جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تهران

حوزه/ فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد: با توجه به دیدگاه‌های فنی و بحث‌های میدانی، محدودیت‌های تهران به مدت یک هفته دیگر تمدید می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران،  دکتر علیرضا زالی، پنجشنبه ۲۶ تیرماه، در جلسه ستاد عملیات مقابله با کرونا کلانشهر تهران، گفت: مصوباتی که در ستاد تهران انجام می شود باید جایگاه متفاوتی داشته باشد و این مصوبات بدون استثنا اجرایی و عملیاتی شود، زیرا شرایط متفاوتی که در تابستان به عنوان یک فرصت برای ما به حساب می آید ممکن است از دست برود.

بیشتر بخوانید:

محدودیت های یک هفته ای در تهران/ تعطیلی مراکز خدمات عمومی پایتخت

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران ادامه داد: باتوجه به درخواست اعضای ستاد، در هفته آینده باید دامنه محدودیت ها افزایش داشته باشد، به گونه ای که به شرایط و کسب و کار فعلی آسیبی وارد نشود.

وی افزود: اگر این محدودیت ها امروز اعمال شود، اقتصاد و کسب و کار را کمتر تحت الشعاع خود قرار خواهد داد، ولی اگر شرایط به شرایط بحرانی تر تبدیل شود حتی ممکن است کسب و کارها نیز در معرض خطر قرار بگیرند و در خصوص برخی از بازگشایی ها تصمیم گیری مجددی انجام شود.

زالی اظهار کرد: این محدودیت ها شامل تعلیق همه تجمعات بالای ۱۰ نفر و برگزاری همایش ها، کمیسیون ها، جشنواره ها و نمایشگاه هاست.

وی با اشاره به اینکه وضعیت پیچیده استان تهران باسایر استان‌های کشور قابل مقایسه نیست، بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان تهران بستری شده اند و این در حالی است که در برخی از استان‌های کشور که وضعیت قرمز هم دارند کل افراد بستری شده مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها حدود ۸۹۰ تا ۹۰۰ بیمار است.

زالی یادآور شد: در تهران فقط معادل یک استان قرمز در طول ۲۴ ساعت بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شده اند و این نشان دهنده این است که شرایط در استان تهران بسیار پیچیده است و نیازمند یک نسخه کاملا متفاوت نسبت به سایر استان‌ها است.

لغو نماز جمعه این هفته

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: از ستاد نماز جمعه تهران درخواست کردیم تا نماز جمعه این هفته در سطح استان تهران لغو شود. البته  مساجد در تهران باز خواهند بود، ولی برگزاری نماز به صورت جماعت انجام نخواهد شد.

تعطیلی باشگاه ها و تالارها

وی اظهار کرد: همه مراسم ها، باشگاه‌های ورزشی، تالارها و آرایشگاه‌های زنانه باید به صورت جدی تعطیل شوند و در هفته آینده نیز این محدودیت‌ها استمرار داشته باشد.

زالی با اشاره به اینکه تهران در حال حاضر شرایط میزبانی از آزمون‌ها را ندارد و متاسفانه برخی از آزمون‌هایی که امکان لغو و برگزاری در زمان دیگری دارند، برپا می‌شوند، افزود: تا زمانی که از رعایت ۱۰۰ درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی برای شرکت کنندگان در آزمون‌ها فراهم نشود، امکان برگزاری آزمون نخواهد بود.

وی ادامه داد: آزمون‌هایی که شرکت کنندگان آن باید از دیگر استان‌ها و شهرهای دیگر کشور با وضعیت قرمز به تهران سفر کنند و اقامت داشته باشند به شدت مخاطره آمیز خواهد بود و نظر ستاد کرونا و استانداری این بوده که این آزمون‌ها که میزبانی آن به عهده تهران است، حداقل در شرایط بحرانی کنونی لغو و به زمان دیگری موکول شود.

غربالگری پیش دبستانی تعطیل شود

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران: متاسفانه برخی از پایگاه‌های تابستانی مدارس فعالیت می‌کنند که باید این مراکز قطعا تعطیل شوند. به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم تا از اجرای غربالگری پیش دبستانی هم جلوگیری شود تا کودکان و خانواده‌های آن‌ها در معرض خطر نباشند.

 کمبود تخت بیمارستانی نداریم

زالی با تاکید بر این که  اگر تاکنون در تهران با کمبود جدی بحران تخت در بیمارستان‌ها روبرو نبوده ایم به علت رشادت تیم پزشکی بوده است، گفت: طبیعتا تاب آوری تیم پزشکی هم سقفی دارد و باید بتوانیم پیشگیرانه مدیریت کنیم تا افراد کمتری به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

وی یادآور شد: فقط با انجام برخی از مداخلات محدود شونده مدنی در سطح استان و شهر، میزان بار مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها به حداقل خواهد رسید.

 نظارت سختگیرانه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی

 زالی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته استفاده بهینه از ماسک در سطح شهر تهران، مراجعه به بیمارستان‌ها را کم کرده است، اظهار کرد: این نشان می‌هد که استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پرتردد سرپوشیده و روباز بسیار موثر است.

کم درآمدها امکان تهیه ماسک حتی باقیمت مصوب را ندارند

وی با بیان اینکه در تهران بخشی از قشرها و افراد ضعیف و کم درآمد امکان تهیه ماسک حتی باقیمت مصوب را ندارند، افزود: در جلسه امروز این موضوع بحث و تبادل نظر شد تا با کمک وزارت صمت، نهادهای امدادی و خیریه افراد کم برخوردار و ضعیف نیز بتوانند ماسک تهیه و از آن استفاده کنند تا در خصوص استفاده از ماسک هیچ نقصی وجود نداشته باشد.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، انتشار برخی اخبار از کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده را بسیار نگران کننده دانست و تصریح کرد: باید حتما از نظر مالی، اعتباری ارزی از کارگاه‌های تولید وسایل حفاظت فردی، ماسک و مواد ضدعفونی کننده حمایت کرد تا در روزهای آینده که بیشتر به این وسایل نیاز داریم با مشکل روبرو نشویم.

 زالی خاطرنشان کرد: مقرر شد نشستی با مسئولان اتحادیه اصناف برگزار شود تا با استفاده از ظرفیت خود صاحبان مشاغل و کارکنان اتحادیه‌ها در ابعاد آموزشی و نظارتی در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد افزایش حداکثری ظرفیت شیوه نامه‌ها باشیم.

تشکیل تیم‌های نظارتی

وی، تشکیل تیم‌های نظارتی مشترک را از دیگر مصوبات این نشست دانست و افزود: مقرر شد که مجموعه‌های بهداشتی، حقوقی، انتظامی، دادستانی و تعزیرات با تشکیل گروه‌های نظارتی و با کمک خود صاحبان مشاغل علاوه بر فرهنگسازی، به صورت ویژه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اصناف نظارت داشته باشند.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: اگر صاحبان مشاغل بخواهند شرایط برای ادامه کسب و کار برای آن‌ها فراهم باشد، حتما باید به صورت سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نعمتی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    2 0
    چرا موسسات و آموزشگاه های زبان هم چنان بازه؟؟چرا نظارت نمی کنید؟؟کارمندانی که موظفن سر کار حضور داشته باشن چون موسسات معتقدن بهشون ابلاغ نشده،گناهشون چیه؟کی پاسخگوئه؟؟