پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراسم سالگرد انفجار حرم امامین عسکریین در سامرا برگزار شد

حوزه/ مراسم سالگرد انفجار گنبد حرم امامین عسکریین (ع) با حضور اساتید و بزرگان حوزه نجف و نمایندگان آیت الله سیستانی و نیرو های امنیتی و جمعی از زائران در سامرا برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، مراسم سالگرد انفجار گنبد حرم امامین عسکریین (علیهما السلام) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق الخرسان استاد حوزه علمیه نجف اشرف، تعدادی از بزرگان حوزه نجف و نمایندگان آیت الله سیستانی و نیرو های امنیتی و جمعی از زائران در سامرا برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و سپس شیخ ستار المرشدی تولیت آستان مقدس عسکریین (ع) به سخنرانی پرداخت و این فاجعه را به حضرت ولی الله الاعظم حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) تسلیت گفت.

شیخ المرشدی در سخنان خود با بیان اینکه این حادثه بیانگر مصیبت ها و بلاهایی که بر خاندان حضرت نبی اکرم (ص) وارد شده است، گفت: بین دستان گناه آلودی که به مقدسات دستیازی می کنند و دستان مبارکی که آتش فتنه را خاموش می کنند، فرق است. آنها با به دست گرفتن مشعل اسلام و حق، در برابر منحرفانی که به دنبال ریختن خون مسلمانان هستند، می ایستند. این بخاطر تدبیر و حکمت اهل دین ون مراجع و بازوان قهرمانان ماست که در برابر فتنه ایستادند.

وی افزود: ما از توصیف این فاجعه و ویرانی که به بار آورد، ناتوان هستیم و بعد از گذشت پانزده سال، کلمات نمی توانند بزرگی این تجاوز به حرم امام هادی (ع) و منزل ایشان را توصیف کنند. هدف از این انفجار ایجاد یک فتنه بزرگی برای خونریزی در کشور بود، امّا مرجعیت نجف اشرف برای کنترل این فتنه و پیامد های وخیم آن تلاش کردند، امّا دشمن تروریست طی هفده سال به رنگ های مختلف در آمده و دست خود را آغشته به خون مسلمانان کرده است.

تولیت آستان مقدس عسکریین (ع) از ضعف حمایت دولتی در قبال بازسازی حرم مطهر امام عسکریین (ع) انتقاد کرد و بیان داشت: تلاش دولت عراق در حمایت از بازسازی آستان مقدس عسکریین بسیار ضعیف است و نیازمند بازنگری گسترده است. مسئولین ذیربط در دولت مرکزی می توانند آماری از اموالی که برای بازسازی صرف کردند، ارائه دهند. این اموال برای یک پروژه متوسط کافی نبوده چه برسد به پروژه بزرگی که تروریسم در دو تجاوز وحشیانه ویران کردند.

شیخ ستار المرشدی از مسئولین ذیربط خواست به بازگشت زندگی طبیعی به آستان مقدس عسکریین (ع) و شهر سامراء توجه کنند و اشاره کرد: امروز حمایت و تلاش برای بازگرداندن زندگی طبیعی به آستان مقدس عسکریین (ع) و شهر سامراء که در طی سال های طولانی به آن بی توجهی شده، بسیار ضروری است.

وی در پایان از مراجع نجف اشرف به ویژه حضرت آیت الله سیستانی تشکر و قدردانی کرد و گفت: امروز به تمامی خون هایی که برای دفاع از حرم امامین عسکریین (ع) ریخته شد و به نیرو های امنیتی، ارتش، حشد الشعبی و پلیس احترام می گذاریم.

بعد از سخنرانی شیخ المرشدی، مراسم تواشیح خوانی، شعر خوانی و سپس روضه خوانی و عزدارای با حضور مداحان برگزار شد.

سپس نمایشگاه آستان مقدس عسکریین (ع) که توسط مرکز میراث سامرا برپا شده بود، افتتاح شد و در این نمایشگاه اشیاء به جا مانده از انفجار تروریستی و همچنین تصاویر و تابلو هایی از مراحل بازسازی حرم مطهر به نمایش گذاشته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha