سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آزمون کارشناسی ارشد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

حوزه/ در حال حاضر ۳۲ مرکز علمی تربیتی با حضور ۶ هزار طلبه، ۳۵۰ مشاور علمی،۲۰۰ مشاور تربیتی وجود دارند و از ۳۰ مرکز هم متقاضی این کار هم هستند و اعلام آمادگی هم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی، مدیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: با شیوع و نشر کرونا در کشور، مرکز مدیریت حوزه های علمیه همانند سایر مراکز علمی کشور خود را موظف به رعایت موازین بهداشتی تعیین شده از سوی ستاد مرکزی کرونا دانسته و در همین راستا در بحث سطوح عالی حوزه بعد از مواجه شدن با شرایط کنونی و تحمیل بعضی از مسائل به آموزش، اقدام به سوق دادن مباحث آموزشی، اجرایی و برگزاری امتحان ها در فضای مجازی کردیم.

وی افزود: همه این موارد برای جلوگیری از تجمع و مراجعه طلاب، رعایت موازین بهداشتی و... در حوزه بوده و این موارد زمانی اتفاق افتاد که تلاش مدیریت حوزه برای فراهم آوردن زیر ساخت هایی برای حضور قدرتمند در فضای مجازی برای اجرای بحث آموزش، اجرایی و... از قبل طراحی شده بود، ولی شرایط کرونایی این عمل را به حوزه تحمیل کرده بود و زودتر این داستان به وقوع پیوست.

برگزاری دروس حوزه در فضای مجازی با فراهم آمدن زیرساخت های سخت افزاری

حجت الاسلام والمسلمین حامدی گفت: الان این مدیریت مدعی این داستان است که در مباحث آموزشی و کارهای مرتبط با آموزش به غیر از بحث مدارج، در باقی مانده موارد، اصلا نیازی به حضور و مراجعه طلبه به بخش های اجرایی ساختمان مرکز مدیریت واقع در دارالشفاء و دارالولایه در جمکران نیست، چرا که زیر ساخت های لازم برای انجام فرایند کارها در فضای مجازی در حوزه به خوبی صورت گرفته و الان هم به صورت قوی در حال اجرا است.

مدیر سطوح عالی حوزه با بیان این که اداره مدارج بخش های مختلفی دارد که بعضی از این بخش ها مانند صدور مدرک سطح ۱ و ۲ به صورت غیر حضوری انجام می شود گفت: در تلاش هستیم با آماده شدن زیر ساخت های لازم از نظر سخت افزاری بحث پایان نامه سطح ۳ و ۴ هم به صورت غیر حضوری انجام خواهد شود.

وی بیان داشت: لذا مرکز مدیریت می تواند این ادعا را داشته باشد که به غیر از بحث مدارج، در باقی موارد طلبه نیازی به حضور  ومراجعه به ساختمان اجرایی مرکز مدیریت برای انجام کارهای اداری را ندارد، چون با فراهم شدن زیر ساخت های لازم، هر طلبه ای به راحتی می تواند با ورود به پیشخوان، سامانه مرکز مدیریت و پنل شخصی کارهایی که نیاز دارد مانند انتخاب واحد، صدور گواهی، حضور و غیاب در مدارس، در خواست انتقال، در خواست برای کمیسیون و... از همین فضای فراهم شده پی گیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی گفت: اما بعضا هم مشاهده می شود که طلبه ای برای انجام کارهای اداری به مرکز مدیریت واقع در ساختمان مدرسه عالی دارالشفاء مراجعه می کند، این افراد به دلیل نداشتن شرایط لازم برای حضور در کلاس یا پایه بالاتر و... موارد دیگر است، چرا که این افراد در پنل و پیشخوان معاونت آموزشی حوزه به مشکل برخورد می کنند و نمی تواند از طریق پیشخوان به خواسته خود برسند، می خواهند حضوری به مرکز مدیریت مراجعه کنند تا بلکه بتواند از این طریق مشکلی که برای شان ایجاد شده، حل و فصل کنند.

مدیر سطوح عالی حوزه، افزود: اگر طلبه ای باشد که همه کارهایش درست و حساب شده و به صورت متعارف باشد، برای انجام برنامه های آموزشی و ... نیازی به حضور به ساختمان اجرایی مرکز مدیریت را ندارد، چرا که همه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری برای عدم حضور طلبه در پیشخوان و سامانه اجرایی مرکز مدیریت فراهم شده است.

برگزاری آزمون حوزه های علمیه بزرگترین افتخار مرکز مدیریت در ایام کرونا

وی بیان داشت: اما در بحث برگزاری آزمون در ایام تیر، مرداد و شهریور و با وجود حجم زیادی از طلاب شرکت کننده در آزمون و  با وجود مباحثی که مطرح شده و مشکلاتی که وجود داشته، ولی مرکز مدیریت توانسته در برگزاری آزمون البته با وجود عدم تجربه در گذشته، کارنامه موفقی از خود به یادگار بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی گفت: برگزاری آزمون سطوح عالی در فضای مجازی تجربه بسیار خوبی در حوزه های علمیه بوده و الان در صدد ارتقاء سامانه برگزاری آزمون هم هستیم و درکنار این بحث دیگر و مهم، شروع سال تحصیلی است که از اردیبهشت ماه با شروع انتخاب درس اساتید آغاز شد.

مدیر سطوح عالی حوزه افزود: هم اکنون زیر ساخت های لازم برای بارگذاری ۶ هزار ۷۰۰ درس در سامانه فراهم شده و طلبه می تواند با ورود به پیشخوان درس مورد نظر را انتخاب کند.

الزامی بودن انتخاب درس خارج در پیشخوان حوزه

وی بیان داشت: اما نکته اساسی که قابل توجه است این می باشد که در سالهای گذشته، انتخاب درس تنها برای سطوح عالی بود ولی امسال و در برنامه جدید انتخاب درس خارج هم الزامی شده است. بنابراین اگر طلبه انتخاب درس خارج نداشته باشد، نمی تواند در آزمون درس خارج شرکت کند، البته ذکر این مطلب لازم است که در سال گذشته این کار به صورت آزمایشی و نه به صورت الزامی صورت گرفته بود.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی گفت: اما مسئله دیگر، انتخاب درس طلاب است که در حال حاضر در سامانه فعال شده، این سامانه برای انتخاب واحد و درس تا تکمیل شدن فرایند فعال است و بعد از تکمیل شدن، سامانه بسته خواهد شد.

برگزاری درس ها در فضای مجازی  و انتخاب اختیاری طلاب

مدیر سطوح عالی حوزه، افزود: در این رابطه سوالی که مطرحی است که در بحث انتخاب درس چه باید کرد؟، درسها به صورت آفلاین، آنلاین یا حضوری است. در این مورد باید گفت، مرکز مدیریت درس ها را به انتخاب استاد گذاشته و از سویی مدیرحوزه های علمیه هم آیین نامه و برنامه درسی به مدیریت حوزه های علمیه برای چگونگی برگزاری درسها را نیز ابلاغ کرده است.

ابلاغ آیین نامه آموزشی برگزاری کلاس ها به صورت حضوری

وی بیان داشت: اولویت با برگزاری درس ها به صورت حضوری البته با رعایت همه شرایط است و این هم مبنای فعالیت ها است، ولی به دلیل شرایط موجود در کشور و قرمز بودن وضعیت قم به طلبه های شهرستانی در قم حجره ای داده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی گفت: در این موارد اطلاعیه رسانی هم شده که در صورت بهبود یافتن وضعیت موجود، تصمیم های جدیدی براساس شرایط موجود آن زمان در مورد برگزاری کلاسها، باز شدن حجره ها و...گرفته خواهد شد.

آماده شدن فضای بزرگتر برای برگزاری دروس حضوری

مدیر سطوح عالی حوزه افزود: اگر در شرایط حضوری، اساتیدی هستند که شاگرد زیادی دارند، برای رعایت بهتر اصول بهداشتی، تصمیم گرفته شد مدرس بزرگتری برای این موارد در نظر گرفته شود.به هر حال طلبه و استاد به هر سه شکل درس حضوری، آنلاین و آفلاین می توانند اقدام کنند. در این رابطه هیچ محدودیتی برای طلبه و استاد نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی با اشاره به برگزاری درس ها به صورت آفلاین گفت: برگزاری درس ها به صورت آفلاین به دلیل شرایط این بحث، باید طلبه ها توجه کنند که طلبه برای تأیید حضورش در کلاس، باید تقریرنویسی داشته باشد تا استاد حضور در کلاس را برای او تأیید کند چون در درس آفلاین، اشراف بر طلبه وجود ندارد و تنها راه همین بود که گفته شده است.

اولویت بارگذاری درس های در پیشخوان مرکز مدیریت

مدیر سطوح عالی حوزه افزود: مسئله دیگر اولویت برگزاری درس ها در پیشخوان و سامانه است، اگر درس ها از این سامانه انتخاب شود، رصد همه موارد از طریق سامانه انجام می گیرد.

وی بیان داشت: اما در مواردی دیگر اگر استادی ترغیبی به انجام این کار نداشت و خواست در پیام رسان دیگر مانند ایتا، درسهای آفلاین را بارگذاری کند، در این مسئله این مرکز موافقت خودش را اعلام کرده و برای انجام بهتر برنامه ها و عدم مشکلات بعدی، این مرکز شماره هایی را در اختیار اساتید قرار داده تا از این طریق معاونت آموزش بتواند فعالیت طلبه را رصد کند که مثلا آیا این طلبه شرایط شرکت در پایه و انتخاب این درس را دارد یا نه؟

وی بیان داشت: درسهای جنبی هم همان شرایط است یعنی اولویت به صورت حضوری و در غیر این صورت در فضای مجازی برگزار می شود.

مرکز هدایت علمی تربیتی

حجت الاسلام والمسلمین حامدی گفت: اما درس ها در مراکز هدایت علمی تربیتی طبق روال سابق برگزار است. برگزاری کلاس ها به صورت حضوری، نیمه حضوری، غیر حضور و... با خود این مراکز است.

برگزاری درس ها به اختیار مراکز علمی تربیتی

مدیر سطوح عالی حوزه افزود: در حال حاضر ۳۲ مرکز علمی تربیتی با حضور ۶ هزار طلبه، ۳۵۰ مشاور علمی،۲۰۰ مشاور تربیتی وجود دارند و از ۳۰ مرکز هم متقاضی این کار هم هستند و اعلام آمادگی هم کردند. این آمار برای سال آینده است. این طرح مورد استقبال طلاب و اساتید قرار گرفته است و در آینده نزدیک در این مراکز رتبه بندی هم خواهد شد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha