جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمدرضایی

حوزه/ استاد دانشگاه تهران بر لزوم نقد نظریات غربی در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: اگر این نظریات برای دانشجویان نقد و تحلیل دقیق نشود ممکن است باعث سرگردانی آنها بین این نظریات شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه  محمد محمدرضایی شب گذشته در نشست علمی در قالب سلسله نشست‌های چالش کرونا و زندگی مومنانه که به همت دانشگاه پردیس فارابی و جهاد دانشگاهی قم و با محوریت "کرونا، علم طب و علوم انسانی غربی" برگزار شد، گفت: دیدگاه‌های مختلفی درخصوص کرونا مطرح شد و عده‌ای نیز با شیوه‌های علم طب غربی در مقابله با کرونا مخالفت کردند.

وی افزود: در مقابل این افراد نیز عده‌ای بیان کردند که این مخالفت‌ها صرفا به دلیل مخافت با هرچیزی است که از سوی غرب باشد و درست نیست، همان‌طور که قبلا با علوم انسانی غربی نیز مخالفت می‌کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: علم در دین اسلام جایگاه بالایی دارد و آیات و روایات متعددی در تمجید عالمان وجود دارد، منظور از علم، دانشی است که برای جامعه‌ی اسلام مفید باشد، اینکه گفته ‌می‌شود طلب علم فریضه‌ای بر مسلمانان است و یا اینکه علم را طلب کنید حتی اگر در سرزمین چین باشد، منظور صرفا علوم دینی نیست، اینکه در قرآن گفته شده است یعنی به دانش روز مجهز باشید به گونه‌ای که برتری خود را بر دشمنان اعلام کرده و از خود محافظت کرده باشید.

علم طب جدید صرفا متعلق به غرب نیست

محمدرضایی گفت: علم طب دانشی است که تمام جوامع بشری در رشد آن تاثیرگذار بوده‌اند و نمی‌توان گفت علم طب جدید صرفا دانشی منحصر به غرب است، وقتی به تاریخ تمدن نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که یک که زمانی اروپا کاغذ را نمی‌شناخت، این وسیله در کشورهای شرقی رواج داشت یا اینکه علم شیمی از میان دانشمندان مسلمان سرچشمه گرفته‌ است.

وی اظهارکرد: در مدرسه‌ طب دانشگاه پاریس دو تصویر از دو دانشمند مسلمان آویخته شده بود که متعلق به محمدرازی و ابن سینا بود که هردو درپیشرفت علم پزشکی نقش مهمی داشتند، رازی درباب تشخیص آبله و سرخک کتاب‌های زیادی نگاشته که از سال ۱۴۹۸ تا ۱۸۶۶ ، ۴۰ بار به زبان انگلیسی چاپ شده است و از جمله کتاب های معروف او کتاب "الحاوی " است که یک دایرة المعارف بزرگ طبی است که به زبان لاتین ترجمه شده است، کتاب "قانون" ابن سینا نیز از کتب مرجع در زمینه‌ی پزشکی است.

رئیس بنیاد نخبگان قم بیان کرد: نمی‌توان طب جدید را صرفا متعلق به غرب دانست و نمی‌توان در دین اسلام که سراسر توصیه به کسب علوم مفید است مانعی برای کسب این علوم یافت.

وی افزود: در جریان شیوع ویروس کرونا نیز شاهد بودیم که مراجع و حوزه‌های علمیه مردم را توصیه به رعایت نکات پزشکی می‌کردند، اصولا اسلام با بهره بردن از خواص دارویی عناصر و مواد مخالفتی ندارد و طبق اسلام نیز درصورت وجود مشکل باید به فرد متخصص مراجعه کرد. 

وی ادامه داد: این سخن که مسلمانان با هرچه که از سوی غرب بیاید، مخالفت می‌کنند، مطلب درستی نیست و جایگاهی ندارد اما باید توجه داشت که در اسلام به علمی جایگاه والا داده شده است که همراه با تزکیه و صفای نفس باشد، چراکه اگر علم همراه با تزکیه و صفای نفس نباشد، می‌تواند خطرناک و آسیب‌زا باشد و می‌تواند به عنوان ابزاری قوی در دست مجرمان مورد استفاده قرار گیرد و علم بدون تزکیه بیش از منفعت، زیان خواهد رساند.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی، عنوان کرد: یکی از گرفتاری‌های امروز جوامع بشری، وجود دانش پیشرفته در دستان کسانی است که از آن در جهات نادرست استفاده می‌شود، علم بدون تزکیه ارزش ندارد و از وظایف پیامبران در طول تاریخ، تزکیه و تعلیم توام افراد بوده است، اینکه اطلاعات زیادی داشته باشیم بدون اینکه تاثیری بر انسانیت ما نداشته باشد، چندان جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: در خصوص علوم انسانی باید گفت که علوم انسانی، علومی است که درباره‌ انسان بحث می‌کند، پس وقتی که تعریف درستی از انسان نباشد، چگونه ‌می‌توان انسان‌شناسی و علوم انسانی رستی داشت، اگر انسان را منحصر به موجودی که حاصل تنازع بقا و ترکیبی از عناصر شیمیایی دانست و فطرت و مراتب انسانیت وی را نادیده گرفت، نمی‌توان علوم انسانی درستی داشت.‍

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ما با علوم انسانی غربی مخالفت نداریم، بلکه با برخی از نظریات اشتباهی که در این زمینه مطرح‌شده است، مخالفیم، نمی‌توان طبق تصر برخی افراد، هرچیزی را که از غرب می‌آید پذیرفت،همان‌طور که نمی‌توان با هرچیزی که از غرب نشات می‌گیرد مخالفت کرد. 

محمدرضایی گفت: بعد از رنسانس در راروپا، دو جریان فلسفی عقل‌گرایی و تجربه‌گرایی مطرح بود، عقل‌گرایی قائل به برخی امور فطری بود و معتقد بود که می‌توان با تحلیل یک ایده، به ایده‌ای دیگر دست پیدا کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآورشد: تجربه‌گرایی نیز دیدگاهی که بود که در حوزه‌ معرفت‌شناسی، بیان می‌کرد معرفت و دانش ما منحصر به هرآن‌ چیزی است که تجربه کرده‌ایم و هرچیزی غیر از تجربه، خرافه و باطل است، این تفکر بر علوم انسانی نفوذ کرد و مادی‌گرایی در حوزه معرفت‌شناسی پذیرفته شد و این اعتقاد به وجود آمد که هستی و واقعیت مساوی با محسوسات و مادیات است.

محمدرضایی یادآورشد: آگوست کنت بنیانگذار جامعه شناسی جدید و فلسفه پوزیتویسم مراحل ربانی، فلسفی و تجربی را برای بشر بر می شمرد و بیان می کند که دوران دو مرحله ربانی و فلسفی به سر آمده و ادیان موجود محصول خاصی از فکر آدمی هستند. ذهن علمی نمی‌تواند به الوهیت و موجودات ماورالطبیعی باور داشته باشد.

وی گفت: همین شخص که این مباحث باطل را بیان می کند قطعا با نظرات و نقدهای فراوانی روبرو است که به راحتی می توان آنها را رد کرد ولی قرار نیست هر کسی که با این نظریات مخالفت می کند را غیر علمی و متعصب بدانیم.

وی با اشاره به نظریات جامعه شناسانی چون امیل دورکهیم بیان کرد: وی معتقد است که اوامر و نواهی جامعه همان اوامر و نواهی خدا است و آنچه در همه ادیان پرستش می شود و ویژگی‌های فراطبیعی به آن نسبت داده می شود چیزی جز جامعه نیست و مومنان به خدا را به اشتباه یک موجود دیگری فرای جامعه می دانند.

وی تصریح کرد: حال اگر این نظریات را که اشتباه هم هستند را قبول نکنیم آیا واقعا با علم مخالفت کردیم؟ اگر این حرف هایی که ما را به عصر جاهلی می‌برند را قبول نکنیم آیا با علم مخالفت کردیم؟

وی یادآورشد: کارل مارکس که بنیانگذار مکتب مارکسیسم است ده‌ها سال پیش جولان بسیاری در جامعه بشری می داد. وی اقتصاددان و جامعه شناس بزرگ آلمانی بود که در تحولات فکری قرن بیستم نقش داشته و بیان می کند که انسان سازنده دین است نه دین سازنده انسان. همچنین بیان می کند که دین افیون توده‌ها است و من از خدایان بیزارم. حال اگر کسی با او مخالفت کند حرف غیر علمی زده است؟

محمد رضایی بیان کرد: زیگموند فروید روانشناس مشهور معتقد است که اعتقاد به دین و خدا جلوه غریزه سرکوب شده جنسی است و آسمان خالی است و عبادت ها موهوم است.  حال اگر کسی این حرف های خرافی که هیچ منطقی ندارد را نپذیریم آیا با علم مخالفت کرده ایم؟

وی افزود: اساتید در دانشگاه ها هرگاه نظریه ای بیان می کنند باید نقد آن نظریه را نیز بیان کنند زیرا اگر این نظریات بیان شود و نقدی صورت نگیرد ذهن جوانان نیز درگیر آنها خواهد شد و اگر به خوبی این مباحث را تبیین نکنیم قطعا آنها را با مشکل مواجه خواهیم کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha