پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جشنواره علامه حلی(ره) حوزه خواهران

حوزه/ نماینده ولی فقیه در گلستان، جدیت و کوشش طلاب خواهر و برادر در تحصیل معارف اسلامی را بیش از هر زمان دیگر لازم دانست و گفت: ما در جنگ فرهنگی قرار گرفته ایم و برای اینکه حضور شایسته ای در این جنگ داشته باشیم، باید راه انبیاء را دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آیت الله نورمفیدی، در مراسم تقدیر از خانم عاطفه آخوندی نفر اول جشنواره علامه حلی(ره) حوزه خواهران، با گرامیداشت ماه ذی الحجه، بیان کرد: در طول تاریخ اسلام در ماه ذی الحجه تمام توجهات از اطراف و اکناف عالم به سوی خانه خدا و مرقد مطهر رسول خدا(ص) و ائمه بقیع علیهم السلام است، اما امسال به خاطر مشکلی که جامعه بشری، مسلمانان و متدینان عالم را درگیر کرده است، از جلوه بندگی خداوند محروم شدند. 

وی افزود: ان شاءالله خداوند نورانیت خود را در دل ها قرار دهد و همه منور به نور ایمان و محبت به ذات اقدس الهی شوند. 

نماینده ولی فقیه در گلستان در ادامه با ابراز خوشحالی انتصاب حجت الاسلام والمسلمین فاضل به عنوان معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور، گفت: من به سهم خود با شکر نعمت های خداوند، خوشحال هستم هدفی که در تاسیس حوزه علمیه خواهران داشتیم، به ثمر نشسته و در حال ثمردهی است که آثار و برکات آن در سطح استان و کشور قابل مشاهده است که ان شاءالله در سطح جهانی خود را نشان دهد. 

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه طلاب و روحانیونی که به پیشرفتی رسیدند، نباید ارتباط خود را با حوزه و معارف دینی قطع نمایند، خاطرنشان کرد: لطف خدا از این مسیر به شما رسیده است و باید قدردان این نعمت باشید و با حوزه های علمیه و معارف اسلامی ارتباط داشته باشید زیرا هر چه زمان می گذرد، گویی افکار و اندیشه ها در خانه قرار می گیرد که در گذشته به این صورت سابقه نداشته است. 

وی، جدیت و کوشش طلاب خواهر و برادر در تحصیل معارف اسلامی را بیش از هر زمان دیگر لازم دانست و توضیح داد: ما در مقابل جنگ فرهنگی در همه زمینه ها قرار گرفته ایم و برای اینکه حضور شایسته و مبارکی در مقابل این جنگ داشته باشیم، باید راه انبیاء را دنبال کنیم تا بتوان از راه خدا و صراط مستقیم دفاع کرد و این باید نهایت آرزوی ما باشد.

امام جمعه گرگان افزود: هر چه بیشتر در راه انبیاء قدم بگذارید، موجب خشنودی خداوند می شود که بهترین خشنودی «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَی اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ» است، به طور قطع هیچ عمل صالحی به اندازه عمل انبیاء سراغ نداریم؛ عمل صالح زیاد است، اما هیچ یک به اندازه این عمل نیست. 

آیت الله نورمفیدی با قدردانی از مسئولان حوزوی و طلاب خواهر گلستانی که از سال ۶۰ تا کنون خدمت کرده و تحصیل می کنند، تاکید کرد: با خداوند عهد و پیمان ببندید که آنچه در توان دارید برای هرچه بهتر انجام دادن اعمال صالح و وظایف خود صرف نمائید و خداوند کمک نماید. 

* راهیابی ۱۳۲ اثر پژوهشی طلاب خواهر گلستانی به مرحله نهایی جشنواره علامه حلی

در ابتدای این مراسم، خانم حسینی واعظ مدیر حوزه علمیه خواهران گزارشی از آمار شرکت کنندگان در جشنواره علامه حلی(ره) ارائه داد و تشریح کرد: در یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) تعداد ۱۷۷۸۰ اثر از سوی طلاب خواهر و برادر سراسر کشور وارد رقابت شده بودند که پس از طی مراحل مدرسه‌ای و استانی، تعداد ۴۵۰ اثر به عنوان برگزیده جشنواره‌های استانی معرفی و با تجلیل در استان مربوط، جهت رقابت در مرحله کشوری، به دبیرخانه مرکزی جشنواره ارسال شد. 

وی اضافه کرد: پس از انجام ارزیابی‌، نهایتا ۵۷ اثر به عنوان کاندیدای انتخاب برگزیدگی مرحله کشوری به شورای علمی این جشنواره معرفی شدند که ۱۳۲ اثر مربوط به طلاب خواهر استان گلستان بود که ۶ اثر از آثار خواهران در مرحله استانی توسط آیت الله فاضل در زمستان ۹۸ در گرگان تجلیل شد و در آن مرحله هم اثر خانم آخوندی منتخب اول استان بود.

* تصویب درختواره علوم حوزوی.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین فاضل، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران با ابلاغ سلام حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران و حجت الاسلام و المسلمین اعرافی مدیر حوزه های علمیه برادران به آیت الله نورمفیدی، گزارشی از روند پذیرش حوزه های علمیه خواهران ارائه داد و گفت: در نیمسال دوم سال گذشته که با شیوع بیماری کرونا روبرو شدیم، با تلاش های مجدّانه و مجاهدانه خواهران طلبه اعم از کارکنان، اساتید و طلاب، فعالیت ها به سبک مجازی ادامه پیدا کرد و ۹۵./. سرفصل ها به لطف خدا به پایان رسید. 

وی افزود: با توجه به ادامه شرایط کرونایی، برای سال تحصیلی آینده فعالیت ها تعریف شده است و برنامه ها جدی تر ادامه پیدا می کند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مقطع سطح چهار(دکترا) حوزه های علمیه و نوع واحدهای درسی پرداخت و بیان کرد: در مقطع سطح چهار ۶۰ واحد آموزشی گذرانده می شود که ۶ نیمسال به طول می نجامد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل، رشته فقه خانواده را به عنوان یکی از رشته های تحصیلی مقطع سطح چهار معرفی کرد و توضیح داد: در این رشته طلاب به فراگیری کتب مرجع مثل جواهر الکلام و غیره می پردازند که با حوزه بانوان مرتبط است، در حوزه فقه خانواده واحدهای متعددی تعریف شده است که برخی دروس مثل بخش نکاح، طلاق، فمینیسم و حقوق زن تخصصی هستند و برخی واحدها مثل فلسفه حقوق زن جزو واحدهای عمومی و مشترک است.

وی خاطرنشان کرد: درختواره علوم حوزه خواهران طراحی شده است که در صورت تصویب، حرکت خواهران در زمینه علم و تولید را مشخص می کند؛ اگر درختواره دانش و نظام جامع داشته باشیم یعنی نقشه راه داریم. 

در پایان این مراسم، پس از قرائت متن لوح تقدیر حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، از تلاش های خانم عاطفه آخوندی تقدیر به عمل آمد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha