شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال

حوزه/ رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نظر کارشناسان متعهد و دارای دغدغه دینی درباره برگزاری مراسم شب قدر، مورد اتّباع است.

حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط ویدئو کنفرانسی با ستاد ملی کرونا اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در خصوص بحث بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی به خصوص در آستانه شب های قدر، نکات بسیار مهم و جامع الاطرافی را بیان نمودند که از جهات مختلف، نشان دهنده دقت و ظرافت خاصی است.

وی افزود: قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، مقام معظم رهبری بارها فرمودند که تابع نظرات کارشناسانه وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا هستند و آن دیدگاه و نظر را لازم الاجرا می دانند و در فرمایش اخیرشان نیز بار دیگر همین موضوع را مطرح کردند.

استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: مسئله مهم بعدی این است که معرفت دینی و اهمیت و عظمت لیالی قدر آن چنان است که نمی شود به سادگی از کنار آن گذشت، کما این که از منظر دینی نیز فرصت شب قدر، فرصت ناب و منحصر به فردی است که در ماه مبارک رمضان برای بندگان رخ می دهد و باید از آن جهت تقویت ارتباط با خدا و توبه و استغفار نهایت استفاده را کرد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که در طول سال چنین فرصت هایی را یا نمی توان پیدا کرد و یا اگر پیدا کنیم، دسترسی عموم مردم به آن ها وجود ندارد، مثل عرفات و منا که برخی از شرایط شب های قدر را در این ایام داریم ولی برای عموم مردم حضور در آن جا مقدور نیست.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: با توجه به این که شب های قدر از اهمیت والایی از نگاه معرفت دینی و قداست برخوردار است، لذا مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان فرمودند، کارشناسانی که دغدغه بالای معرفت دینی دارند و اهمیت این روزها و شب های پرفضیلت را در برگزاری مراسم دعا و مناجات خوانی به خوبی درک می کنند، نظر کارشناسی آن ها با در نظر گرفتن اهمیت و ضرورت حفظ سلامتی مردم و رعایت مسایل بهداشتی، مورد اتباع است و باید از این دیدگاه پیروی کرد.

وی افزود: در واقع توصیه ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اشاره به این مسئله است که هم بُعد سلامت مردم و نظرات کارشناسی حائز اهمیت است و هم بُعد دینی و معرفتی و جایگاه شب های قدر باید لحاظ شود، چه آن که به هر کدام از این ها اگر کم توجهی و بی توجهی صورت گیرد، ما به نقطه ایده آل در این باره نخواهیم رسید.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در خاتمه بیان داشت: از این حیث بسیار امیدواریم که ستاد ملی کرونا و کارشناسان مربوطه به این دو نکته مهم در کلام مقام معظم رهبری توجه جدی داشته باشند و قطعاً مردم متدینی که یک سال منتظر شب های قدر هستند نیز از نظر کارشناسان متعهد و دارای دغدغه دینی تبعیت خواهند کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha