سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
سید حسین فخر زارع

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: شناخت اقتضائات دوران جدید از جمله توجه به اصل مخاطب شناسی، لازمه توفیق در فعالیت های تبلیغی است.

دکتر سید حسین فخرزارع در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که در دنیای امروز توجه به اصل مخاطب شناسی در امر تبلیغ دین، اهمیت صدچندانی پیدا کرده است، اظهار داشت: یکی از مؤلفه های بسیار مهمی که می بایست در امور فرهنگی و تبلیغی به طور خاص مورد توجه باشد، ناظر به عنصر زمان و مکان یا همان تاریخ و جغرافیاست و این که به فراخور مخاطب برای او بسته های مناسب تبلیغی و فرهنگی تدارک و عرضه کرد.

وی افزود: اهمیت توجه به این امور از آن روست که چنانچه ما به اقتضائات زمانی و مکانی توجه و عنایت لازم را داشته باشیم و در عین حال شرایط و نیازهای مخاطب را به درستی بسنجیم، در این صورت در انجام فعالیت های تبلیغی، موفقیت های بیشتر و بهتری خواهیم داشت.

وی یادآور شد: ناگفته پیداست که تبلیغ به خصوص تبلیغ دین در هر عصر و زمانه ای، شرایط و الزامات خاص خود را می طلبد و لذا امروز برای این که در این زمینه موفق باشیم نیازمند آن هستیم که یکسری تغییرات جدی در شیوه های تبلیغی گذشته ایجاد شود، به این جهت که به هر حال تبلیغی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، متفاوت از تبلیغ ده یا بیست سال گذشته است و تبلیغ در آینده نیز طبعاً متفاوت از امروز خواهد بود و باید هم چنین باشد.

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: از این رو به روز بودن طلاب و مبلغین یک اصل بسیار مهم است، خصوصاً در دنیای امروز که عصر سیطره رسانه ها از جمله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است و ما اگر در این زمانه پرشتاب، به روز نباشیم و از اقتضائات دنیای جدید سر در نیاوریم، لاجرم نمی توانیم به اهداف مدنظر تبلیغی نسبت به مخاطب عام دست یابیم.

وی افزود: در گذشته در مباحث فقهی یک سری مسایل مطرح بود و مردم نیز عموماً از کانال حوزویان، دین و آموزه های دینی را دریافت می کردند و نیازها نیز نسبت به امروز محدودتر بود، اما در وضعیت کنونی، مردم ما مرتب از کانال های مختلف خود را به روز می کنند و مسایل را می گیرند و لذا طلاب باید پیشتاز در این عرصه باشند و از حد میانگین و متوسط جامعه خود را جلوتر بدانند تا به این وسیله مسایل و آسیب های روز جامعه را رصد کرده و برایش راهکارهایی عرضه نمایند.

فخر زارع همچنین گفت: در واقع این عرصه های مختلف و الزامات جدید، ما را ملزم می سازد که به صورت متخصصانه و عالمانه وارد میدان شده و از ظاهر و سطح و لاک دفاعی خارج شده و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب در مقوله دفاع از دین و پاسخ به شبهات، رویکرد فعالانه و شجاعانه ای اتخاذ کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha