سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام حق جو

حوزه/ ماه رمضان سبب اعتدال و آرامش اقتصادی می شود. کاسبان منصف تر می شوند و با مشتریان بهتر برخورد می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به آثار بعُد اجتماعی روزه، در ماه رمضان،‌گفت: صوم در بُعد اجتماعی آثار زیادی دارد که از جمله آن همراهی با گرسنگی و تشنگی مردم است. ماه رمضان آن بی حالی نسبت به ضعفای جامعه را به انسان روزه دار توجه می دهد و او را نسبت به وضع، فقر و گرسنگی آنها متنبه می کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: صوم باعث می شودکه انسان روزه دار، محرومین، فقرا و گرسنگان را درک کند و بفهمد چرا که فرد روزه دار، در طول روز گرسنه و تشنه می شود و همین سبب می شودکه حال و روز سایر افراد در جامعه مانند مستمندان را که در طول سال مشکل مالی وتغذیه دارند را، درک کند.

این مشاوره خانواده اظهارداشت: برکت دیگر صوم، ایجاد آرامش روانی و کنترل خشم است. در این ماه آمار طلاق و زد و خورد و اذیت و آزار مردم نسبت به یکدیگر کم می شود، چرا که افراد توان زد و خورد و توهین به یکدیگر را نخواهند داشت. وقتی فرد بتواند در حین روزه داری، خشم خود را کنترل کند و آمار طلاق پایین بیاید، پس در ماه های دیگر هم امکان پذیر خواهد بود.

وی بیان داشت: اثر دیگر روزه، ارتباط با خدا، اولیاء الهی و سیره اهل بیت(ع) و  معنویت، شب زنده داری و افطاری دادن و سحری دادن است. این مسئله می تواند تمرینی برای ماه های دیگر باشد تا این برکت را به ماه های دیگر هم سرایت داد.

حجت الاسلام والمسلمین حق‌جو گفت: از آثار مهم دیگرروزه،  تقویت معنویت است. در ماه رمضان مساجد، نماز جماعت شلوغ تر، مراسم سخنرانی بیشتری برگزار می شود، و مردم با حضور در اماکن مقدس، مساجد و تکیه ها و امام زادگان از احوال هم دیگر باخبر می شوند.

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: ماه رمضان سبب اعتدال و آرامش اقتصادی می شود. کاسبان منصف تر می شوند و با مشتریان بهتر برخورد می کنند.

این مشاوره خانواده اظهارداشت: از آثار دیگر اجتماعی روزه و صوم در ماه رمضان برگزاری مراسم احیاء و حضور مردم در این شب ها برای استغفار و توبه و کاهش هزینه های اجتماعی است. بر این باوریم که بسیاری از بیماریها به دلیل پرخوری است. وقتی پرخوری نباشد، انسان سالم می ماند و کمتر نیاز به دارو و درمان پیدا می کند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha