شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامعلی معصومی نیا

حوزه/ تحلیل وضعیت فعلی بازار سرمایه (بازار بورس) در کشور ما نیاز به دانش اقتصادی ندارد و شاخص روزانه جهش دارد، اما در بخش واقعی با رشد منفی سرمایه‌گذاری، شاهد کاهش تولید و رشد اقتصادی هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامعلی معصومی نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه   با اشاره به وضعیت بورس در روزها و هفته‌های اخیر اظهار داشت: شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز با افزایش ۸۵ هزار و ۴۴۹ واحدی به عدد یک‌میلیون و ۷۴۰ هزار و ۸۷۹ واحد رسید و در کنار این موضوع شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۴۱۴۱ واحد رشد به عدد ۴۸۴ هزار و ۶۱ واحد رسید.

وی ادامه داد: همچنین در این روز تعداد ۶ میلیارد و ۴۷۲ میلیون سهم باارزش ۱۳۸ هزار و ۶۵۹ میلیارد ریال معامله شد و شاخص کل فرا بورس نیز با ۵۲۶ واحد رشد به عدد ۱۷ هزار و ۸۱۱ واحد رسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معصومی نیا افزود: این مسئله باعث شد شاخص بورس با یک رکوردشکنی همراه شود و بیش از ۸۵ هزار واحد رشد کرد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شاخص به‌زودی در بالای ۲ میلیون تثبیت خواهد شد و حمایت‌های دولتی از بازار ادامه‌دار است.

وی ادامه داد: تحلیل وضعیت فعلی بازار سرمایه (بازار بورس) در کشور ما نیاز به دانش اقتصادی ندارد و شاخص روزانه جهش دارد اما در بخش واقعی با رشد منفی سرمایه‌گذاری، شاهد کاهش تولید و رشد اقتصادی هستیم.

عضو شورای فقهی بورس تأکید کرد: درحالی‌که سهام شرکت‌ها روزانه صعود می‌نماید، این امر با کدام منطق سازگار است؟ در شرایطی که ورود سرمایه‌های عظیم پولی به این بازار به تولید منجر نشود «بازی با جمع صفر» تحقق خواهد یافت، یعنی سودهای زیادی که نصیب عده‌ای می‌شود دیر یا زود معادل ضرر دیگران خواهد بود.

وی افزود: اگر ورود سرمایه به این بازار به افزایش تولید منجر شود «بازی با جمع مثبت» محقق می‌شد و از سوی دیگر در چنین شرایطی روحیه «ثروتمند شدن یک‌شبه بدون انجام کار» حاکم شد که با هیچ منطق عقلانی سازگار نیست و این بسیار شبیه روحیه قماربازها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معصومی نیا تصریح کرد: آموزه‌های مسلم قرآن و سنت به ما آموخته‌اند مفت خواری نکنید بلکه تا آنجا که ممکن است از راه‌ کار و تلاش و تولید درآمد کسب نمایید. واقعاً آیا لازم نیست عقلای قوم به مسئولینی که مشوق و زمینه‌ساز این وضعیت هستند هشدارهای لازم را نسبت به ادامه این سیاست‌ها بدهند و از عواقب بسیار خطرناک آن بازدارند؟ وقت آن نرسیده دولتیان محترم همت خود را مصروف اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم بنمایند؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    خب در تورم فعلی چیز دور از انتظاری نیست حتی اگر رکود داشته
  • علی IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    خبرگزاری محترم ای کاش این مطالب را شما که به عنوان معتبرترین و رسمی ترین رسانه حوزه علمیه محسوب می شوید درج نمی کردیدچرا؟چون شرایط حساس است مستحضرید... دوما درج این مطالب که قطعا حواشی به همراه دارد باید از سوی کسانی باشد (اگر روحانی باشند)صاحب نظر نه کسی که کارشناسی ارشد از یک دانشگاه تقریبا غیر انتفاعی (مفید) دارد صاحب نظران قوی در باب اقتصاد اسلامی امثال مرحوم سید عباس موسوی کم نداریم