شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام قهرمانی - سواد رسانه ای

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: مجلس یازدهم باید یکی از اولویت های خود را حمایت از شبکه ملی اطلاعات قرار دهد.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که کارکرد اصلی و ذاتی مجلس شورای اسلامی، قانون گذاری و نظارت بر حُسن اجرای قوانین در کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر مجلس در بُعد قانون گذاری باید به سمت تدوین و تصویب قوانینی برود که حمایت از فضای مجازی داخلی را مدنظر قرار داده و در این باره اگر قوانینی نقص دارد، آن ها را بازخوانی و اصلاح کند.

وی افزود: مجلس یازدهم به خصوص باید در عرصه حمایت از شبکه ملی اطلاعات بر اساس مطالبات و فرمایشات مقام معظم رهبری اهتمام لازم را داشته باشد

حجت الاسلام قهرمانی گفت: متاسفانه در این زمینه برخی مسئولان و دولتمردان در گذشته ضعیف عمل کرده و بر اساس میل و خواسته و تفسیر خود گاهی حرف ها و کارهایی کرده اند که این گفته ها و فعالیت ها البته مطابقت با آرمان های دینی و انقلابی ملت ما نداشته است.

این مدرس سواد رسانه ای همچنین خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که امروز گند و کثافت اینترنت جهانی، بیش از پیش باعث آزار و اذیت شده و این در حالی است که بنابر آمار، بیشترین محتوا و حجمی که از اینترنت مصرف می شود، ناظر به مباحث غیراخلاقی و مستهجن و مبتذل است.

وی افزود: این در حالی است که به عنوان مثال امروز اینستاگرام بسیاری از روابط غیراخلاقی و عریانی ها را مستهجن و مشکل دار نمی بیند و حال آن که ما بر اساس نگاه و آموزه های دینی با این مسایل مشکل جدی داریم و نمی توانیم قبول کنیم که جامعه ما به خصوص نسل جوان همچنان مبتلا به این کثافت ها باشد.

وی گفت: در حال حاضر محور بسیاری از لایوهای اینستاگرامی، روابط آزاد و خارج زن و مرد و دختر و پسر آن هم خارج از محدوده عرف و شرع است که این مسایل با آن نگاه و نگرش تمدنی مقام معظم رهبری در کلان مقوله مباحث فرهنگی، تضاد کامل دارد.

حجت الاسلام قهرمانی همچنین ابراز داشت: آنچه ارزش است این که زن و مرد ارزش های حقیقی انسانی خود را یافته و بر اساس آن سبک زندگی صحیح داشته باشند، نه این که ما شاهد ترویج مسایل اروتیک و جنسی و لذت های زودگذر آن هم در بستر فضای مجازی باشیم که در دل خود زمینه ساز وقوع هزاران جرم و جنایت است، کما این که قتل چندی پیش دختر تالشی به دست پدرش که متاسفانه عده ای سعی دارند آن را به اسم دین جا بزنند، ریشه در همین مسایل دارد و متاسفانه برخی رسانه ها نسبت به اصل قضیه بی توجه هستند و به دنبال موج سواری برای اهداف خاص سیاسی خود و احیاناً تخریب دین و دینداران جامعه هستند.

وی افزود: در این میان جای این سوال به طور جدی وجود دارد که به راستی چرا نهادهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگران که خود را متولی فرهنگ و دفاع از ارزش های دینی می دانند، نسبت به این قضایا ساکت و منفعل هستند و به افراد و جریاناتی که ناجوانمردانه به دین و نهادهای دینی هجمه می کنند، پاسخ مناسبی نمی دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: شأن قانون گذاری مجلس شورای اسلامی می طلبد که قوانینی وضع کند تا جلوی فضاهای کثیف و آلوده در بستر فضای مجازی گرفته شود و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، به شکل هدفمند و جدی، جلوی ولنگاری فرهنگی در جامعه گرفته شود.

وی افزود: از سویی لازم است که بر اساس نگاه کارشناسانه به آسیب شناسی علمی و حکیمانه و منطقی وضعیت فرهنگی کشور از جمله فضای مجازی موجود پرداخته شود و این مهم با رویکرد و نگرش به تمدن نوین اسلامی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اهمیت اولویت گذاری در رسیدگی به مسایل فرهنگی جامعه خاطرنشان کرد: اگر ما قبول داریم که مجلس در رأس امور است، باید این نهاد مهم در بحث نظارت بر اساس رویکرد و موضع انقلابی عمل کند و این طور نباشد که مثل مجلس دهم بر اساس رویکرد حزبی و جناحی و منافع عده ای خاص رفتار کند که دودش قطعاً در این صورت به چشم کشور و انقلاب می رود.

حجت الاسلام قهرمانی همچنین گفت: انتظار از مجلس یازدهم می رود که به دنبال تحقق اهداف و آرمان های انقلابی باشد و به خصوص مساله فرهنگ را در اولویت کارها و برنامه های خود چه در بُعد قانون گذاری و چه در بُعد نظارت قرار دهد.

وی اضافه کرد: در این میان به طور خاص از کمیسیون فرهنگی انتظار می رود که نسبت به ساماندهی وضعیت فرهنگی به خصوص وضعیت فضای مجازی اهتمام لازم را داشته و زمینه حمایت از اپلیکیشن ها و پیام رسان های داخلی را به طور ویژه در دستور کار قرار دهد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha