سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
هری پاتر

حوزه/ کتاب "فرهنگ و اندیشه کابالیستی در فیلم های هری پاتر" به همت انتشارات وثوق قم به زیور طبع آراسته شد.

فائزه حسین خانی، پژوهشگر و مدرس سواد رسانه ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که این کتاب به قلم وی و خانم شیلا نیکویی منتشر شده است، اظهار داشت: واقعیت آن است که سینما در عصر حاضر جایگاه ویژه ای یافته به گونه ای که تعامل و ارتباط شگرف میان انسان و سینما دستمایه ای برای بهره گیری هرچه بیشتر از این هنر در راه وصول به آرمان ها شده است.

وی افزود: القای مفاهیم و اندیشه ها از طریق این ابزار قدرتمند و جهان شمول، در کنارحاکمیت مادی گرایی بر رسانه های جهان، آتش جنگ فرهنگی-تمدنی دنیای نوین را شعله ورتر کرده و در این میان، کابالا یکی از اندیشه های شبه عرفانی است که به وسیله آثار تلویزیونی و سینمایی ترویج می شود. این اندیشه که از ابتدا با اسلام سرستیز داشته، هم اکنون بی پرده بر پرده سینماهای جهان نقش عمده ای در تخریب ذهن مردمان ایفا می کند.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: مجموعه کتاب ها و فیلم های «هری پاتر» از عرفان یهودی کابالا تاثیرات جدی گرفته و در قالب داستانی فانتزی با مضامین آخرالزمانی به القای این اندیشه پرداخته، ضمن آن که استقبال جهانی از این مجموعه فیلم و کتاب نشانی بر اهمیت و تاثیرگذاری این اثر است، به گونه ای که حتی بعد از گذشت چند سال از اکران آخرین فیلم از این مجموعه ۸ قسمتی، به نظر می رسد نقد و بررسی آن می تواند در تحلیل هرچه بهتر آثار شبه دینی هالیوود مؤثر باشد.

وی با اشاره به این که کتابِ «فرهنگ و اندیشه کابالیستی در فیلمهای هری پاتر» به بررسی علمی همین مساله پرداخته است، بیان داشت: در  بخش ابتدایی این کتاب، به بررسی مبانی بخشی از عرفان کابالا، تاریخچه آن و معرفی مؤلفه های این طریقت پرداخته ایم و در بخش دوم ابتدا به معرفی مختصری از روش تحلیل فیلم پرداخته شده و سپس با استفاده از روش تحلیل فیلم «جان فیسک»، راز و رمز های نهفته در این مجموعه بیرون کشیده شده و  آن گاه در بخش سوم شاخصه های کابالیستی بر فیلم تطبیق می گردد.

وی یادآور شد: همچنین به دلیل همراهی قابل توجه نوجوانان و جوانان با این سری داستان و فیلم، در بررسی های انتقادی به سبک زندگی ارائه شده در فیلم و داستان و چگونگی نتایج آن در زندگی انسان معاصر به ویژه مسلمانان پرداخته شده است.

حسین خانی همچنین با بیان این که سبک زندگی غربی و جادوگرایانه ای در این فیلم ترویج می شود که با اصول مسلم عقلی و اسلامی در تضاد است، افزود: بخش چهارم کتاب نیز به چندین مقاله و نوشتار از خاخام های یهودی و دیگر نویسندگان در مورد مجموعه «هری پاتر» اختصاص می یابد که برای اولین بار در ایران ترجمه و چاپ می شود.

وی گفت: ما به عنوان نویسندگان این اثر معتقدیم قسمت مهمی از مسئولیت مقابله با جنگ عظیم رسانه ای بر عهده ی حوزه علمیه است، چرا که در این جنگ روانی، اعتقادات و باورهای مردم دست خوش تغییر است و دین آنان مورد هجمه قرار دارد، کما این که رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای نیز فرمودند حوزه علمیه باید میدان دار رسانه باشد و در این میان، طبعاً نیاز به تربیت نیرو، مدیران و طلاب رسانه ای به شدت احساس می شود.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای ابراز داشت: البته مسلم است که وظیفه حوزه علمیه ناظر به مضمون و محتواست و ورود به مسائل فنی مانند فرم و قالب تا حدی لازم است که در جهت فهم معنای آثار و تولید محتوای رسانه ای باشد. به همین منظور ورود جدی، تخصصی و متعهدانه حوزه علمیه به شناخت رسانه های نوین ضروری می نماید، ضمن آن که پس از شناخت و تحلیل آثار رسانه ای، باید به آگاه سازی مردم نسبت به آسیب ها و خطرات پیش رو در این جنگ روانی پرداخت.

وی با تأکید بر این که تولید محتوا با پیام های صحیح و عمیق دینی و ارائه آن به مخاطبین باید با استفاده از روشهای نوین باشد، گفت: مخاطبین امروز با شبکه های مجازی و روشهای چند رسانه ای عجین شده اند، بنابراین نویسندگان این اثر برآن شده اند از امکاناتی که در روزگار جدید در اختیار مخاطبان قرار دارد، استفاده کنند تا محتوای پربارتری را در اختیار خواننده قرار دهند.

حسینی خانی همچنین افزود: بر این اساس کتاب حاضر اولین کتاب از کتاب های نقد فیلم است که از لیبل های واقعیت افزوده برای بیان منظور خود بهره جسته، به این صورت که خواننده ی کتاب می تواند با نصب نرم افزار « intag » در جای جای کتاب با اسکن کدهای مخصوص، به موسیقی، عکس ها و فیلم های مورد اشاره در متن دسترسی داشته باشد، ضمن آن که  از طریق همین کد میتواند به  پیگیری مباحث در شبکه های اجتماعی بپردازد. با این روش ارتباط نویسنده و خواننده به کتاب محدود نمی شود و فراتر از متن در دنیای واقعیِ شبکه های مجازی نیز ادامه می یابد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha