جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شاهرگ

حوزه/ سریال "شاهرگ" را باید در قیاس با دیگر آثار تلویزیونی و حتی سینمایی در این ژانر و موضوع، یک سریال موفق در جذب مخاطب و همچنین پرمحتوا و پرکشش در راستای بازنمایی و تبیین جنایات منافقین در دهه شصت مظلوم دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پس از مدت ها یک سریال نسبتاً خوب و جذاب از تلویزیون پخش شد که البته این شب ها قسمت هایی پایانی آن از شبکه دوم سیما به روی آنتن رسانه ملی می رود.

سریال "شاهرگ" به کارگردانی سید جلال اشکذری و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی را شاید بتوان برگ برنده تلویزیون در شب های پیش از ماه محرم و سریال های مناسبتی این ایام دانست.

قصه این سریال مربوط به سال های نخست دهه شصت و با تمرکز بر جنایات و اقدامات تروریستی منافقین است و آن طور که آمار و ارقام می گوید این سریال تا حدود زیادی توانسته توجه مخاطب عام جعبه جادوی وطنی را به خود جلب کند.

در واقع داستان "شاهرگ" درباره‌ گروهی اطلاعاتی- عملیاتی است که به چک و خنثی‌سازی بمب‌ها در سال ۶۰ می‌پردازند.

نخستین پرسشی که برای مخاطب این سریال پیش می آید این است که چنین گروهی در قالب چه تشکیلات به فعالیت می پردازد؛ آغاز ماجرا هم به دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر خائن باز می‌گردد. در دوران بنی صدر، وزارت اطلاعات هنوز ایجاد نشده بود و تنها یک معاونت اطلاعات زیرنظر نهاد ریاست جمهوری فعال بود که فاقد هرگونه زیرمجموعه‌های عملیاتی بود.

جالب توجه این کارگردان در نهایت در قسمت ششم سریال با نصب لوگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر روی دیوار دفتر این گروه به افشای ماهیت آن ها می پردازد؛ همین تعلیق نیز بر پرکشش تر شدن ماجرا و جلب توجه مضاعف مخاطبان سخت پسند این روزها که با جدیدترین سریال ها و فیلم های اکشن و ماجرایی و ضدجاسوسی دنیا سر و کار دارند، افزوده است.

به اذعان برخی از منتقدین تلویزیونی، از جمله نقاط قوت این سریال می توان به چینش تیم شاهرخ اشاره کرد که کمتر با نام خانوادگی‌شان به مخاطب معرفی می‌شوند و تنها به ذکر اسم آن‌ها اکتفا می‌شود. محمد علی، شاهو، فرخ و ابراهیم در روند این سریال این گروه چک و خنثی را شکل می‌دهند و به نظر می رسد انتخاب شخصیت ها با هوشمندی صورت گرفته، هر چند که چه در بخش فیلمنامه و چه برخی شخصیت پردازی ها، ضعف هایی دیده می شود که اگر این ضعف ها نبودند، "شاهرگ" سریال به مراتب قوی تر و جذاب تری از کار در می آمد.

نکته حائز اهمیت در خصوص این اثر آن است که با وجود تنگناهای مالی تلویزیون در این ماه ها و سال ها، از حیث جلوه های مهیج و اکشن نسبتاً عملکرد راضی کننده ای داشته و تقریباً توانسته بدون درشت نماییِ غیر حرفه ای و کار کلیشه ای، چهره کریه منافقین را به نسل جدیدی که درکی از آن دوران نداشته، نشان دهد.

نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که دهه شصت در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دهه‌ای پرتلاطم و ملتهب و بسیار مهم است؛ این مساله ضرورت توجه هنرمندانه به این دهه که به تعبیر مقام معظم رهبری باید از آن به عنوان "دهه شصت مظلوم" یاد کرد را دو چندان می کند، از این حیث که افراد دغدغه مند و حرفه ای با ساخت فیلم و سریال نباید بگذارند که دشمن و دلبستگان به او حقایق و واقعیت های دهه شصت به خصوص در رابطه با جنایات و اقدامات تروریستی منافقین را تحریف کنند.

از این منظر باید سریال "شاهرگ" را در مقیاس خودش و البته مقایسه با دیگر آثار تلویزیونی در این ژانر و موضوع را یک سریال موفق در جذب مخاطب و از آن سو پرمحتوا و پرکشش برای تبیین جنایات منافقین برشمرد.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha