پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عبدالوهاب فراتی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: آمریکایی ها با وجود ادعای زیاد و پررویی خاص خود، ناقض حقوق بشر و دموکراسی هستند و در قضیه کشته شدن یک فرد سیاهپوست به دست پلیس این کشور، این مسأله بار دیگر خود را نشان داد.

دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به گسترش اعتراضات خیابانی در برخی شهرهای آمریکا در اعتراض به کشته شدن یک شهروند سیاهپوست این کشور به دست نیروهای پلیس اظهار داشت: متاسفانه آمریکایی ها به رغم آن که همواره مدعی دموکراسی و حقوق بشر هستند و به این بهانه حتی بسیاری از کشورها را مورد هجوم و فشار قرار می دهند، اما در عمل نشان داده اند که خودشان به این مساله به معنای واقعی کلمه پایبندی لازم را ندارند و پایشان در این قضیه معمولاً می لنگد.

وی افزود: در سال های اخیر شاهد بوده ایم که نگاه درجه چندم به شهروندان سیاهپوست آمریکایی وجود داشته که نمونه بارز آن قتل یک شهروند سیاهپوست به دست پلیس آن هم جلوی دوربین هاست که این مساله بازتاب زیادی در رسانه های دنیا از جمله رسانه های آمریکایی پیدا کرد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین گفت: از سویی در نگاه و موضع آمریکایی ها، نوعی نابرابری در پرداختن به مساله سیاست خارجی شاهد هستیم، کما این که مشکل اصلی منطقه خاورمیانه، ریشه در همین نگاه و موضع نابرابر آمریکایی ها نسبت به کشورهای این منطقه دارند، تا آن جا که رژیم صهیونیستی را نسبت به دولت ها و کشورهای دیگر برتری می بخشند و همین مساله باعث تنش ها و مشکلات بسیاری در منطقه ما شده است.

وی بیان داشت: در نقطه مقابل این قضیه، وقتی عکسی از دیدار یک طلبه آفریقایی با آیت الله العظمی صافی منتشر می شوند، بازتاب گسترده این تصویر در فضای مجازی به خوبی و به زیبایی نشان داد که اسلام و شیعه چه جایگاهی برای همه انسان ها فارغ از رنگ و نژاد قائل است.

فراتی همچنین ادامه داد: به هر حال همین که یک آفریقایی سختی کشیده که در قم معمم شده و مرجع تقلید ما بوسه بر دست این طلبه و روحانی شیعی می زند، روایتگر این نکته است که از نگاه آموزه های ناب دینی، تنها ملاک برتری رعایت تقوای الهی است و نه رنگ و نژاد و جنسیت و... .

وی خاطرنشان کرد: البته آمریکایی ها خیلی پرروتر از این مسایل هستند و بار اول و آخرشان هم نیست که با وجود ادعاهای دهان پرکن ناقض حقوق بشر و آزادی انسان ها هستند و البته چالش های دموکراسی در غرب و به ویژه آمریکا، زخم های التیام نیافته ای را نشان می دهد که قابل کتمان هم نیست.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha