پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تلویزیون

حوزه/ کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون بر لزوم توجه ویژه رسانه ملی به تولید و پخش سریال های متناسب با گروه های مختلف سنی تأکید کرد.

حجت الاسلام سید علی آتش‌زر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: ماه مبارک رمضان امسال به طور نسبی در بخش سریال ها به تنوع موضوعی و این که هر گروه سنی دست کم یکی از آثار تولیدی تلویزیون را دنبال کند، توجه شده بود به طوری که به عنوان مثال سریال "بچه مهندس ۳" هم برای خانواده ها مناسب بود و هم به خصوص نوجوانان و جوانان و یا این که سریال "زیرخاکی" که برای مخاطب عام و با رویکرد طنز سالم ساخته شده بود.

وی افزود: یکی از مؤلفه های بسیار مهم در بحث برنامه سازی و به طور خاص تر سریال سازی، توجه به همین ذائقه ها و علایق گروه های مختلف سنی است که البته این موضوع باید با در نظرگرفتن رشد و ارتقای کمی و کیفی در بحث فرم و محتوا همراه باشد.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه به بررسی سریال های رمضانی امسال تلویزیون پرداخت و گفت: مشکل کلی که سریال های ماه مبارک رمضان در سال های اخیر داشته اند این است که موضوعات مذهبی و دینی در آن ها یا اصلاً طرح نشده یا کمتر به آن ها پرداخته می شود و حال آن که سریالی که برای ماه رمضان قرار است از رسانه ملی پخش شود باید متناسب با حال و هوای معنوی این ماه عزیز باشد.

وی بیان داشت: به نظر می رسد که در دوره آقای ضرغامی، تناسب محتوایی بهتری در این زمینه وجود داشت به طوری که بعضاً سریال ها دارای مضامین و موضوعاتی مثل معاد و برزخ و یا تأکید بر دین داری و رعایت حق الناس بودند و حال آن که این مسائل در سال های اخیر کمتر مورد توجه سریال سازان قرار گرفته است.

وی گفت: در نگاه کلی به سریال های امسال ماه رمضان، آن چه قابل توجه است این که سریال "پدر و پسری" شبکه پنج، اثر چندان شاخص و جذابی نبود، اما دو سریال "سرباز" شبکه سوم و سریال" زیرخاکی" آثار قابل توجه و مناسب تری بودند.

حجت الاسلام آتش زر ادامه داد: در این بین، گرچه سریال زیرخاکی از جهت محتوایی مرتبط با موضوعات انقلابی بود و شاید بهتر می بود که در مناسبتی چون دهه مبارک فجر به روی آنتن برود، اما هم طنز سالمی داشت و هم این که به لحاظ اجرا و کارگردانی، اثر خوبی به شمار می رفت که در این ماه، فضای مفرحی بدون عوارض مفهومی و نیز حاشیه های مضمونی برای مخاطبان پدید آورد.

 وی افزود: همچنین سریال سرباز نیز هر چند در ترسیم فضای پادگانی و دوره سربازی یک مقدار فانتزی و غیر واقع گرایانه عمل کرد، اما مضمون درونی آن مناسب با حال و هوای ماه رمضان بود، چه آن که با در پیش گرفتن شیوه ساختار مونولوگ و تک گویی های هر کدام از شخصیت ها، نقبی به هر حالات درونی هر یک زده می شد و در این بین، مسائلی رخ می داد که به نوعی پیش برنده بار دراماتیک سریال بود.

وی اضافه کرد: برپایه تداخل و گاه تعارض احوالات درونی شخصیت ها، تحولی در آن ها رخ می دهد که به خصوص با در نظر گرفتن مساله تهذیب نفس باعث رشد اخلاقی و تکاملی شخصیت ها می شود و به نوعی روایتگر یک سیر درونی در افراد است.

کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون گفت: البته در این سریال نیز آن طور که باید و شاید به دغدغه های دینی و مذهبی توجه نشده بود و لذا جا داشت که در این جا مسائل مستقیم دینی و مذهبی مورد عنایت بیشتر قرار می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از کارگردان ها از پرداختن مستقیم به مفاهیم مذهبی و دینی طفره می روند با این توجیه که کار شعاری شده و برچسب می خورد و لذا واهمه دارند که در ورطه شعارزدگی بیفتند و حال آن که پرداخت مستقیم به موضوعات دینی اگر با شرایط درست و ساختار دراماتیک مناسب باشد، به هیچ وجه شعار زدگی نیست، چه آن که برخی فیلم ها و سریال ها بیان مستقیم دارند ولی شعار زده نیستند و دارای ساختار هنری و ارزشمند می باشند.

حجت الاسلام آتش زر همچنین ابراز داشت: سریال بچه مهندس ۳ نیز هر چند که سریال خوبی بود، اما ساختار مناسبی نداشت، چه آن که به نظر می رسید که پرداخت عجولانه در شخصیت پردازی و روایت قصه تا حدی به کار لطمه زده بود.

وی افزود: اما با این حال، همین که در این سریال به فضای نوجوان ها و جوانان و روایت امید آن ها به آینده توجه خاصی شده بود، ارزشمند است و باید این گونه سریال ها تداوم داشته باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha