شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام خمینی(ره)

حوزه/ پژوهشگر انقلاب اسلامی گفت: بعد از گذشت ۳۱ سال، حقیقت امام، فکر امام، روح امام، درس امام و مکتب امام در میان ملت ما و در میان امت اسلامی باقی مانده و موجب برکات فراوانی گشته است.

حجت‌الاسلام محمد حسین زارعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: برخی امام خمینی(ره) را مرجع تقلید، گروهی برترین رهبر سیاسی، بعضی او را عارف، زاهد، پارسا، مردی شجاع، باشهامت و غیره معرفی می‌کنند ولی بهتر است بگوییم او انسان کاملی است که دارای صفات ضد و نقیض است همانند جدش امیرالمؤمنین علیه‌السلام. یعنی در برابر عظمت الهی خاضع‌ترین انسان، در سحرگاهان پارساترین پارسا، در میدان نبرد نیرومندترین پهلوان، در برابر کافران شدید، همراه با مؤمنان رحیم، در مقابل ستمگران و جنایتکاران ذوالفقار، در کنار مستمندان مهربان و خلاصه در مقابل امامان شاگرد و در مقابل فقیهان استادی والامقام است.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب از همان سال اول رهبری‌شان، در هر یک از ۱۴ خردادها بخشی از شخصیت الهی بنیانگذار جمهوری اسلامی را تبیین کرده‌اند، ابراز کرد: امام در عین حال که بسیار پارسا و زاهد است و به راستی از دنیا چشم پوشیده اما هیچ‌گاه خود را از جامعه منزوی نمی‌بیند و همیشه در متن آن قرار دارد.

زارعی افزود: این شخصیت والا آن‌قدر عظمت دارد که با گذشت ۳۱ سال از رحلت ایشان هنوز ابعاد متنوع و گسترده‌ای از زندگی فردی و اجتماعی‌شان قابل گفت‌وگو است و مکتب انسان‌ساز حضرت امام(ره) آبشخور همه آزادگان و انقلابیون دنیا بوده و خواهد بود.

ابعاد شخصیتی امام راحل

پژوهشگر انقلاب اسلامی عنوان کرد: اگر بخواهیم شخصیت خودساخته امام خمینی(ره) را در عرصه‌های مختلف وارسی کنیم باید مهم‌ترین رئوس آن را سرلوحه قرار داده و برخوردهای ایشان در برهه‌های مختلف را مورد توجه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در صحنه فعالیت‌های سیاسی اجتماعی، ورای بسیاری از خدمات امام به مردم، آگاه‌سازی نسبت به خیانت‌ها و خباثت‌های حکومت جور علیه انسان و انسانیت و در مقابل، برکات و فواید حکومت خدا قرار دارد؛ شخصیتی که توانست در پرتو اعتماد به لطف الهی و ایمان به هدف، نظام شاهنشاهی دو هزار و پانصد ساله را به زباله‌دان تاریخ بریزد و به جامعه اسلامی هویت تازه‌ای بخشد و آنان را با شخصیت واقعی خود آشنا سازد، حضرت امام خمینی(ره) بود.

حجت‌الاسلام زارعی گفت: این شخصیت و این رویداد، به‌خاطر پیوندی که با دین و ایمان مردم دارد، ثابت و پابرجا خواهد بود و گرد نسیان بر روی آن نخواهد نشست؛ امام نه تنها در مراحل علمی، پیشتاز این مسیر بوده، بلکه در مراحل اجتماعی و سیاسی نیز یک فرد آگاه از وضع زمان و آشنا به درد و درمان بود و نهیب او بر مستکبران و سلطه‌جویان، تازیانه‌ای بود که پشت آنان را می‌لرزاند و نقشه‌های آنان را بر باد می‌داد.

آگاهی از وضع جهان و شرایط زمان شاخصه مهم امام خمینی

وی افزود: علاوه ‌بر وزانت علمی، اخلاقی و عرفانی حضرت امام، یکی دیگر از ابعاد شخصیت ایشان، آگاهی از وضع جهان و شرایط زمان بود و حرکت‌های سیاسی و الحادی را که در جهان، بر ضد اسلام، در حال شکل گرفتن بود، به خوبی می‌شناختند و همه را در نظر داشتند و اگر از دوران جوانی، دارای چنین ویژگی‌ای نبودند، هرگز نمی‌توانستند انقلاب اسلامی را ایجاد و با چنین صلابت و استواری، بیش از ده سال رهبری کنند.

پژوهشگر انقلاب اسلامی تشریح کرد: در دوران حکومت رضاخان تمام وسایل در اختیار دولت بود و کمتر کتابی حتی غیرسیاسی به چاپ می‌رسید؛ ولی پس از شهریور سال ۱۳۲۰ و ورود متفقین به ایران و شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی، زنجیرها از قلم و بیان برداشته شد و حضرت امام از این فرصت استفاده کرد و به بیان حقایق پرداخت و پرده‌ها را بالا زد.

وی با تأکید بر اینکه مکتب امام یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت و پیشرفت و عدالت می‌رساند، بیان کرد: یکی از مسائلی که همواره در میان توده‌های مختلف مردم از قبل انقلاب نسبت به شخصیت امام استوار بوده این است که ارادت و محبت مردم به حضرت امام، صرفاً از نوع یک علقه‌ قلبی و احساسی و عاطفی نیست؛ اگرچه از لحاظ احساسات و عواطف، محبت امام در دل‌ها موج می‌زد و می‌زند، اما به تعبیر رهبر انقلاب، ارادت مردم به امام، به معنی پذیرش مکتب امام به‌ عنوان راه روشن و خط روشن حرکت عمومی و همگانی ملت ایران است.

حجت‌الاسلام زارعی خاطرنشان کرد: امروز ۳۱ سال از غروب این خورشید فروزان، از افق دید ما، گذشت؛ ۳۱ سال از آن شب و روز اندوه‏بار  که ملت ایران را در ماتم فرو برد،  گذشت؛ امام عزیز از چشم ما ناپدید شد؛ جسم او از میان ما رفت اما به گواه تاریخ ۳۱ سال گذشته حقیقت امام، فکر امام، روح امام، درس امام و مکتب امام در میان ملت ما و در میان امت اسلامی باقی مانده و موجب برکات فراوانی گشته است.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در همین خط اصیل و با پایبندی به همین اصل مهم به سمت اهداف کلان خود در حال حرکت است و روز به روز به تحقق آرمان‌هایش نزدیک‌تر می‌شود.

لزوم بازخوانی صحیفه نور

این محقق دینی  در پایان گفت: برای ما که متعهد به انقلاب و مبانی آن هستیم، صحیفه امام به‌عنوان یک مانیفست در اختیارمان قرار دارد و به عقیده بنده هر فرد و گروهی که داعیه خدمت به انقلاب را دارد باید با صحیفه امام و همچنین بیانات حضرت آقا مانوس باشد تا بتواند در خط فکری آنان که نائبان امام عصر(عج) هستند حرکت کرده و تکلیف خود را در برابر انقلاب اسلامی ادا نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha