سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
الفائق فی الاصول

حوزه/ کلیه طلابی که پایه ۸ خود را به پایان رسانده یا در درس خارج شرکت می کنند می توانند در این درس شرکت نموده و از امتیازات آن بهره مند گردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب "الفائق فی الاصول" که دو سال قبل یعنی ابتدای سال تحصیلی ۹۸ ـ ۹۷ جزو دروس رسمی حوزه گردیده، تا کنون توسط حدود 70 استاد سطح و خارج در جمع 2000 طلبه و محقق حوزوی تدریس گردیده است.

در سال تحصیلی 1400-1399 نیز این درس با حفظ امتیازات حمایتی سابق ارائه می گردد و کلیه اساتیدی که مجوز تدریس کفایتین و درس خارج را دارا می باشند می توانند از هم اکنون ثبت این درس را در سامانه اساتید به انجام رسانند.کلیه طلاب پایه 9 و 10 و دروس خارج می توانند این درس را انتخاب نمایند.

ویژگی های کتاب الفائق فی الاصول:

بررسی موضوعات اصولی مورد نیاز در مباحث اجتهادی فقه معاصر که در کتب دراسی رایج به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته اند؛ روش تعلیمی اجتهادی در آموزش و بررسی نظریات اصولی مطابق بر سنن اصیل حوزوی و در راستای تحول اجتهادی؛ بررسی نظریات علمی و نوآوری های اصولی فقهای شیعه و معرفی تراث ایشان؛ ادبیات روان و فصیح و باذکر مثال های عینی فقهی در موضوعات کاربردی

موضوعات اصلی کتاب الفائق فی الاصول

این اثر در ۱۱ موضوع مهم اصولی و مورد نیاز و کاربردی در مباحث فقه معاصر تالیف گشته است که عبارتنداز: سیره عقلای قدیم و مستحدث؛  سیره متشرعه قدیم و مستحدث؛ قاعده لو کان لبان؛ تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه؛ الغاء خصوصیت، تنقیح مناط، اولویت؛ مناسبت حکم و موضوع، مذاق شرع، مقاصد شریعت، قیاس.

شرایط طلاب و اساتید کتاب الفائق فی الاصول

کلیه طلابی که پایه ۸ خود را به پایان رسانده (تنها ناقصی امتحان شفاهی مضر ثبت نام نیست) یا در درس خارج شرکت می کنند می توانند در این درس شرکت نموده و از امتیازات آن بهره مند گردند؛  تنها آن دسته دروس از الفائق از امتیازات زیر بهره مند می گردند که استاد مربوطه در سامانه اساتید آموزش مجاز به تدریس درس کفایه یا درس خارج فقه و اصول باشد.

امتیازات درس الفائق فی الاصول

 طلاب پایه 9 و 10 که در درس الفائق 1 و 2 شرکت کرده و در امتحانات کتبی آن قبول شوند از امتحان شفاهی پایه 10 کفایه معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن امتحان شفاهی منظور می گردد.

 طلاب موضوع بند 1 در صورتی که تا قبل از نتیجه امتحانات الفائق 1 و 2 در امتحان شفاهی پایه 10 کفایه قبول شده باشند، مشمول امتیاز بند 2 خواهند شد.

 طلاب درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از یک مصاحبه درس خارج اصول معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن مصاحبه منظور می گردد. و شرکت کامل در درس الفائق (یک سال تحصیلی) برای ایشان معادل یکسال شرکت در درس خارج اصول می باشد.

 منظور از محاسبه یک سال درس خارج اصول در ازای تحصیل در درس الفائق و جایگزینی نمره الفائق به جای نمره امتحان شفاهی خارج اصول، هر کدام از چهارسال درس خارجی است که شخص تا اعلام نتیجه امتحانات الفائق هنوز امتحان آن را نداده است.

 طلاب پایه 9 و 10 و درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از امتیاز ویژه در شهرک مهدیه و سایر خدمات ارائه شده در مدیریت امور طلاب حوزه های علمیه برخوردار می گردند.

همه طلابی که در درس الفائق شرکت کرده اند از مزایای معیشتی طلاب طرح هدایت علمی تربیتی برخوردار می گردند. اساتید الفائق به عنوان استاد پایه دهم ثبت گشته و از تمام مزایای آن اساتید من جمله سنوات تدریسی بهره مند می شوند.

 تمامی امتیازات الفائق فقط مختص به طلابی است که درس الفائق 1 و 2 را گذرانده و در امتحان آن حداقل نمره 12 را کسب نموده اند و لذا شرکت و قبولی در فقط یک بخش الفائق مشمول امتیازات نمی شود.

 امتحانات الفائق در دو بخش کتبی همراه با سایر امتحانات حوزه برگزار می شود

 طلاب پایه نهم که ناقصی پایه 8 دارند مشمول امتیازات الفائق نمی شوند به جز اشخاصی که فقط امتحان شفاهی پایه 8 را ناقص دارند. ایشان در صورتی که تا پایان سال تحصیلی 1400 – 1399 امتحان شفاهی خود را داده و قبول شوند؛ در صورت دارا بودن سایر شرایط مشمول امتیازات الفائق می گردند.

 ارزیابی میزان حضور الزامی در دروس الفائق بر اساس آیین نامه حضور و غیاب سایر دروس سطح عالی می باشد.

درس الفائق 1 و 2 مترتب بر هم نیست و به عنوان مثال طلاب می توانند در یکسال نیم سال تحصیلی الفائق 2 و نیم سال بعد الفائق 1 را بخوانند.

درس الفائق از سال تحصیلی 1400 – 1399 در کل کشور امکان برگزاری رسمی را خواهد داشت و کلیه اساتیدی که در قم یا شهرستان ها از نظر بخش های ستادی و صفی آموزش حوزه های علمیه امکان تدریس رسمی کفایتین را دارا می باشند، می توانند این درس را برگزار نمایند و همه شرایط تحصیل و امتیازات آن در سراسر کشور یکسان خواهد بود.

اساتید  برای ثبت تدریس الفائق مانند سایر دروس از لینک زیر وارد سامانه اساتید شوند و سپس از قسمت ثبت درس، دروس پایه دهم را انتخاب و سپس درس الفائق 1 و 2 را انتخاب نمایند. (الفائق در دو نیمسال ارائه می گردد لذا اساتید محترم هر دو درس را انتخاب نمایند)

http://najah.ismc.ir/teacherproject/Login1.aspx

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم AE ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 0
    خوب
  • ابوالفضل‌رمضانی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 0
    طرح‌خیلی‌جالبی‌هست
  • سعید IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    2 1
    آیا طلاب غیرحضوری هم میتوانند این فائق الاصول را بخوانند و از مزایاش بهره مند بشوند ؟
  • علیرضاکریمی نسب IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 0
    باعرض سلام وادب.بنده شفاهی ۸و۱۰ رانداده ام وتمامی کتبی ازپایه۱تا۱۰تکمیل می باشدودردرس خارج آیت الله شبستری میروم.میخواستم چگونه ثبت نام بکنم.