جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بدهی دولتی آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کرونا به جان بانک‌های آمریکا افتاد

سود بانک‌های آمریکا به خاطر تاثیرات همه گیری ویروس کرونا، ۶۹.۶ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۱۸.۵ میلیارد دلار رسید. اداره سپرده گذاری فدرال آمریکا گزارش داد، وخامت فعالیت‌های اقتصادی باعث شده بانک‌ها بدهی‌های عقب افتاده وام گیرندگان را نادیده بگیرند و میلیاردها دلار برای حفاظت در برابر ضرر و زیان‌های آینده کنار بگذارند. حدود نیمی از تمام بانک‌های آمریکا کاهش سود دهی خود را گزارش داده اند و ۷.۳ درصد از این بانک‌ها هیچ سودی ثبت نکرده اند. گزارش جدید که اولین نظرسنجی دولت از صنعت بانکداری از زمان تعطیلی اقتصاد بر اثر همه گیری ویروس کروناست، نشان می دهد بانک‌ها ۳۸.۸ میلیارد دلار برای پوشش خسارات‌ احتمالی وام‌ها در آینده اختصاص داده اند که ۲۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد. تعداد وام‌هایی که بانک‌ها به عنوان وام‌های عقب افتاده معرفی کرده‌اند، ۱۵ درصد افزایش داشته است. مقدار وام‌های غیر جاری ۷.۳ درصد نسبت به سه ماهه پایانی ۲۰۱۹ افزایش داشته که بیشترین افزایش از ۲۰۱۰ است. جلنا مک ویلیامز، رئیس اداره سپرده‌گذاری فدرال آمریکا گفت، بانک‌ها به خوبی توانسته اند به مشتریان خود طی رکود به وجود آمده خدمت‌رسانی کنند و نقطه قوت اقتصاد بوده اند. با خروج بسیاری از سرمایه‌گذاران از بازار سهام، بانک‌ها شاهد ۱.۲ تریلیون دلار معادل ۸.۵ درصد افزایش سپرده‌ها نسبت به پایان ۲۰۱۹ بوده اند.

چین و ترکیه آخرین دلار را آتش زدند

با انجام تراکنش‌های یوانی در واردات ترکیه از چین، توافق سواپ ارزی دو کشور رسما اجرایی شد. بانک مرکزی ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد برای نخستین بار از زمان موافقت نامه سواپ ارزی بین چین و ترکیه، شرکت‌های ترک از یوان برای پرداخت وجه لازم برای واردات خود از چین استفاده کرده‌اند. طبق این بخشنامه این اتفاق با استفاده از بانک‌های مربوطه و با مشارکت شرکت‌های مختلف ترک که در زمینه‌های گوناگونی فعالیت دارند صورت گرفته است. بانک مرکزی ترکیه با بیان اینکه استفاده از توافق نامه های سواپ ارزی نقش مهمی در استفاده از ارزهای ملی برای انجام تراکنش‌های بین المللی دارد، آن را گامی موثر خوانده است که همکاری های مالی بین چین و ترکیه را تقویت خواهد کرد. توافق نامه سواپ ارزی سال گذشته بین بانک های مرکزی دو کشور به امضا رسیده بود. طبق مفاد این قرارداد، بانک های مرکزی دو کشور می‌توانند با هدف تسهیل مبادلات مالی بین دو کشور و کاهش وابستگی به ارزهای خارجی دیگر خطوط اعتباری بر حسب لیر و یوان را تخصیص دهند. در همین حال شرکت "تورک تلکام" که یکی از بزرگ ترین شرکت های مخابراتی ترکیه است نیز تایید کرد با استفاده از مکانیزم جدید مالی ایجاد شده با چین، از یوان برای  پرداخت مبلغ واردات خود از طرف چینی استفاده کرده است. اومیت اونال، مدیرعامل تورک تلکام گفت استفاده از ارزهای ملی برای تجارت بین‌المللی به طرز روزافزونی رو به افزایش است. لازم به ذکر است بانک مرکزی ترکیه با هدف کاهش وابستگی تجارت خارجی خود به دلار و تنوع بخشی به سبد ارزی خود، قرارداد سواپ ارزی با برخی همتایان خود از جمله در قطر، روسیه و چین را امضا کرده است. سال گذشته نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از آمادگی کشورش برای استفاده از  ارزهای ملی در مبالات تجاری با شرکای عمده این کشور خبر داده بود.

فدرال رزرو بدهی دولتی آمریکا را فاش کرد

براساس داده‌های منتشر شده توسط فدرال رزرو، بدهی کلی دولت آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری به ۵۵.۹ تریلیون دلار افزایش یافته است. فدرال رزرو در بیانیه سه ماهانه خود در خصوص حساب‌های مالی داخلی اعلام کرد که بدهی کلی غیرمالی واشنگتن با ۱۱.۷ درصد افزایش به ۵۵.۹ تریلیون دلار رسیده است. این بدهی‌ در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ افزایش ۳.۲ درصدی را تجربه کرده بود. همزمان با این موضوع، افت ارزش بازار بورس باعث کاهش ثروت خالص شده و با ریزش ۷.۴ تریلیون دلاری به ۱۱۰.۸ تریلیون دلار رسیده است. با این حال، وال استریت به سرعت روند احیا از ضرر و زیان ماه مارس را طی کرد به طوری که بخش زیادی از آن جبران شده است. بزرگ‌ترین منبع افزایش بدهی با افزایش ۱۸.۸ درصدی در بخش تجارت بوده و این در حالی است که بدهی دولت فدرال نیز افزایش ۱۴.۳درصدی را تجربه کرده است. مجموع بدهی دولت فدرال به تازگی از ۲۶ تریلیون دلار تجاوز کرد. بدهی خانوارهای آمریکایی نیز ۳.۹ درصد افزایش یافته است که بخش اعظم آن با ۳.۲ درصد به بخش مسکن مربوط می‌شود؛ بدهی مصرف کنندگان نیز ۱.۶ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش بدهی و کاهش دارایی خانوارها در حالی رخ داده است که طولانی‌ترین دوران شکوفایی تاریخ آمریکا به واسطه پاندمی کرونا به سر رسید. دفترملی پژوهش‌های اقتصادی آمریکا اوایل هفته جاری اعلام کرد که رکودی که از فوریه آغاز شده، به دوران رونق و شکوفایی ۱۱ ساله آمریکا پایان داده است.

انگلیس رکورد بدهی تاریخ معاصر بریتانیا را شکست

کسری بودجه ماهانه انگلیس از ۵۰ میلیارد پوند نیز عبور کرد. داده‌های منتشرشده توسط وزارت دارایی انگلیس نشان می‌دهد که کسری بودجه این کشور در ماه می به ۵۴.۵ میلیارد پوند افزایش یافته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدودا ۵.۱ برابر شده است! این کسری بودجه که یکی از بالاترین ارقام ثبت شده تاریخ معاصر این کشور بوده است پس از آن رقم خورد که دولت انگلیس به دنبال شیوع کرونا به منظور حمایت از کسب و کارها، تقویت رشد اقتصادی و هم چنین پرداخت مزایای بیکاری به کسانی که شغل خود را از دست داده اند اقدام به استقراض از بانک مرکزی و بازارهای مالی کرد. از زمان اعلام برنامه انگلیس برای افزایش مخارج خود، دولت اقدام به ۷۱ میلیارد پوند استقراض کرده است که ۳۲.۴ میلیارد پوند بیشتر از مجموع استقراض در کل سال قبل بوده است. در حال حاضر مجموع بدهی های بخش دولتی (با در نظر گرفتن بدهی بانک های دولتی) به سه تریلیون و ۴۵۶  میلیارد پوند رسیده که معادل ۲۹۶ درصد از کل حجم تولید ناخالص داخلی این کشور است. از سوی دیگر رشد بخش خرده فروشی در ماه می نسبت به ماه قبل به منفی ۴.۲ درصد رسید. انگلیس اکنون اصلی‌ترین کانون درگیر با کرونا در اروپا و دومین کانون درگیر با کرونا در جهان پس از امریکا محسوب می‌شود و بیش از ۳۶ هزار شهروند انگلیسی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. بانک مرکزی انگلیس برای سال جاری، رشد اقتصادی منفی ۱۴ درصد پیش بینی کرده است و این رقم حتی از سال های زمان جنگ جهانی اول و دوم نیز منفی تر است. در صورت تحقق، این رقم سه برابر رشد اقتصادی منفی ثبت شده در زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ خواهد بود.  حدود ۸۰ درصد شاغلین انگلیسی تحت تاثیر شیوع کرونا با کاهش درآمدهای خود یا تعدیل موقتی مواجه شده اند.رقم بدهی دولت انگلیس به یک تریلیون و ۹۵۰ میلیارد پوند رسید.رقم بدهی دولت انگلیس به یک تریلیون و ۹۵۰ میلیارد پوند، معادل بیش از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسید. این نخستین بار از سال ۱۹۶۳ است که بدهی بخش دولتی انگلیس از رقم تولید اقتصادی آن فراتر رفته است. تعطیلی‌های چند ماه گذشته استقراض دولت این کشور را حدود ۹ برابر افزایش داده.

تورم ژاپن به صفر نزدیک شد

نرخ تورم ژاپن تنها به ۰.۱ درصد رسید. متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به می بدون تغییر نسبت به ماه قبل به ۰.۱ رسید که این رقم، کمترین تورم ثبت شده در این کشور از نوامبر ۲۰۱۶ تاکنون است. در بین بخش‌های مختلف، حمل و نقل  با تورم منفی۱.۷ درصدی بیشترین تاثیر را در نزولی شدن نرخ تورم داشته است و پس از این بخش نیز تجهیزات پزشکی با تورم ۰.۵ درصدی و لوازم منزل با ۰.۸ درصد قرار دارند. از سوی دیگر نیز بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۲.۱ درصد بوده است و پس از این بخش، لباس و پوشاک با ۱.۴ درصد قرار دارند. بانک مرکزی ژاپن با توجه به نرخ تورم پایین و کمبود نیروی کار در دوراهی سختی برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های پولی خود قرار گرفته است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته محرک در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود و اکنون برخی از اقتصاددانان با انتقاد از این سیاست خواستار تغییر رویه کنونی این کشور شده‌اند. هم‌چنین هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ۱۲ ماه منتهی به می بدون تغییر نسبت به ماه قبل به منفی۰.۲ درصد رسیده که یکی از پایین‌ترین سطوح ثبت شده در طول ۱۰ ماه اخیر بوده است. متوسط نرخ تورم ژاپن در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۹۵ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۷۴ با ۲۴.۹ درصد  و کمترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۲۰۰۹ با منفی ۲.۵ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ماه می با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به صفر درصد رسیده است.  بانک مرکزی ژاپن دستیابی به تورم دو درصدی را هدف‌گذاری کرده که در از تحقق چنین هدفی در طول سه سال اخیر ناکام مانده است.

کرونا اصناف را فلج کرد

 رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه تاکنون هیچ تسهیلاتی به اصناف پرداخت نشده است، گفت: کرونا به ۸۰ درصد اصناف ضرر و زیان وارد کرد. قاسم نوده فراهانی درباره پرداخت تسهیلات کرونایی به اصناف اظهار کرد که تاکنون هیچ تسهیلاتی به اصناف پرداخت نشده و این هفته جلسه‌ای با مسئولان در این باره داریم. رییس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه طبق مصوبه قرار شده تسهیلات ۱۲ و ۱۶ میلیون تومانی به اصناف آسیب دیده از کرونا پرداخت شود، گفت: واحدهای صنفی که از نظر اجاره بها و کارگران متضرر شدند به ازای هر کارگر ۱۲ میلیون تومان و واحدهایی که ضرر و زیان آن‌ها بیشتر بود مانند تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود. نوده فراهانی بیان کرد: رییس بانک مرکزی اعلام کرد به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ابلاغ شده، اما بانک‌ها با بیان اینکه چنین موضوعی ابلاغ نشده از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کنند. رییس اتاق اصناف تهران با انتقاد از مصوبه ستاد مقابله با کرونا، تصریح کرد: در ستاد فقط ۱۰ رسته شغلی دیده شده در صورتی که ۸۰ درصد اصناف دچار ضرر و زیان شدند. وی ادامه داد: برای تعیین این ۱۰ رسته هیچ مشورتی با اصناف صورت نگرفته و اطلاع از چگونگی تعیین آن نداریم و این موضوع مورد قبول اتاق اصناف نیست. نوده فراهانی درباره وضعیت بازگشایی تالارهای پذیرایی نیز گفت: کرونا خسارت زیادی به تالارهای پذیرایی زده است، اما در حال حاضر مجوز فعالیت آن‌ها صادر شده و این واحدها مجاز هستند با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند.

ارز نیمایی از ۳۰ میلیارد یورو فراتر رفت

سامانه نیما با بازگرداندن بیش از ۳۰ میلیارد یورو از ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور، نقش مهمی در تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان و برقراری تعادل در بازار ارز داشته است.  پس از التهاب بازار و نوسان‌های شدید نرخ ارز در سال‌های ۹۶ و ۹۷ که گاه به چند هزار تومان در یک روز می‌رسید، سیاست‌ها و ابزارهای متعددی توسط دولت به کارگرفته شد تا تعادل به بازار بازگردد که از مهمترین آنها سامانه نیما بود. سامانه نیما از طریق ساماندهی عرضه و تقاضای ارز در بخش تجارت خارجی توانست آرامش را به بازار ارز بازگرداند. بر این اساس، نیما با شناسایی و ثبت نیازهای ارزی واقعی واردکنندگان، جلوی تقاضاهای کاذب و غیرواقعی را گرفت. این سامانه از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد. بررسی آمار سامانه نیما توسط ایرنا نشان می‌دهد، مجموع عرضه ارز صادراتی در این سامانه از ابتدای راه‌اندازی این سامانه در نیمه نخست ۹۷ تا ۳۰ خرداد ۹۹ در مجموع ۳۰ میلیارد و ۷۵ میلیون یورو در سامانه نیما برای فروش عرضه شده است. حجم معاملات خرید در این سامانه نیز ۲۴ میلیارد و ۹۳۱ میلیون یورو بوده است. در سال نخست فعالیت این سامانه (مرداد تا اسفند ۹۷) در مجموع ۱۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون یورو ارز در نیما عرضه شد. در سال ۹۸ حدود ۱۶ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار ارز صادراتی از طریق سامانه نیما به چرخه اقتصاد بازگردانده شد. از ابتدای فروردین تا ۳۰ خرداد ۹۹ نیز در مجموع دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شد که یک میلیارد و ۷۴۲ میلیون یورو از آن به فروش رسید. در فروردین ۹۹ حدود ۵۳۱ میلیون یورو در نیما عرضه شد. در اردیبهشت ۹۹ نیز یک میلیارد و ۱۸۴ میلیون یورو از طریق این سامانه وارد چرخه اقتصاد کشور شداز اول تا ۳۰ خرداد امسال نیز ۹۹۸ میلیون یورو در سامانه نیما توسط صادرکنندگان عرضه شد.

حباب بازار سهام آمریکا  هم باد شد

مایکل پنتو، مدیر و مؤسس شرکت استراتژی سهام پینتو، در مصاحبه با برنامه «بوم باست» راشاتودی گفت، بانک مرکزی آمریکا به نوعی مالک بازار سهام این کشور است که در حال حاضر مانند حبابی عظیم می‌باشد. پینتو گفت: این اتفاقی است که رخ داده است: با برنامه عظیم چند تریلیون دلاری خرید اوراق قرضه دولتی و شخصی توسط بانک مرکزی آمریکا برای تزریق نقدینگی به بازار و تقویت رونق اقتصاد آسیب دیده از پاندمی کرونا، فدرال‌رزرو، حالا مالک بازار اوراق قرضه، بازار اوراق شهرداری‌ها، اوراق شرکتی، اوراق قرضه بلااستفاده و سایر اوراق است و به طور نیابتی مالکیت بازار املاک و بازار سهام آمریکا را هم به عهده دارد. همه این بازارها به حبابی عظیم تبدیل شده‌اند. او گفت: فدرال‌رزرو در این دام گرفتار شده است و دیگر هرگز نمی‌توانند ترازنامه خود (دارایی‌های اوراق بانک) را سبک کنند. این دارایی‌ها فقط بیشتر و بیشتر خواهد شد تا در نهایت این حباب متورم منفجر شود… ما باید خیلی نگران باشیم.

فنر بازار خودرو دوباره رها شد

مشاهدات میدانی حاکی است از زمان پیش‌فروش فوق‌العاده گروه صنعتی ایران‌خودرو که بر اساس ضوابط جدید فروش خودرو از روز چهارشنبه (هفتم خردادماه) آغاز شد تا امروز قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس از ۱۱۴ به ۱۲۶ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ از ۱۱۱ به ۱۲۶ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۱۸ به ۱۳۷ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۲۰۶ صندوق‌دار وی ۸ از ۱۵۵ به ۱۶۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۵۵ به ۱۶۸ میلیون تومان، هر دستگاه پژو پارس از ۱۳۷ به ۱۵۰ میلیون تومان و هر دستگاه پژو پارس با موتور تی. یو ۵ از ۱۵۷ به ۱۷۲ میلیون تومان افزایش داشته است. همچنین در گروه سایپا و در مدت زمان یاد شده، هر دستگاه پراید ۱۱۱ از ۷۲ به ۸۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۶۷ به ۷۳ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۸۵ به ۹۲ میلیون تومان، ساینا از ۸۶ به ۹۲ میلیون تومان و کوئیک از ۹۲ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. به گفته کارشناسان، در دسته مونتاژی‌ها نیز علاوه بر جک اس ۵ و هایما که از حدود قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی در هفته‌های گذشته امروز به ترتیب به ۴۲۵ و ۴۳۵ میلیون تومان قیمت خورده اند، سایر خودروهای مونتاژی (مثل چانگان و سراتو) دیگر تولید نمی‌شوند و دارندگان این خودروها قیمت‌های سلیقه ای و دلخواه خود را از خریداران مطالبه می‌کنند. «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت: این روزها در عمل تقاضایی برای خرید و همچنین فروشنده ای در بازار نیست، اما آنانی که خودرو دارند قیمت‌های دلخواه خود را ارائه می‌کنند. به گفته وی، نوسانات ارزی نیز با اثرگذاری روانی سبب شده تا رشد بیش از پیش قیمت‌ها را شاهد باشیم. موتمنی خاطرنشان‌کرد: بازار یک نیاز روزانه دارد که باید تامین شود، نمایشگاه‌داران نیز سهمیه خودرو ندارند تا در اختیار مشتریان قرار دهند؛ بنابراین، با امتناع از فروش یا ارائه قیمت‌های بالا از سوی فروشندگان مواجهیم و این روزها شیب قیمتی خودروها صعودی است. ‌این روند به کام افرادی که خودرو در اختیار دارند یا کسانی که در برنامه‌های فروش و پیش فروش اخیر خودروسازان برنده شده اند، است.

 

سکه رکورد زد

بنا بر اعلام اتحادیه طلا و سکه تهران، هم اکنون هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) برای اولین بار در تاریخ به رقم ۸ میلیون تومان رسید، همچنین هر نیم سکه بهار آزادی به رقم ۴ میلیون تومان و هر ربع سکه به نرخ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

چینی ها از آمریکا کوچ کردند

در حالی که تنش‌ها بین واشنگتن و پکن همچنان در حال افزایش است، شرکت‌های چینی انتقال دارایی‌های خود از بورس‌های آمریکا به بورس‌هایی نظیر شانگهای و هنگ‌کنگ را آغاز کرده‌اند. در حالی که تنش‌ها بین واشنگتن و پکن همچنان در حال افزایش است، شرکت‌های چینی انتقال دارایی‌های خود از بورس‌های آمریکا به بورس‌هایی نظیر شانگهای و هنگ‌کنگ را آغاز کرده‌اند. داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که تا به اینجای امسال شرکت‌های چینی لیست شده در بورس‌های آمریکا ۴ قرارداد خصوصی‌سازی به ارزش بیش از ۸.۱ میلیارد دلار را منعقد کرده‌اند. این در حال است که در سال گذشته هیچ موردی از این نوع قراردادها برای شرکت‌های چینی مشاهده نشده بود. قبلاً در سال ۲۰۱۵ هم ۲۹.۸ میلیارد دلار از این نوع فروش سهام برای شرکت‌های چینی به ثبت رسیده بود. این در حالی اتفاق می‌افتد که رئیس‌جمهور ترامپ فشار خود را بر شرکت‌های چینی فعال در آمریکا افزایش داده و شاخص بورس نزدک قوانین جدیدی را وضع کرده که طی آن عرضه اولیه سهام برای شرکت‌های چینی دشوار می‌شود. ترامپ در اوایل این ماه شرکت‌های چینی را به سود بردن از بازارهای مالی آمریکا بدون رعایت برخی اصول امنیتی متهم کرد و ۶۰ روز به قانون‌گذاران مهلت داد تا محدودیت‌هایی امنیتی برای شرکت‌های چینی فعال در بورس‌های آمریکا وضع کنند. تحلیل‌گران معتقدند شرکت‌های چینی سهام خود را با استفاده از قراردادهای خصوصی‌سازی به فروش رسانده و سپس مالکان آنها در شرکت جدید دوباره سهام خود را در بورسی دیگر مانند هنگ‌کنگ یا شانگهای عرضه خواهند کرد.

 

ترامپ رسما شکست را پذیرفت

 در حالی که دولت آمریکا طی ماه‌های گذشته مواضع به شدت سخت‌گیرانه‌ای را علیه شرکت تولید تجهیزات مخابراتی هوآوی چین در پیش گرفته بود اما حالا در عقب‌نشینی آشکار وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد تغییرات جدی را در اعمال محدودیت علیه هوآوی اعمال کرده است. بر همین اساس شرکت‌های آمریکایی اجازه خواهند داشت تا در توسعه شبکه نسل پنجم تلفن همراه با هوآوی همکاری کنند. در واقع آمریکا چاره دیگری نداشت چرا که شرکت هوآوی سردمدار توسعه فناوری ۵G است و امتیاز سه هزار فناوری مرتبط با این شبکه را به نام خود ثبت کرده است. بنابراین آمریکا هوآوی را تحریم کند یا نکند شرکت‌های آمریکای باید برای استفاده از هر یک از این فناوری‌ها به هوآوی پول بدهند. از طرف دیگر عدم همکاری با هوآوی باعث خواهد شد شرکت‌های آمریکایی در توسعه فناوری شبکه مخابراتی ۵G از دیگر شرکت‌ها عقب بیفتد. در الحاقیه منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا آمده است بر اساس تغییرات انجام شده قرار گرفتن نام هوآوی در لیست سیاه آمریکا از همکاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی در توسعه فناوری‌های اساسی شبکه نسل پنجم جلوگیری نمی‌کند. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، می‌گوید: این اقدام نشان دهنده اهمیت فراهم کردن مهارت برای حفاظت و توسعه اقتصاد و امنیت ملی آمریکا است. هوآوی در ماه می سال ۲۰۱۹ در لیست سیاه دولت آمریکا قرار گرفت و کاخ سفید دلیل این رویکرد در قبال هوآوی را تهدید علیه امنیت ملی این کشور عنوان کرد و مدعی شد هوآوی از کاربران خود جاسوسی می‌کند. پس از این اقدام دولت ترامپ همکاری بدون مجوز شرکت‌های آمریکایی با هوآوی را ممنوع کرد.

تاجران طلا از نیویورک گریختند

در بهار امسال فاصله قیمت نقدی طلا بین بورس فلزات لندن و نیویورک بیش از ۴۰ برابر شد. این برخی تاجران را مجبور کرد برخی از معاملات خود در بورس آمریکا را در بازار فرابورس فلزات لندن انجام دهند.در بهار امسال فاصله قیمت نقدی طلا بین بورس فلزات لندن و نیویورک بیش از ۴۰ برابر شد که این برخی تاجران را مجبور کرد برخی از معاملات خود در بورس آمریکا را در بازار فرابورس فلزات لندن انجام دهند. گزارش جدید بلومبرگ نشان می‌دهد که نوسانات بی‌سابقه در قیمت‌های طلا باعث شده است که بورس لندن از بورس نیویورک جلو زده و به مرکز جهانی طلا تبدیل شود. رأس کراول، مدیرعامل اتحادیه بازار فلزات لندن که نماینده بازار جهانی فرابورس (اوتی‌سی: معاملات بین دو طرف بدون نظارت بورس) طلا می‌باشد، گفت: در ماه‌های اخیر حجم طلای معامله شده در بورس لندن، از حجم معاملات پیش‌خرید طلای آمریکا فراتر رفته است. کراول گفت: حجم معاملات بورس طلای لندن به بالاترین سطح خود از ماه نوامبر ۲۰۱۸ رسیده است که این نشان می‌دهد که تاجران بخشی از معاملات خود را از نیویورک به لندن انتقال داده‌اند. پاندمی ویروس کرونا باعث شده است تا بسیاری از تولیدکنندگان طلا فعالیت‌های خود را تعلیق کنند و بسیاری از هواپیماهای مسافربری که برای انتقال طلا و کالاهای ساخته شده از آن استفاده می‌شدند زمین‌گیر شده‌اند. در عین حال هرج‌ومرج در بازارهای مالی باعث شده تا سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان سرمایه امن رو بیاورند، اما نگرانی در مورد چشم‌انداز عرضه آن باعث شده تا قیمت‌های پیش‌خرید طلا در بورس نیویورک ۷۰ دلار از قیمت‌های نقدی بورس لندن بالاتر باشند؛ در حالی که قبلاً این فاصله ۱.۵ دلار بود.

خدمت نفتی عربستان به آمریکا سقوط کرد

عربستان سعودی پس از سرازیر کردن حجم بالایی نفت به بازار آمریکا در اوایل امسال، شیرهای نفت خود را به روی بازار این کشور بست. به گزارش ایسنا، بررسی آمار نفتکش‌ها توسط بلومبرگ نشان داد، عربستان سعودی از ابتدای ژوئن تاکنون تنها یک محموله نفت، معادل حدود ۱۳۳ هزار بشکه در روز نفت به آمریکا ارسال کرده است که این میزان یک دهم ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفتی است که در آوریل و همزمان با جنگ قیمت نفت علیه روسیه، به آمریکا صادر کرده بود. به گفته معامله‌گران و تحلیلگران، اگر روند اندک صادرات در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به همین منوال بماند، واردات نفت آمریکا از عربستان سعودی ممکن است به پایین‌ترین حد در ۳۵ سال گذشته سقوط و به برقراری مجدد توازن بازار آمریکا کمک کند.

فرار از مالیات خانه‌های خالی کلید خورد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اخیراً اعلام کرده از تابستان امسال و همزمان با آغاز فعالیت سامانه املاک و اسکان کشور که وزارت راه و شهرسازی آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده، از خانه‌های خالی مالیات اخذ می‌شود. محمود علیزاده، معاون فنی و مالیاتی درباره مالیات بر خانه‌های خالی با بیان اینکه از سال ۹۵ باید ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اجرا می شده، اظهار داشت: در سال نخست خالی بودن این خانه‌ها از سال ۹۵ به بعد، معافیت از مالیات مشمول خانه‌هایی که شناسایی می‌شوند، شده و در سال دوم ۵۰ درصد، سال سوم ۱۰۰ درصد و از سال چهارم به بعد، ۱۵۰ درصد ارزش اجاری ملک به عنوان مالیات از خانه‌های خالی دریافت می‌شود.علیزاده درباره تشخیص خالی بودن خانه‌های مشمول مالیات، اعلام کرد: علاوه بر موارد مذکور در سامانه اسکان، شناسایی فیزیکی و حضوری از محل واحدهای خالی از سکنه نیز انجام می‌شود.به گفته معاون سازمان امور مالیاتی، اگر ارزش اجاری ملک در یک محله مثلاً ماهیانه ۵ میلیون تومان تعیین شود، درآمد موجر در پایان سال ۶۰ میلیون تومان است؛ حال اگر این واحد خالی باشد، در پایان سال دوم، ۳۰ میلیون تومان، سال سوم ۶۰ و سال چهارم به بعد ۹۰ میلیون تومان از مالک واحد خالی، مالیات دریافت می‌شود.همچنین امیدعلی پارسا معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز شنبه شب ۲۵ خرداد در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در خصوص نحوه تعیین ارزش اجاری ملک گفت: کارگروهی متشکل از سازمان امور مالیاتی، سازمان امور اراضی کشور، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری برای تعیین ارزش اجاری ملک تشکیل شده است.همه این موارد، سبب شده تا زنگ خطر برای مالکان خانه‌های خالی به صدا درآید؛ خصوصاً که بخش زیادی از ۵۰۰ هزار واحد خالی از سکنه پایتخت، در مناطق گران قیمت و لوکس تهران قرار دارد که ارزش اجاری آنها بسیار بالا بوده و مالیاتی که باید پرداخت شود، ارقام سنگینی خواهد بود. در صورتی که اگر مالک واحد خالی بخواهد با تعرفه کنونی حق کمیسیون مشاوران املاک، قرارداد صوری امضا کند، ۲۵ درصد رقم اجاره ماهیانه از طرفین اخذ می‌شود که در معاملات صوری، طرفین، یک نفر است؛ هر چند که معمولاً در قراردادهای صوری، آنچه در قرارداد ثبت می‌شود، با آنچه دو طرف بر سر آن توافق می‌کنند، متفاوت است؛ با توجه به اینکه تحریر و ثبت چنین قراردادهایی به دلیل غیر قانونی بودن، مخاطراتی برای مشاور املاک در پی دارد، لذا معمولاً آنچه با مالک تفاهم می‌شود، خیلی بیشتر از تعرفه مصوب کارمزد خواهد بود. اما در هر صورت، باز هم برای مالک، پرداخت حق التحریر قرارداد به مشاور املاک، به صرفه تر از پرداخت مالیات است.از همین رو برخی گزارش‌های میدانی حاکی است تعدادی از مشاوران املاک تهران در برخی مناطق شمالی پایتخت و نیز منطقه ۲۲ که واحدهای خالی زیادی دارند، با مالکان هم سو شده و برای آنها قرارداد اجاره صوری تنظیم می‌کنند؛ این قراردادها در سامانه املاک و مستغلات نیز به ثبت می‌رسد تا مشمول دیتاهای موجود در سامانه اسکان قرار نگیرند.همچنین گفته شده برخی از مشاوران املاک، از برخی افراد کارت ملی اجاره می‌کنند تا کد ملی مستأجر که در سامانه به ثبت می‌رسد، با اخطار عدم شناسایی کد ملی، مواجه نشود به نظر می‌رسد باید به لیست فرارهای مالیاتی، از تابستان امسال مدل جدیدی از فرارهای مالیاتی با عنوان فرار از مالیات بر خانه‌های خالی افزود که مرتباً در اشکال و روش‌های مختلف نمود عینی خواهد داشت. بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد، کم و بیش تعداد محدودی از املاکی‌ها در با این ترفند آشنا شده‌اند که البته عامل اصلی شناخت آنها برای ورود به این موضوع، پیشنهادهایی بوده که مالکان واحدهای مسکونی خالی از ترس مشمول مالیات شدن، به مشاور املاک داده است. یک مشاور املاک در خیابان اندرزگو اظهار داشت: اخیراً یک انبوه ساز که سه سال از ساخت یکی از مجتمع‌های مسکونی اش گذشته ولی نتوانسته تعدادی از واحدها را به فروش برساند، از این واسطه ملکی درخواست کرده تا با صدور قراردادهای اجاره صوری برای این چند واحد و ثبت آنها در سامانه املاک و مستغلات، از شمول مالیات بر خانه‌های خالی خارج شود. این مشاور املاک افزود: با توجه به اینکه لازم است برای تهیه قرارداد اجاره، کد ملی و کد پستی موجر و مستأجر ذکر شود، از پذیرش این درخواست سر باز زدم ولی برخی همکاران به من می‌گفتند امکان دریافت کارت ملی اجاره‌ای وجود دارد و می‌توان در فضای مجازی افرادی را یافت که کارت ملی خود را اجاره می‌دهند. همچنین یک مشاور املاک در خیابان میرداماد نیز گفت: اخیراً اعضای هیئت مدیره یک مجتمع اداری که واحدهای این مجتمع را با کاربری مسکونی احداث کرده ولی تعدادی از واحدهای آن خالی مانده‌اند، از چند مشاور املاک واقع در آن منطقه خواسته‌اند تا قراردادهای اجاره صوری برای آنها با پیشنهادهایی وسوسه انگیز تنظیم کنند. علت واگذاری این قراردادها به چند مشاور نیز برای آن بوده تا ردی از آنها باقی نماند. البته به نظر می‌رسد با توجه به اینکه قرار است قانون مالیات بر خانه‌های خالی، به واحدهایی که از سال ۹۵ به بعد خالی بوده‌اند تعلق گیرد، لذا تهیه چنین قراردادهایی به سختی می‌تواند مانع از شمول مالیات شدن این واحدها شود؛ البته این اتفاق در صورتی است که سامانه املاک و اسکان بتواند واحدهای خالی مانده از سکنه در ۳ سال گذشته را شناسایی کند؛ در غیر این صورت، ترفند اخیر مالکان این واحدها، می‌تواند کارساز باشد.

خودرو بازهم بازار را شوکه کرد

بازار خرید و فروش خودرو متأثر از افزایش قیمت دلار شاهد روند صعودی قیمت‌ها در انواع خودروهای داخلی است. در حالی که قرار بود با عرضه خودرو و اجرای طرح‌های فروش التهابات بازار خودرو کاهش و رونق به این بازار باز گردد، اما متأسفانه روند افزایشی قیمت دلار به همراه عدم یک سیاست گذاری روشن جهت مدیریت بازار خرید و فروش خودرو باعث شده تا قیمت انواع خودرو این هفته ۵ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کند. جالب اینجاست که افزایش قیمت‌ها در حالی هر روز در بازار اتفاق می‌افتد که تقریباً کمتر معامله‌ای انجام می‌شود و فقط فروشندگان برای سود بیشتر قیمت‌های بالاتری را برای محصولات خود پیشنهاد می‌کنند. در بازار امروز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۳۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۱۶۷ میلیون تومان، سمند ال ایکس با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر این پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۵۷۰ میلیون تومان، سراتو با قیمت ۵۱۰ میلیون تومان، پژوپارس با قیمت ۱۴۹ میلیون تومان، تیبا ۲ با قیمت ۹۱ میلیون تومان، استیپ وی با قیمت ۳۱۰ میلیون تومان، تیبا معمولی ۷۸ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ با قیمت ۸۰ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ با قیمت ۷۳ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

شایعه گرانی تکذیب شد

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با رد افزایش قیمت گازوئیل گفت: هیچ دستوری برای افزایش قیمت گازوئیل دریافت نشده است.ویس کرمی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر گفت: قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه بندی همچنان ۳۰۰ تومان و هر لیتر گازوئیل آزاد ۶۰۰ لیتری تومان است. مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: این شرکت برنامه برای افزایش قیمت ندارد.

طلا به صفر رسید

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به آخرین وضعیت بازار طلا و سکه، گفت: امروز در بازار هیچ داد و ستدی صورت نگرفت. به شدت قیمت‌ها در بازار دچار نوسانات افزایشی شده به طوری که امروز نرخ اونس جهانی به بیش از هزار و ۷۴۵ دلار رسیده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه طلای خام و ارز و سکه افزایش قیمت دارد، گفت: امروز در بازار هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۷۸۲ هزار تومان، طلای ۱۷ عیار آب شده ۳ میلیون و ۳۹۱ هزار تومان، سکه طرح جدید ۷ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد. این مقام مسئول ادامه داد: نیم سکه ۳ میلیون و۹۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. افزایش نرخ ارز بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشت همچنین افزایش قیمت اونس جهانی یکی از دلایل افزایش نرخ طلا و سکه است. محمدولی با بیان اینکه استقبال از مصنوعات طلا کم است، گفت: یکی از علل افزایش قیمت سکه‌های طرح جدید، افزایش تقاضا برای آن به جهت سرمایه گذاری است. افرادی که سرمایه‌ای در اختیار دارند، سکه را به جهت اینکه طلای خام به حساب می‌آید و خرید و فروش آن راحت‌تر است، برای خرید و سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: این‌ها عواملی است که در بحث قیمت سکه و طلا تاثیرگذار است و همین موضوع باعث شده تقاضا برای خرید و فروش مصنوعات طلا تقریبا به صفر برسد، اما سکه پر تقاضاست.

ششمین نفتکش ایرانی وارد آب های ونزوئلا شد

نفتکش گلسان (Golsan) ششمین نفتکش ایرانی است که راهی آب‌ های ونزوئلا شده و قرار است به زودی به سواحل ونزوئلا برسد. ششمین نفتکش ایرانی در راه ونزوئلابه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نفتکش گلسان (Golsan) به سمت سواحل ونزوئلا در حال حرکت است. پیش از این پنج نفتکش ایران حامل مواد سوختی با نام‌های فارست، فاکسون، پتونیا، فروچون و کلاول وارد بنادر ونزوئلا شده بودند. براساس داده‌های مرکز ترافیک دریایی، نفتکش گلسان در ۱۷ مه امسال (۲۸ اردیبهشت) بندر شهید رجایی ایران را به مقصد آب‌های غربی ترک کرد و هم اکنون سرعت آن حدود ۱۳.۱ گره دریایی است. گفتنی است، هر گره دریایی برابر با ۱۸۵۲ متر بر ساعت است.

بورس به مرز رکورد جدید نزدیک شد

شاخص بورس در مدار صعود در حرکت بود و بیش از ۴۰ هزار واحد رشد کرد.شاخص کل بورس امروز با ۴۰ هزار و ۹۲۸ واحد صعود در رقم یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۱۰ هزار و ۴۹۱ واحد رشد و رقم ۴۰۹ هزار و ۲۴۲ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۱۴ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال ارزش داشت. فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گلگهر، پالایش نفت اصفهان و معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند و بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران، گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو و سالمین نمادهای پربیننده امروز بورس بودند.شاخص کل فرابورس نیز ۳۶۶ واحد صعود کرد و در رقم ۱۴ هزار و ۱۷۲ واحد ایستاد. در این بازار ۷۹۰ هزار معامله انجام شد که ۵۶ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال ارزش داشت.

Ir  در صدر دامنه‌های فارسی قرار گرفت

تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۲۵ هزار دامنه فعال فارسی در مرکز ثبت دامنه کشوری به ثبت رسیده است و دامنه ir با بیش از یک میلیون و ۲۱۷ هزار دامنه‌ فعال در صدر فهرست قرار دارد. دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و به طور کلی از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. سوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداولcom،org  و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است. در ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز و یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. این پژوهشگاه هم‌چنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد. مرکز ثبت دامنه کشوری ایران زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است و وظیفه ثبت دامنه‌ها در ایران را برعهده دارد.طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۹۵۰ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۵۵۲ دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد که نشان می‌دهد بیش‌ترین سهم متعلق به همین پسوند است. پس از دامنه ir، دامنه co.ir با ۴۰۰۳ مورد، دامنه ایران با ۱۷۳۷ مورد و دامنه ac.ir با ۱۲۹۴ دامنه‌ی فعال هستند. هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۵۷۰ مورد، دامنه org.ir با ۵۹۱ مورد، دامنه sch.ir  با ۲۵۴ مورد و دامنه gov.ir با ۲۱۳ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۲۹ دامنه فعال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha