شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فاطمی

حوزه/ کارشناس فرهنگی و مدرس دانشگاه گفت: بسیاری از طرح ها و برنامه های فرهنگی در کشور به علت عدم تأثیرگذاری و کارآمدی لازم نیازمند اصلاح و بازنگری است.

سیده شبنم فاطمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به لزوم توجه بیش از پیش به مقوله تأثیرگذاری و جذابیت فعالیت های فرهنگی در جامعه اظهار داشت: متأسفانه در زمینه فرهنگی به نظر می رسد که ما در بخش هایی دچار گسست و آشفتگی های فرهنگی هستیم که باید در این خصوص صاحب نظران و دلسوزان عرصه فرهنگی با همفکری و تعامل مناسب با یکدیگر و رویکرد آسیب شناسانه، به دنبال ارایه راهکارهایی برای حل این معضل باشند.

وی افزود: ما معتقدیم که ارزش های حاکم بر جامعه ما باید مبتنی بر ارزش های اسلامی باشد، اما گاه آن چه که در عمل اتفاق می اُفتد، با آن چه مورد انتظار ماست، تناقض دارد که یکی از مثال های بارز این قضیه، آشفتگی موجود در سیمای شهری است و حال آن که آموزه های دینی ما بر لزوم آرامش و سکینه در جامعه تأکید دارند.

مسئول موسسه "انجمن شهر" همچنین گفت: در تصمیم گیری های خُرد و کلان جامعه باید این جهت گیری به سمت آموزه های دینی و اخلاقی کاملاً مشهود باشد و از سویی خط فکری باید در عرصه عمل و اجرا به گونه ای باشد که ما را به اهداف نزدیک تر کند.

وی بیان داشت: طبعاً در این راستا، یک سری موانع نمی گذارد که سیاست گذاری های حاکمیتی به شکل مطلوب تحقق یابد، ضمن آن که به عقیده بنده ما بیشتر در عرصه اجرا دچار مشکل هستیم تا عرصه نظریه و تئوری، هر چند که در مباحث تئوریک نیز ایراداتی وارد است و باید در جای خود به بحث و بررسی آن ها پرداخت.

معاون سابق جهاد دانشگاهی استان قم با تأکید بر لزوم تشکیل اتاق های فکر و هیئت های اندیشه ورز برای بررسی چالش ها و مشکلات اصلی جامعه اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... ابراز داشت: یکی از نگرانی ها به خصوص در عرصه فرهنگی این است که چرا با وجود همه هزینه هایی که انجام می دهیم، در رسیدن به اهداف مورد نظر، آن طور که باید و شاید موفق نیستیم.

وی افزود: در این باره ما با دو طیف رویکرد و افراد روبرو هستیم به این معنا که یا برخی به شدت روی ارزش ها و مباحث سنتی ایستاده اند و یا این که طیف مقابل به طور کلی از این امور رها شده اند و به نظر می رسد که ما فضای میانه ای نداریم که واسط دو طیف باشد و به این وسیله بتواند خلأهای موجود را مرتفع سازد.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه همچنین گفت: از سویی باید توجه داشت که راهکارها و نسخه های شعارگونه برای احیای مسایل فرهنگی، ناکارآمد بوده است و لذا ما باید نسبت به اصلاح و بازنگری در رابطه با بسیاری از طرح ها و برنامه های فرهنگی اهتمام داشته باشیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که متاسفانه ما آن طور که باید و شاید به سرمایه های اجتماعی خود بهای لازم را نمی دهیم، ضمن آن که باید یک سرمایه گذاری جدی بر روی نسل جوان فعلی از حیث ارتقای مهارت ها و کارآمدی ها در عرصه های گوناگون داشته باشیم.

فاطمی در خاتمه بیان داشت: همچنین لازم است که سیستم ارزش آفرینی در جامعه احیا شود، به این معنا که کسی که مثلاً در اداره یا یک مؤسسه یا کارخانه ای، درست کار می کند و خلاقیت و ابتکار دارد، شناسایی و حمایت و تشویق شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha