جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام نعمت الله آزموده

حوزه/ مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: همه نهادهای انقلابی نوع خدمت و حیطه خدمت و مخاطبان آن‌ها اختصاص به یک حوزه خدمتی یا یک یا چند مخاطب دارد؛ اما نهاد نماز جمعه از حیث خدمات و مخاطب نهادی جامع و فراگیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، امروز در نشست گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون نماز جمعه، اظهار کرد: مقام معظم رهبری از نماز جمعه به‌عنوان نهاد رحمانی یاد کرده‌اند.

وی افزود: در این‌که چرا نهاد نماز جمعه توصیف به نهاد رحمانی شده است، شاید بتوان چنین گفت که نهادهای انقلابی دیگر اگر چه به سه صفت مردمی بودن، انقلابی بودن و جهادی بودن متصف هستند اما تمام آن‌ها ویژگی‌هایی دارند که نوع خدمت و حیطه خدمت و مخاطبان آن‌ها اختصاص به یک حوزه خدمتی یا یک یا چند مخاطب دارد لکن نهاد نماز جمعه از حیث خدمات و مخاطب نهادی جامع و فراگیر است.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: به تعبیر دیگر خدمات از پایگاه نماز جمعه توسعه یافته و تقویت می‌شود و عموم مخاطبان همه آن نهادها زیر چتر نماز جمعه تجمع ایمانی و انقلابی خواهند داشت.

وی افزود: باید متذکر شویم که تعبیر درستِ نهاد رحمانی نماز جمعه با تعبیر غلطِ اسلام رحمانی، متفاوت است، زیرا تعریفی که اکنون از اسلام رحمانی ارائه می‌شود برخاسته از منشأ لیبرالیسم و نگاهی تک بُعدی از اسلام است.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: درواقع مطرح کنندگان اسلام رحمانی صاحبان تفکر لیبرالیستی و سکولاریسمی هستند که می‌کوشند از قلب چنین نظریه‌ای کثرت‌گرایی دینی، تسامح و اباحی‌گری فرهنگی را استخراج کنند و با نگاهی سطحی دین را در قامت انجام برخی مناسک تقلیل دهند و در عرصه سیاسی نیز سازش و تمکین در برابر استکبار را موجّه جلوه دهند.

وی تصریح کرد: تفاوت اسلام رحمانی با نهاد رحمانی در این است که اسلام رحمانی نگاه تک ساحتی و تک بُعدی به دین را رواج می‌دهد ولی نگاه به نماز جمعه به‌عنوان نهاد رحمانی نگاهی جامع‌الاطراف و ذو ابعاد به نماز جمعه و نقش‌ها و کارکردهای آن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha