سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حرم امام رضا(ع)

حوزه/ مهربانی و عطوفت در همه اهل بیت(ع) همواره وجود داشته است، اما یکی از صفات بارز امام رضا(ع)« رئوف» است، به طوری که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به وضوح دیده می شود، مهربانی و عطوفتی که نه تنها در بین دوستان، بلکه دشمنان حضرت زبانزد بود.

خبرگزاری "حوزه" - بیرجند، یکی از القاب امام رضا(علیه السلام)، «رئوف» است. چنان‌چه در زیارت‌نامه آن حضرت می‌خوانیم: «السَّلَامُ‌ عَلَی‌ الْإِمَام الرَّئوف‌». رئوف به کسی گفته می شود که بر دیگری لطف و رحمت می کند و این مهرورزی او هیچ طعم تلخ و ناخوشایندی بر کام آن دیگری نمی گذارد.

در مورد لقب امام رئوف نقل است که مرحوم میزا علی آقا قاضی طباطبایی نقل می کنند که من در یک مکاشفه و شهودی در صحن مطهر اباعبدالله(ع) در شب جمعه ای دریافتم که در دل تاریکی های پشت حرم امام حسی(ع)  پنجره ای نورانی سوسو می زند. خوب که دقت کردم دیدم بالای آن پنجره نوشته شده باب الرضا(ع). دریافتم که آن تاریکی ها شاهدی است از تاریکی های اخرالزمان که «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ» به اثر کارکرد ساکنان کره زمین فساد در زمین و دریا ظهور پیدا می کند و ارتباط رحمت خاصه خدا با ساکنان کره زمین قطع می شود. در آن زمان تنها پنجره گشوده شده به روی ساکنان کره زمین پنجره نازنین حضرت امام رضا(ع) است که به این خاطر ایشان معروف و موسوم به امام الرئوف شده است. لذا رافت ایشان مخصوص آخرالزمان و فراوانی فساد و تباهی است که دست همه را می گیرد. درب رحمت آن حضرت به روی همه زائران گشوده است.

خاطره زیبایی هم از مرحوم شیخ بهایی نقل می کنند که طراح و مهندس گنبد و بارگاه امام رضا(ع) بوده است. ایشان در طراحی که برای حرم می کرده می خواسته از علوم غریبه طلسمی بر چارچوب در حرم امام قرار دهد که صاحبان گناه کبیره نتوانند وارد شوند. شیخ بهایی به بنّای حرم توصیه می کند که تا قبل از آمدنش کار بنا را آغاز نکند تا بتواند طلسم مورد نظر را در چارچوب قرار دهد. اما امام رضا(ع) شب به خواب بنّای حرم می آیند و می فرمایند که سفارش شیخ بهایی را جدی نگیر و قبل از اینکه شیخ بیاید تو چارچوب را کار بگذار. شیخ بهایی وقتی موضوع را متوجه می شود، گونه های خود را بر درب های حرم می گذارد و مرتبا می گوید السلام علیک ایها الامام الرئوف. لذا امام رئوف کسی است که بین زائران تفاوتی قرار نمی دهد.

مهربانی و عطوفت در همه اهل بیت(ع) همواره وجود داشته است، اما یکی از صفات بارز امام رضا(ع)« رئوف» است، به طوری که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به وضوح دیده می شود، مهربانی و عطوفتی که نه تنها در بین دوستان، بلکه دشمنان حضرت زبانزد بود.

حجت الاسلام محمدرضا خوشخو،  مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با اشاره به این‌که امام رضا(ع) دارای جمیع فضایل هستند، گفت: دوست و دشمن به فضایل آن امام بزرگوار اقرار می‌کردند تا جایی که در سخنی از ابراهیم بن عباس در این زمینه نقل شده که« هیچ وقت نشد که امام رضا(ع) دست رد به سینه کسی زده و یا کسی را مورد طعنه و نیش خند قرار دهند».

رئوف؛ مهمترین ویژگی امام هشتم

وی با بیان ویژگی‌های خاص زیارت امام رضا(ع)، گفت: از مهمترین ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)،رئوف بودن ایشان است که زبانزد خاص و عام است، لذا زیارت امام هشتم(ع) موجب بخشیدن گناهان و رفع مشکلات می‌شود و پیامبر گرامی اسلام(ص) در این زمینه فرموده‌اند که" پاره تن من در خراسان دفن می‌شود و نیست کسی که گرفتار باشد و به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) برود و گرفتاریش حل نشود."

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) خراسان جنوبی ادامه داد: در ثواب زیارت امام رضا(ع)همین بس که قَالَ الرِّضَا (ع) مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثِ مَوَاطِنَ، حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ. حضرت رضا(ع) فرموده‌اند که"هر کس مرا با دوری راه زیارت کند و از راه دور به زیارت من آید در روز قیامت در سه موقف به یاری او خواهم آمد تا او را از ناراحتی های آن حال نجات دهم؛اول- در آن هنگامی که نامه‏‌های اعمال پخش می ‏شود از جانب راست و از جانب چپ که " فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ  فَسَوْفَ یُحاسَبُ حِساباً یَسِیراً"هر کس که نامه عملش به دست راستش داده شود با نرمی و سهولت به حساب او رسند؛دوم- در آن هنگام که از صراط می گذرد ،سوم- در آن وقت که عمل او را بررسی کرده می ‏سنجند.

وی با اشاره به این‌که به اعتقاد شیعیان، ائمه معصوم(ع) همگی نور واحد هستند، اما با توجه به شرایط و ضرورت های زمان و مکان هر کدام در یک یا چند ویژگی برجسته اند،گفت: یکی از این ویژگی‌های برجسته امام رضا(ع) این است که ایشان ملقب به"عالم آل محمد" هستند  که این لقب را امام کاظم(ع) بر ایشان گذاشتند،رافت، مهربانی، تواضع و ویژگی‌های علمی امام رضا(ع)زبانزد خاص و عام بود تا حدی که آن امام بزرگوار به"عالم آل محمد"معروف بودند.

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) خراسان جنوبی یکی دیگر از ویژگی های برجسته امام هشتم(ع) را بحث خضوع و خشوع علی‌بن موسی‌الرضا(ع) دانست و گفت: این فروتنی باعث می‌شد تا به مردم زمان خود و بعد از خود درس خشوع در مقابل زیردستان بدهند.

 علی بن موسی الرضا(ع) در مقابل طاغوت قاطع و مقتدر بود

حجت الاسلام خوشخو اظهار کرد: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در مقابل طاغوت زمان خود قاطع و مقتدر بود و اجازه نمی‌داد تا از ایشان برای اهداف حکومت و مشروع شناختن آن استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که امام رضا(ع) همواره با غلامان و زیردستان غذا می‌خورد و سر سفره آنها می‌نشست، ادامه داد: نکته حائز اهمیت آن است که ایشان هرگز با مأموران حکومت عباسی بر سر سفره حاضر نمی‌شد و حتی در این خصوص نیز راه خود را از طاغوت جدا می‌ساخت.

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) خراسان جنوبی در ادامه با تاکید بر فرهنگ‌سازی ازدواج آسان، گفت: ترویج ازدواج آسان در جامعه بایستی در دستور کار نهادهای دولتی و فرهنگی قرار گیرد، چرا که این مهم با فرهنگ سازی در نهاد خانواده میسر است؛ ترویج فرهنگ ازدواج آسان و دستورات اخلاقی اسلام در مورد آسان گرفتن ازدواج به حدی متین و ظریف است که با توجه به این مهم پائین ترین طبقات جامعه هم به راحتی می توانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند.

حجت الاسلام خوشخو  اظهار کرد: خوشبختانه همه ساله با کمک خیرین و همچنین مجمع خیرین ازدواج،ازدواج‌های آسانی به بهترین شکل در سطح جامعه صورت می‌گیرد که لازم است از همه دست‌اندرکاران و متولیان این امر تقدیر و تشکر شود.

امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) کانون برکت اند

حجت الاسلام محمد رضا صادقیان، امام جمعه موقت شوسف نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با تبریک میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت، با بیان این‌که این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است، گفت: بر کسی پوشیده نیست که این دهه، یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفای کم نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است؛ مهر وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادارنموده و غربت و بیماری و شهادت در فصل جوانی رابرای او آسان کرده است.

وی، دهه کرامت را تداعی کننده عزم و قاطعیت و اراده آهنین زنان بزرگ و بانوان والامقام جهان دانست و تصریح کرد: تمام مفاهیم سازنده‌ای که ما در فرهنگ اسلامی داریم در این دهه تداعی می‌شود، چرا که حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)کانون دعا و قرآن و نیایش است.

حجت الاسلام صادقیان با بیان این‌که کرامت به معنای بزرگواری است و اصل کرامت در روایات ائمه اطهار ملاک دینداری انسان‌ها شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: در سخنی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است که "بزرگواری مرد همان دین اوست"؛ همچنین از پیامبر(ص) روایت است که"کرامت دوری از گناهان است"؛ امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند "هرکس برای خود کرامت قائل باشد دنیا در نظرش خوار و کوچک است".

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دهه کرامت با ایام ولادت امام رضا(ع) مصادف شده است، تبیین کرد: حضور نورانی و مقدس ایشان در ایران، کشور را مرکز حقیقی تشیع و اسلام ناب محمدی قرار داده است، علاوه براین به برکت حضزت، شیعه اثنی عشری هویت پیدا می‌کند یعنی هرکس به امامت ایشان معتقد باشد شیعه اثنی عشری است که در زیارت‌نامه امام رضا(ع) هم می‌خوانیم "عارفا بحقه‌..." یعنی شناخت و معرفت نسبت به امام رضا(ع) داشته باشم که اگر اینگونه بود امام(ع) فرمودند" چند جا به فریادش می‌رسم؛ لحظه جان دادن، تاریکی قبر و لحظه دریافت پرونده اعمال".

 حجت الاسلام صادقیان با بیان ویژگی‌های خاص زیارت امام رضا(ع) عنوان کرد: زیارت امام هشتم(ع) موجب بخشیدن گناهان و رفع مشکلات می‌شود.  پیامبر گرامی اسلام(ص) در این زمینه فرمودند "پاره تن من در خراسان دفن می‌شود و نیست کسی که گرفتار باشد و به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) برود و گرفتاریش حل نشود".

وی ادامه داد: خداوند پاداش هزار حج صحیح به کسی که زیارت امام رضا(ع) را انجام دهد عنایت می‌کند. در روایتی امام رضا(ع) می‌فرمایند کسی که مرا زیارت کند، ثواب مسلمانان صدر اسلام نصیب ایشان می‌شود.

حجت الاسلام صادقیان با بیان این‌که حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) سبک زندگی را برای ما ترسیم می‌کند، اظهار کرد:بایستی درس خوب و سالم زندگی کردن را از ایشان بیاموزیم و معرفت نسبت به این امام همام را در وجودمان نهادینه سازیم.

مناظرات امام رضا(ع) الگویی برای مسئولان سیاسی کشور

 وی گفت: مناظرات و مباحث علمی ایشان در دستگاه مأمون عباسی به خوبی زندگی سیاسی و اجتماعی یک مسلمان را  در برابر طاغوت زمان نشان می داد و همین رفتار آن حضرت می تواند الگوی خوبی برای سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران و رفتار آنها در مقابل مستکبران جهان باشد.

امام جمعه موقت شوسف، ایران اسلامی را ام القرای جهان اسلام دانست و افزود: هم اکنون در میان کشورهای مسلمان، ایران اسلامی در زمینه های مختلف، حرف اول را می زند و بدون شک این از برکات وجود مقدس امام رضا(ع) است.

لزوم الگوگیری از ائمه(ع) در ترویج ازدواج آسان

حجت الاسلام صادقیان در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر فرهنگ سازی ازدواج آسان و اسلامی در جامعه و خانواده‌ها، یادآور شد:  فرهنگ سازی و ترویج ازدواج آسان و اسلامی رسالت همگانی است که این مهم  باید در جامعه ترویج و توسعه یابد.

وی ازدواج را یک مقوله آسمانی دانست و متذکر شد: در ازدواج نشان‌های بسیاری از عظمت خداوند وجود دارد چراکه ازدواج یک مقوله آسمانی و دارای حرمت است.

انتهای پیام/ ش ا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha