چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حرم امام حسین (ع) روز ششم محرم

حوزه/ تأثیرگذاری شخصیت ها و حوادث در زمان ها و مکان ها و تأثیرپذیری انسان ها از زمان ها و مکان ها رابطه ای دو سویه دارد و قابل انکار نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  پرسمان دانشجویی در پاسخ به یکی از سؤالات دانشجویان آورده است؟

  

سؤال: آیا قیام تاریخی امام حسین(ع) با ماه محرم در ارتباط است؟ یعنی مثلا چرا این در ماه شوال یا ربیع الاول نبوده است؟

  

پاسخ: نخست باید دانست تأثیرگذاری شخصیت ها و حوادث در زمان ها و مکان ها و تأثیرپذیری انسان ها از زمان ها و مکان ها رابطه ای دو سویه است و قابل انکار نیست. از این رو برخی زمان ها و مکان ها به خاطر حوادث مهم و با حضور افراد مهم در آن موقعیت، دارای اهمیت می شود. مانند موقعیت غدیر خم یا روز مبعث و میلاد پیامبر(ص) و از سوی دیگر برخی زمان ها و مکان ها به خاطر سابقه تاریخی و ارزشی که پیدا کردند روز تجدید حوادث مهم می شوند مانند سالروز انتفاضه فلسطین و یا اشغال بیت المقدس. اما فراتر از این روابط زمینی گاهی اراده و لطف خاص الهی و ملکوتی نیز در قرین سازی حوادث با زمانها و مکان ها دخالت دارد. مانند شهادت امام علی(ع) در شب قدر و یا تولد ایشان در کعبه در عظمت ماه محرم آمده است:۱. در دوران جاهلیت ماه محرم تعظیم داشته می شد؛

۲. اول محرم اجابت دعای حضرت زکریا؛

۳. سوم محرم روز خلاصی حضرت یوسف از زندان؛

۴. پنجم محرم روز عبور حضرت موسی از دریا؛

۵. هفتم محرم روز مکالمه حضرت موسی با خدا در نیل؛

۶. نهم محرم خروج حضرت یونس از شکم ماهی؛

در اقبال سید آمده: اعراب جنگ در این ماه را حرام می داشتند و پیامبر(ص) هم به این امر ارزش قائل بود اما از چه روی در این ماه آل حرب و آل امیه آن کار فجیع را انجام دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha