شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی

حوزه/ اساسا تفکر مبتنی بر تحریف، وابستگی تام به حیله‌گری و فریب و مقاصد شومی دارد تا فضای جامعه را به سمت شک و تردید سوق دهد، چنانکه تردید در قلوب مردم و مومنین، مهم‌ترین هدف این جریان پس از رحلت نبی‌اکرم صلی الله علیه و آله بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در نوشتاری به مناسبت فرارسیدن ماه محرم به موضوع تحریف، ظهور بدعت‌ها و وظیفه خواص مؤثر در قبال تحریف‌ها پرداخت که بدین شرح است:

  

بسم الله الرحمن الرحیم

با فرا رسیدن ماه محرم، مجالس و محافل سوگواری و عزاداری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اهلبیت و اصحاب وفادار آن حضرت در سطح فراگیری آغاز می‌شود، انتظار یک‌ساله برای رسیدن دهه‌های عزاداری و شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر، تعداد مجالس، وسعت و جمعیتی که با ایمان و اخلاص در مهیا کردن عزاخانه‌های حسینی و استفاده از درس‌های مکتب عاشورا آماده می شوند، موضوعی بی‌نظیر در جهان است که فرصتی است برای انسان‌ها تا علاوه بر ابراز شور و علایق پاک خود به مکتب خونین عاشورا، فضای دینی و فرهنگی جامعه، رشد و اهداف قیام سیدالشهدا سلام الله‌علیه بازگو می‌شود تا همواره درس‌ها و عبرت‌های عاشورا چراغ راه همگان باشد.

درس‌های قیام امام حسین علیه‌السلام از آغاز نهضت تا شهادت و پس از آن، فهرستی از عناوین و حقائقی است که پیروان تمام ادیان و مذاهب را شیفته خود ساخته و زانوی ادب در برابر معلم بزرگ کربلا زده‌اند، نور هدایت امام حسین علیه‌السلام و پرچم آزادگی و چراغ رهایی از ضلالت‌ها و جهالت‌ها، امری است که بشر در تمام زمان‌ها و مکان‌ها محتاج آن است به همین دلیل آموزه‌های حسینی و مکتب عاشورا همیشه راهنما و راهگشای مسیر هدایت انسانهاست

شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نه تنها سبب تعطیلی مراسم‌های عزاداری نمی‌شود بلکه فرصتی است تا با تفکر و تعمق عناوین این مکتب توحیدی، با دقت بیشتری مرور شود تا معرفت‌ها نسبت به این واقعه عظیم و درس‌آموز بیشتر و فراگیرتر شود تا از دریای با عظمت معارف کربلا، جان‌های خواهان رشد معرفتی، سیراب شود؛ در این میان آنچه مهم است، شناخت علل قیام سیدالشهدا علیه‌السلام است، اینکه چه امر مهمی موجب می شود که حجت خدا با کمی یاران، اینگونه وارد میدان شود، مسأله‌ای است که پاسخ به آن، معرفت حقیقی به قیام ثارالله را ایجاد می‌کند که به یک علت و شاید اصلی‌ترین علت نهضت حسینی، اشاره می‌کنیم.

  

دفاع از دین در برابر امواج تحریف‌ها

مهم‌ترین عامل واقعه عاشورا، حفظ دین در برابر امواج تحریف‌ها و انواع هجوم‌ها بر اصول و فروع دین می‌باشد، توجه به کلمات ائمه معصومین علیهم‌السلام و مطالعه تاریخ صدر اسلام، ‌ بیانگر ورود گروه‌های منحرف برای تفسیر و تطبیق معارف دین با منویات خود و تلاش برای دستیابی به مقاصد خود از مسیر دین بوده‌اند که در کلیت تحریف، هدفی مشترک داشته‌اند، اهداف این گروها محدود به حاشیه راندن دین نبوده بلکه ترویج دینی خودساخته که بتواند منافع آنها را تأمین کند، خطرناک‌ترین حربه‌ای بوده است که هم نام و پوسته‌ای از اسلام را داشته باشد و هم مسیر و بستر اهداف‌شان را ایجاد کند. با این نگاه تحریف در امری مهم به نام اصل و کل دین بوده نه تلاش برای فرعی از فروعات دین تحریف با قصد و هدف تغییر صورت می‌پذیرد:

مهم‌ترین هدف در تحریف تغییر حقائق و وقایع می‌باشد؛ تحریف حقائق قران و کلمات نبی‌اکرم و اهلبیت صلوات‌الله‌علیهم و تحریف وقایعی که در صدر اسلام اتفاق افتاده است، خطرناک‌تر از مفاهیم و محتوای آیات و روایات، ایجاد جریان‌های ضد دین با شعارهای فریب‌دهنده است که موجب تغییر در نگرش و رفتارهای انسان‌هاست، پرچم‌هایی که به اسم اسلام بالا می‌رود در حالیکه، هدف‌ها چیز دیگری است.

  

تحریف، منشأ بزرگترین فتنه‌ها در اسلام

فتنه‌هایی که در صدر اسلام - قبل و بعد از رحلت نبی اکرم صلی‌ الله علیه وآله - صورت پذیرفته، ریشه و علت آن تحریف حقائق بوده؛ فتنه‌های اهل کتاب و فتنه‌های منافقین و جریان نفاق در زمان حیات رسول خدا، ذیل موضوع تحریف‌ تعریف می‌شود و هم‌چنین فتنه‌های بعد از رحلت آن حضرت و جریان‌هایی که در جامعه رخ نمودند، حتی فرقه‌هایی که با نام مذهب تشیع در زمان حیات ائمه معصومین علیهم‌السلام صورت پذیرفته، ریشه آنها تحریف بوده که توجه به تلاش های علمی و عملی ائمه معصومین خاصه امامین صادقین علیهماالسلام با رویکرد زدودن تحریف‌ها در دین و مقابله با فتنه‌هایِ فرقه‌سازی بوده که اصل اسلام و اسلام اصیل را در خطر جدی قرار داده بودند.

  

ظهور بدعت‌ها و کنار گذاشتن سنت‌های دینی

سیدالشهدا علیه‌السلام بیانات مهمی دارند هشداری است برای تمام زمان‌ها، حضرت در نامه‌ای که به بزرگان و اهالی بصره می‌نویسند، مسأله ظهور بدعت‌ها و کنار گذاشتن سنت‌ها را یادآور می‌شوند «أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلی کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ(صلی الله علیه وآله)، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ، وَ اِنْ تَسْمَعُوا قَوْلی وَ تُطیعُوا أَمْری اَهْدِکُمْ سَبیلَ الرَّشادِ...» اینگونه بدعت‌ها، عملیاتی فکر شده است که نه تنها اصل دین را تهدید می‌کند بلکه حاکمیت اسلام در جامعه و مسیر دینداری‌ را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد، معارف دین تبدیل به خرافات هدفمند و منحرف کننده و ارزش‌های دینی، ضد ارزش‌ می‌شوند که نتیجه آن حاکمیت منکرها و به حاشیه رفتن معروف‌ها می‌شود.

  

بصیرت عامل فهم دین

مهم‌ترین ثمره بصیرت، فهم دین است، هرچند شناخت معارف و احکام دین نیز نیازمند درک صحیح است، اما آنجا که ثمرات تحریف در جامعه در تقابل با دین خودنمایی می‌کند، شناخت و محاسبه ظاهر و باطن اتفاقات، نیازمند امری بالاتر از شناخت و فهم است، که ’’بصیرت در دین” نام دارد. این یک امر جدی است که قوت درک و تشخیص صحیح در غبار فتنه‌ها و فراوانی قرائت‌های خودساخته، عامل اصلی در دفع و رفع تحریف‌ها می‌باشد. دعای معروف «وَ اِجْعَلِ اَلنُّورَ فِی بَصَرِی وَ اَلْبَصِیرَةَ فِی دِینِی وَ اَلْیَقِینَ فِی قَلْبِی وَ اَلْإِخْلاَصَ فِی عَمَلِی وَ اَلسَّلاَمَةَ فِی نَفْسِی...» دعایی است که دائم انسان را متوجه مواظبت دین در خود و حفظ آن در جامعه می‌کند، بصیرتی که نیازمند بکارگیری آن در تمام محیط‌ها می‌باشد.

  

بی‌تفاوتی مردم در قبال تحریف‌ها

از موضوعات مهم در نهضت و قیام اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، بی‌تفاوتی مردم بوده است؛ موضوعی که تاریخ را متحیر ساخته، مردمی که در قبال دین، وقایع در حال اتفاق و بیعت با امام خود، برای خود وظیفه‌ای نمی بینند و تعهدات را به راحتی کنار می‌گذارند، هشدارهای امام علیه السلام را جدی نمی‌گیرند و معیارهایشان را با امیال زودگذر، تنظیم می‌کنند و دردناک آنکه جماعتی این‌چنین، صف‌های مبارزه با سیدالشهدا علیه‌السلام را تشکیل می‌دهند. بی‌تفاوتی در برابر حق، مضرترین بیماری در یک جامعه مدعی حق‌طلبی می باشد که اراده‌ها را متزلزل و قدم‌ها را سست می کند و نتیجه آن می‌شود که نااهلان مسلط بر  مسیر و میدان جامعه می‌شوند، و ریل حرکت جامعه را به نفع خود منافع خود تغییر می‌دهند. خطر فرهنگ بی‌تفاوتی در جامعه، خطری است که هر حکومت و نظامی را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد و هزینه‌هایی سنگین برجای می‌گذارد.

  

وظیفه خواص مؤثر در قبال تحریف‌ها

خواص، دو گروهند، خواص ادعایی و خواص مؤثر؛ خواص ادعایی، شهرتی بی‌اساس دارند که بواسطه تجمیع برخی فضائل خودساخته فقط شهرتی پیدا کرده‌اند ولی کلام آنان در جامعه تأثیر و بُردی ندارد.

سخن درباره خواصی است که در جامعه مؤثرند و براساس فهم، تعهدات و خصوصیات اجتماعی می‌توانند در مقابل کجی‌ها بایستند و توده مردم را آگاه و به سمت حق راهبری نمایند. امام حسین علیه‌السلام با ارسال نامه، اعزام سفیر و خطبه‌های غراء، هر سه گروه یعنی عموم مردم، خواص ادعایی و خواص مؤثر را از خیانت‌ها و جنایت‌های بنی‌امیه و خطر اسلام ستیزی آنان با خبر ساختند، گروهی که می‌توانست یارای حقیقی امام باشند، خواص مؤثر بودند که برخی از آنان توسط عبیدالله‌بن‌زیاد به شهادت رسیدند و البته گروهی از همین خواص مؤثر! در تلاطم شک و تردیدها ماندند و زمانی به هوش آمدند که سرهای اهلبیت رسول خدا صلوات‌الله علیهم بر روی نیزه‌ها قرار گرفته بود

  

تمسک معاندین به تحریف در تمام دوره‌ها

تحریف حقائق، زیاد و کم کردن، وارونه نشان دادن، اشاعه تهمت‌ها، رواج منکرات، توصیف و وعده به اموری که سرابی بیش نیستند، رواج ناامیدی، تخریب و تخطئه جریان حق، توسعه بسترهای دروغ و تهمت و... اموری هستند که جریان باطل در همه دوران در کالبد جامعه دمیده‌اند. اساسا تفکر مبتنی بر تحریف، وابستگی تام به حیله‌گری و فریب و مقاصد شومی دارد تا فضای جامعه را به سمت شک و تردید سوق دهند، چنانکه تردید در قلوب مردم و مومنین، مهم‌ترین هدف این جریان پس از رحلت نبی‌اکرم صلی الله علیه و آله بوده است.

  

فعال شدن جریان تحریف در مقابله با انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی، حرکتی برگرفته از نهضت عاشورا است، شعارها، اهداف و آرمان‌ها برآمده از همان مکتب امام حسین علیه‌السلام است که حرکت کلی آن در همان مسیر می‌باشد؛ انقلاب اسلامی نیز با انواع دشمنی‌ها روبرو بوده و هست، اما آنچه که خطر آفرینی می‌کند و ستیزی پیدا و پنهان را در جامعه ایجاد می‌کند، ”حربه تحریف” است که تمام مبانی و اهداف انقلاب را مورد تهاجم قرار داده، این هجمه‌ها با ابزار رسانه‌ توسعه و تأثیری چند برابر پیدا می‌کند. موقعیتی خاص که همت ”خواص مؤثر” و ”هوشیاری ملت” را می‌طلبد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha