شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نیسان

حوزه/ حجت الاسلام حیدری گفت: پاک بودن و پاک کنندگی باران از مسلمات قرآنی و روایی است و بر این اساس انجام اعمال «نَیسان» به امید بهره گرفتن از فوائد آن بلا اشکال است.

حجت الاسلام جواد حیدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، با شنیده شدن صدای  باران های بهاری در فروردین ماه و اردیبهشت، صدای پرسش و پاسخ ها در مورد برخی مباحث که باران با خود می آورد نیز به گوش می رسد.از جمله ی این موارد «آب نیسان» و فوائد متعددی است که در کتاب ها برای آن بیان شده است.

وی ادامه داد: در این راستا نکاتی بیان می شود، نکته ی اول؛ در  بینش توحیدی و الهی، تمام مخلوقات و آثار آن ها از خداست.  مُلک و ملکوت لشکریان اویند. قرآن کریم می فرماید: «وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر»؛ « مالکیت آسمانها و زمین از آن خداست و خدا بر همه چیز تواناست». (1)و فرمود: «فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُون‏»؛ «منزه است خدایی که ملکوت همه چیز در قدرت اوست و همه شما به سوی او بازمی گردید. پس اثر گذاری هر چیزی در عالم به اذن و اراده ی خداوند است.

کارشناس نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی اصفهان اظهار کرد: نکته ی دوم اینکه  عالم هستی منحصر در ماده و مادیات نیست، همان خدایی که در آب، اثر رفع تشنگی نهاده است می تواند در یک عمل عبادی یا ذکر و یا آیه ای، آثار و برکاتی نهادینه کند، پروردگار عالم می فرماید: «اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَکیل‏»؛ « خداوند، آفریننده همه چیز است و بر همه چیز نگهبان است.

وی ابراز کرد: نکته ی سوم آنکه آیات نورانی قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، باران را، پاک و پاک کننده معرفی کرده است، در سوره ی فرقان می خوانیم: «وَ هُوَ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً»؛ «و اوست که بادها را بشارتی پیشاپیش رحمت خویش کرد و از آسمان آبی پاک ‏کننده نازل کردیم.

حجت الاسلام حیدری عنوان کرد: مرحوم کلینی در کافی شریف چنین نقل می کنند: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: اشْرَبُوا مَاءَ السَّمَاءِ؛ فَإِنَّهُ یُطَهِّرُ الْبَدَنَ، وَ یَدْفَعُ الْأَسْقَامَ، قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی‏ قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ»»؛ «آب باران آسمان را بنوشید زیرا سبب شود که بدن پاک (و تندرست) گردد و بیماری ها و رنجها از آن دور گردد، همانطور که خداوند متعال در قرآن می فرماید:« …و آبی از آسمان برایتان فرستاد ، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد و دلهایتان را محکم ، و گامها را با آن استوار دارد!».

کارشناس نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی اصفهان اذعان کرد: نکته ی چهارم؛ در برخی روایات، از «آب نیسان» و فوائد آن صحبت به میان آمده است که با مراجعه ی به مفاتیح الجنان می توان از جزئیات آن مطلع شد.

الف: «نیسان» ماه هشتم رومی است که از بیست و سوم فروردین شروع و تا سی روز ادامه دارد.

ب: هر چند مستند روایی آب نیسان ضعیف است ولی با وجود آیات و روایات در مورد فوائد باران و هم چنین اعتماد برخی از علما به این عمل، ضعیف بودن روایت قابل چشم پوشی است.

ج: افراد در استفاده از آب باران حتما رعایت بهداشت و مسائل پزشکی را در نظر بگیرند.

حجت الاسلام حیدری خاطرنشان کرد: نکته ی پنجم در این مورد که تاثیر دعا و دستورالعمل های دینی، مطلق و بدون قید و شرط نیست و اثر گذار بودن آنان تابع قوانینی است که مصلحت فرد و حکمت الهی از مهمترین آن هاست، نتیجه اینکه، پاک بودن و پاک کنندگی باران از مسلمات قرآنی و روایی است و بر این اساس انجام اعمال «نَیسان» به امید بهره گرفتن از فوائد آن بلا اشکال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صائم IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    1 0
    جامع و متقن تشکر
  • یاس IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    1 0
    سلام و عرض ادب خدمت کارشناس محترم در این زمانه که دود ماشین و کارخانجات باعث آلودگی هوا شده آیا خوردن آب نیسان ضرری ندارد؟ شاید این روایت برای سالهای گذشته بوده که هوا تمیز و صاف بوده نه الان؟ ممنون میشم اگر پاسخ دهید
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      0 0
      سری اول هوا را تمیز می کند و سری بعد علی القاعده قابل استفاده است
  • عباسی ولدانی IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    1 0
    احسنت بر استاد معظم که الحمدلله در امر پاسخگوئی کم نظیرند.
    • مجتبی IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      1 0
      احادیث هیچ زمان کهنه نمی شوند دوست عزیز بهتر است بگذارید باران ۵یا ۱۰ دقیقه ببارد بعد از آن بردارید یا به کوه یا یک منطقه ای برید که هوایش پاک تر از شهر باشد مثل روستا.
  • زهرا IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام تذکر به رعایت بهداشت در این مصاحبه چقدر به دل نشست. فدای مکتب اهل بیت که به علم و بهداشت چقدر اهمیت می دهد
  • محمدجواد IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    عالی بود ممنون از اطلاعاتتان
  • محمد GB ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    مطلب خوبی بود، مخصوصا اون تیکه که به امید بهره بردن اشکالی ندارد
  • لیلا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام خداوند اجرتان دهد
  • نسیم اردیبهشت IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    با عرض سلام . خواص آب نیسان قابل چشم پوشی نیست ولی در این اوضاع باز هم میتوان این آب را جمع آوری کرد ، و اینکه اگر هوا آلوده باشد که هست مخصوصا در شهر ها این آب به جای فایده ، بیشتر ضرر دارد .
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      0 0
      وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ . آب باران پاکیزکی بخش است ، و البته مساله ویروس آلودگی با ثبات هوایی ایجاد نمی کند ، بعد از کمی مدت هوا می نشیند و ... باران مستمر هوای شهرها را هم تمیز می کند ، و در موج های بعدی بارندگی به راحتی می توان از آب استفاده و آن را جمع کرد ...
  • سید احمد RU ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    بسیار عالی...
  • اصغر IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    در متن مصاحبه به رعایت اصول بهداشتی و پزشکی تاکید شده است. پس اگر فضایی آلوده بود از فضاهای سالم بهره باید جست
  • mr matin US ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    دروود و سلام بیست بیست
  • محسن حیدری IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    0 0
    احسنت بسیار عالی
  • مریم IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    0 0
    سلام خیلی خوبه که خرافات را از واقعیات بیان می کنید- تشکر
  • مستفید IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 0
    استفاده کردم