جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت پیمان

حوزه/ این مسئله ای که در نامه اشاره شده، یعنی اعلام همکاری مراکز علمی حوزه های شیعی با مراکز علمی سایر پیروان ادیان، مسئله بسیار خوبی بود و لازم می دانم از آیت الله اعرافی مدیر حوزه های عملیه به دلیل این دونامه تشکر کنم.

آیت پیمان در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به نامه مدیر حوزه های علمیه به رهبران مذاهب اسلامی و ادیان از جمله، رئیس الازهر و پاپ رهبر مسیحیان جهان، گفت: اساس  اقدام آیت الله اعرافی در ارسال نامه،‌از آنجا که نوعی افق گشایی و بازکردن راه های دیپلماسی فرهنگی و دینی است، قابل تحسین و از ضروریات زمان ما است.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی افزود: همه صاحبان فکر و اندیشمندان حوزوی و غیر حوزوی این حقیقت را مورد تأکید قرار می دهند که ما باید در گسترش ارتباط دیپلماسی فرهنگی و دینی با مراکز مهم و مؤثر در جهان تلاش مضاعفی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: امروزه تلاش پیشبرد اهداف دینی و برنامه های نظام اسلامی ما در گرو  برقراری ارتباط عالمانه با روش صحیح و عقلانی و حکیمانه است، امروز که جهان شاهد ستیزهایی با دین و مکتب تشیع است، باید تلاش کنیم در هیچ جایی از دنیا در مهجوریت و انزوا قرار نگیریم.

این محقق اظهار داشت: مهمترین برنامه همین کاری است که مدیر حوزه های علمیه انجام داده و نامه ای به شیخ الازهر و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نوشته است. این اقدام در حوزه های علمیه بسیارکم بوده الان نمی توانیم بگویم کافی است، ولی لازم است از نوع اقدام مدیرحوزه های علمیه قدردانی و تشکر کنم.

دبیر شورای دین پژوهان کشور با اشاره به شخصیت علمی و بین المللی مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: آیت الله اعرافی شخصیت علمی بین المللی و قبل از مسئولیت بر  حوزه های علمیه یکی از عالمان فعال شیعه در عرصه بین الملل بوده و به به دلیل مسئولیت گذشته شان بر جامعه المصطفی به عنوان پژوهشگر و استاد حوزه در مراکز علمی دنیا فعالیت داشت.  

وی بیان داشت: به دلیل نوع ارتباطی که با آیت الله اعرافی داشته ام، در جریان اثرگذاری حضورشان در مراکز علمی و دانشگاهی و کنفرانس های علمی دنیا، مساجد شیعه هستم و به دلیل نوع نگرششان و ایجاد ارتباط با دیگران بسیار تاثیر گذاربوده.

پیمان گفت: اگر تجربه این عالم در طول چند دهه که در کشورها و عرصه های مختلف و با اهداف علمی، تبلیغی و ... داشته و انجام داده  و حتی تجربه های قابل توجهی هم حاصل شده که اگر فرصت کنند این سفرنامه ها و تجربه را تنظیم کند، از این سفرنامه ها نکات مهمی بدست می آید که می تواند به عنوان تجربه در اختیار فعالان عرصه بین الملل قرار گیرد.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی افزود: اما در نامه مدیر حوزه های علمیه به رهبر کاتولیک های جهان، به موضوعات مختلف اشاره شد که از جمله ابراز همدردی با آسیب دیدگان همه پیروان جهان و آمادگی همکاری همه رهبران دینی وکارشناسان با ملت ها برای کاهش دردها است.

وی عنوان کرد: در این نامه به موضوع تحلیل بلایای طبیعی از منطق ادیان آسمانی اشاره و این بلاها را زمینه ای برای تکامل و تعالی انسان از منطق قرآن و موجب رسیدن معرفت به معاد و مبداء دانسته است.

این محقق اظهار داشت: مسئله انسان دوستی مهر و محبت به بشر و محیط زیست و طبیعت مورد تأکید همه ادیان و دین بشر است. دین اسلام انسان ها را موظف می کند که خصلت های انسانی را در اجتماعی انسانی که مهمترین ابراز محبت و مهر و علاقه و حفظ کرامت انسان است، ابراز کند. این مسائل و مسائل دیگر همچون درکنار لزوم پرداختن حکیمانه و عقلایی به حوادث وحل منازعه بین علم و دین که بعضی غرض ورزانه به آن دامن زدند در نامه آمده است.

این پژوهشگر عنوان کرد: در بخش های دیگر نامه روی مبانی دینی و صیانت نفس و... در نامه تأکید شده است و این مسائل منطق اسلام و دین است که برای سایر ادیان الهی احترام قائل است.

وی بیان داشت: قرآن روی ایمان تأکید می کند، و مومن واقعی کسی که به همه ادیان احترام بگذارد و آنها را قبول داشته باشد. اسلام دین را یکپارچه می داند و لذا درهمه ادیان مسائلی مانند عبودیت مسئله مشترکی است که در نامه بدان اشاره شده است.

 پیمان گفت: امیدوارم این نوع دیالگوها و مکاتبات و گفتمان های دینی بتواند در جهان تاثیرگذار باشد و بتواند توجه رهبران راستین ادیان را به مشترکات ادیان جلب کند.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی افزود: در تعاملات با ادیان  نباید صرفا رفتار پیروان آن دین را ملاک قرار بدهیم چون پیروان ادیان الهی در عمل به دین ضعف هایی دارند و به همه تعالیم دینی عمل نمی کنند.  باید به متون اصلی آن دین نگاه کنیم و نگاه نقادانه به متون و منطق اصلی آنها داشته باشیم. منطق اصلی هر دینی در متون اصیل آن دین است نه در عمل به آن. این مطلب درگفتمان بین الادیانی مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگری عنوان کرد: اگر پیروان، گرفتار گروه های افراطی تروریستی شدند و افرادی از منطق اهل بیت(ع) دور هستند و از استکبار جهانی تغذیه فکری می شوند، این مسئله نباید موجب بدبینی نسبت به اسلام و ادیان الهی شود.

 پیمان گفت: این مسئله ای که در نامه اشاره شده، یعنی اعلام همکاری مراکز علمی حوزه های شیعی با مراکز علمی سایر پیروان ادیان، مسئله بسیار خوبی بود و لازم می دانم از آیت الله اعرافی مدیر حوزه های عملیه به دلیل این دونامه تشکر کنم و امیدوارم مورد توجه و تاثیر گذاری رهبر کاتولیک های جهان قرار گیرد.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی افزود: باید منتظر عکس العمل رهبر کاتولیک جهان باشیم و با شناختی که از آنها داریم، قطعا شاهد اتفاقات خوبی در نوع تعاملات علمی و گسترش ارتباط بین الملل براساس دیپلماسی فرهنگی و دینی که مشکلات و خلأ های وجود دارد خواهیم بود.

این محقق اظهار داشت: موضوع خلأ به این معنا نیست که حوزه در عرصه های بین الملل فعالیت علمی نکرده، ولی چون این مسئله فراگیر است نمی  توان به همه آنها در یک زمان پرداخت.

دبیر شورای دین پژوهان کشور عنوان کرد: اگر چه حوزه در مسائل مختلف علمی و... رشد و دستاوردهای علمی خوبی داشته، ولی این مسئله در قیاس با رقبای شیعه، نیاز جهانی و مراکز علمی دنیا، شاهد خلأ و نقصان و محدودیت هستیم و باید مورد توجه قرار گیرد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha