپینگ هم مانند سایر سریال‌های نوروزی بنا داشته، علاوه بر اجتماعی بودن طنز و خنده دار هم باشد، استفاده از گروهی حرفه‌ای در مقام بازیگر و عوامل فنی در همین راستا بوده است. جدا از تدوین خوب و دقیق حسن ایوبی و تصویربرداری غنی محمدرضا سکوت و بهره گیری از بازی متفاوت شبنم مقدمی که دو پپینگ را از سقوط نجات داده‌اند. بزرگترین ضربه را خامی و پرداخت نشدن موضوع اصلی سریال که باید دوپینگ شکل می‌داد به آن زده است. در واقع دوپینگ در داستان فیلمنامه و کارگردانی به دوپینگ احتیاج داشته است.

آذین ادامه داد: «کامیون» سریال دیگر نوروز امسال تلویزیون را سید مسعود اطیابی ساخته است، سریالی‌که بازیگر توانایی مانند مهدی هاشمی را در کنار چند بازیگر کمتر و ناشناخته قرار داد و خواسته است با تکیه بر قابلیت‌های هاشمی یک سریال طناز اجتماعی باشد، اما نه طنز است و نه اجتماعی و افزون بر این نتوانسته از هاشمی هم بازی مناسبی بگیرد. کامیون گرچه به اندازه، میانبر ضعیف نیست، ولی سریال موفق ، سرگرم کننده و جذابی هم نیست.

این کارشناس رسانه درباره پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی هم چنین توضیح داد: «پایتحت» گرچه دیگر مانند فصل‌های نخست خود، برای مخاطب تازگی  جذابیت و نوآوری ندارد و به زور  پول اسپانسر بازی با سوژه‌ها و استفاده از شخصیت‌های آشنا و بازیگران، شناخته شده خود را به جلو می‌کشد، اما در کل از سایر سریال‌های ضعیف امسال کمی تا قسمتی قابل قبول‌تر بود با آن‌که ششمین فصل پایتخت که برای سازندگانش حکم گاو شیرده را دارد تصویرگر همان آدم‌های تکراری در موقعیت‌های تغییر یافته و حذف برخی شخصیت‌ها مانند پنجعلی بود، ولیکن تلاش داشت. متفاوت ظاهر شود، اما مهمترین و مشکل پایتخت در نداشتن داستان و ماجراسازی و حادثه‌پردازی سطحی و همچنین در هم ریزی، مناسبات خانوادگی بود. این سریال که با عنایت به مسئله ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی تولید شد در ادامه نتوانست به این مقوله وفادار باشد، چراکه در فصل ششم آن مخاطب شاهد فروپاشی خانواده و هتگ حرمت روابط خانوادگی میان اعضای خانواده است، پس پایتخت نشان می‌دهد که از نظر موضوعی و ساختاری به انتها رسیده و دیگر قابلیت ساخت فصل‌های جدید را ندارد و سازندگان آن باید در فکر یافتن یک گاو شیرده جدید باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha