جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر

حوزه/ مدیر مدرسه اسلامی هنر تصریح کرد: متأسفانه فساد و سوء مدیریت برخی مسئولان، زحمات بخش فرهنگی کشور را به باد می دهد.

حجت الاسلام سید محمد حسین نواب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به تأثیر قابل توجه مسائل اقتصادی در امور فرهنگی جامعه اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده در عرصه فرهنگ ناظر به مباحث اقتصادی است؛ به این معنا که هر چقدر هم کار فرهنگی انجام دهیم، اما چنانچه وضع اقتصادی و معیشتی مردم نامناسب باشد، بسیاری از این فعالیت‌های فرهنگی در عمل چندان جواب نمی‌دهد.

وی افزود: از سویی این اختلاس‌ها و فسادهایی که دستگاه قضایی در ماه‌ها و سال‌های اخیر به طور جدی پیگیر مبارزه با آن بوده، گاه از سوی مردم منتسب به دین و روحانیت می شود و همین بدبینی‌ها و بی اعتمادی‌ها، خودش جزو عواملی است که تلاش‌ها و زحمات بخش فرهنگی کشور را به باد می‌دهد.

عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: البته قبول دارم که برخی از این مسایل از سوی رسانه‌های دشمن برجسته‌سازی می‌شود تا مردم نسبت به انقلاب و نظام بدبین شوند، اما از آن سو نمی توان چشم بر برخی مشکلات و معضلات فروبست.

وی بیان داشت: به هر صورت نباید از یاد ببریم که این حجم از فقر و مشکلات اقتصادی، اجازه نمی‌دهد که کار فرهنگی تأثیر مطلوب خود را بر جای بگذارد و لذا برای توفیق در جبهه فرهنگ باید به دنبال احیای اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم هم باشیم.

حجت الاسلام نواب خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گاه از بی برنامگی‌ها و ضعف در انسجام بخشی ضربه خورده و حال آن که مقام معظم رهبری بارها به مسئولان و متولیان تذکر داده‌اند که باید نقشه مهندسی فرهنگی تهیه شده و رعایت شود اما متأسفانه در مقام عمل کمتر به این مطالبه و فرمایش رهبر معظم انقلاب توجه می‌شود.

وی افزود: با همه این مشکلات باید توجه داشت که نسبت به بسیاری از کشورهای جهان، حجم کار فرهنگی در کشور ما بسیار زیاد است اما مهم این است که ببینیم چرا این حجم بالای از کار فرهنگی، آن طور که باید و شاید، تأثیر لازم و مطلوب خود را نمی‌گذارد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر ابراز داشت: طبیعی است وقتی بدون برنامه و الگوی مطلوب، کار فرهنگی انجام دهیم و به خصوص وقتی برداشت‌ها و اجتهادات شخصی بر روی سندهای اصلی صورت گیرد، به بیراهه می رویم، ضمن آن که متأسفانه ما به مسایل نظری در حوزه فرهنگ، کم توجه هستیم.

وی گفت: نباید از یاد ببریم که فرهنگ مقوله ظریف و بسیار پیچیده‌ای است که باید به اقتضائات آن به درستی توجه کرد و این بی‌توجهی‌ها و کم‌توجهی‌ها باعث می‌شود که فعالیت فرهنگی، آن تأثیر مورد انتظار را نداشته باشد.

حجت الاسلام نواب تأکید کرد: از سویی دیگر، گاهی اهالی جبهه انقلاب اسلامی همدل نیستند و بعضاً دنبال پیدا کردن ایرادات و خطاهای همدیگر و به نوعی مچ‌گیری هستند در حالی که باید دلسوزانه، برادرانه و مؤمنانه در این عرصه با هم تعامل و همکاری داشته و به دنبال رفع ایرادات باشیم.

وی افزود: واقعیت آن است که ما آرمان‌های بلندی در کشور داریم و برایش شهید و جانباز داده‌ایم اما جای تأسف است که می بینیم قبیله گرایی مرسوم در کشور در عرصه فرهنگ و رسانه و هنر نیز خود را نشان می دهد و کوته نگری ها و تنگ نظری ها ما را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha