پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس علوم پزشکی

حوزه/ زاکانی گفت: اگر زنجیره انتقال ویروس را از بین نبرده و در برابر آن ایستادگی نکنیم، به طور حتم زمین خواهیم خورد و از این‌رو باید برنامه‌ریزی‌ها در این راستا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری حوزه، علیرضا زاکانی در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با ویروس کرونای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اظهار داشت: تحلیل واقع‌ بینانه باید از کرونا داشت و این موضوع را باید بدانیم که امروز در مقایسه با گذشته از بیماری شناخت کامل‌تری داشته و تجربه‌های بیشتری پیدا کردیم و از سوی دیگر آمادگی‌ها نیز در برابر ویروس بیشتر شده و ابعاد آن را شناخته و طبق آن عمل می‌کنیم.

وی  ادامه داد: در مقابل نیز این را باید بگوییم که نسبت به بیماری، عادی‌سازی شکل‌گرفته و کاهش انگیزه‌ها را داریم و همچنین با خستگی خدمت دهندگان به مردم مواجه هستیم و شرایط به سمتی در حال پیش روی است که آسیب‌پذیری‌ها در حال گسترش است.

زاکانی خاطرنشان کرد: اگر زنجیره انتقال ویروس را از بین نبرده و در برابر آن ایستادگی نکنیم، به طور حتم زمین خواهیم خورد و از این‌رو باید برنامه‌ریزی‌ها در این راستا باشد.

وی تصریح کرد: پیشگیری کردن بهترین راه است اما متاسفانه به‌ درستی عمل نمی‌شود و باید به‌ گونه‌ای باشد که همگان وظیفه خود را دانسته و پیشگیری جدی گرفته شود.

 ستاد مردمی کرونا در قم تشکیل شود

دیگر نماینده قم در مجلس شورای نیز در این جلسه اظهار داشت: ستاد مردمی کرونا را مثل گذشته دایر کنیم تا به‌ عنوان پشتیبان بخش بهداشت و درمان فعالیت کرده و در خدمت مردم باشند.

احمد امیرآبادی فراهانی افزود: مجموعه کادر بهداشت و درمان استان هشت ماه است که با تمام توان در راستای خدمات‌ رسانی به مردم در حال تلاش هستند که صمیمانه از آن‌ها قدردانی می‌کنم.

وی تصریح کرد: حضور نیروهای جهادی بسیار موثر بوده و اثربخشی فراوانی نیز دارد و موجب می‌شود که همراه در بیمارستان نبوده و از این طریق شاهد  انتقال پیدا نکردن ویروس به بیرون از بیمارستان باشیم.

امیرآبادی اذعان داشت: متاسفانه جامعه مانند روزهای اول، کرونا را جدی نمی‌گیرند و برنامه‌ریزی‌های دولت نیز به سمت عادی‌سازی رفته است که این خطرناک بوده و باید برای آن فکری اساسی شود، از این رو هم مردم و هم دولت موضوع کرونا را ساده گرفته‌اند و البته رسانه‌ها نیز مانند قبل به آن نمی‌پردازند که باید تجدیدنظر صورت گیرد.

باید به یک درک مشترک از خطر مشترک کرونا برسیم

دکتر محمدرضا قدیر نیز در این جلسه گفت: هنوز در پیک هستیم و ۷۷۰ بیمار در حال حاضر بستری بوده که ۱۴۰ نفر آن‌ها وضعیت وخیمی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: باید در راستای مقابله با این ویروس محکم‌تر و جدی‌تر همگان وارد عمل شده و بدانیم که فقط دانشگاه علوم پزشکی وظیفه ندارد و همه دستگاه‌ها و نهادها باید وظایف خود را عملی کنند.

وی گفت: باید یک درک مشترک از یک خطر مشترک ایجاد شود و اگر به درک مشترک نرسیم نمی‌توانیم کار را پیش برده و اگر اقناع‌سازی انجام نشود، کنترل پیک دشوار است.

دکتر قدیر بابیان اینکه باید کارهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی انجام شود گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم معمولاً در اوج بحران هم دستورات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که در این خصوص نیازمند اقدامات بازدارنده هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۹۰ درصد مردم از تمامی دستورات بهداشتی اطلاع کافی دارند اما کلافگی و خستگی و عادی انگاری آن‌ها موجب شده که کمتر رعایت کنند.

وی گفت: تنها راه مقابله با ویروس، قطع زنجیره است و باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص انجام شود و تا جایی که می‌توان، جایگاه بهداشت را تقویت کرد.

دکتر قدیر تأکید کرد: تشکر از کادر درمان باید عملی باشد و استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی همان موضوع عملی است که باید توجه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فعال شدن شش مرکز خدمات جامع سلامت به مردم گفت: این مراکز از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ آماده خدمات‌رسانی رایگان به همشهریان هستند که این سدی در برابر بار مراجعات کرونا به بیمارستان‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت حضور نیروهای جهادی گفت: این عزیزان باید به عرصه آمده و کمک کنند و در صورت حضور آن‌ها، ورود همراهان به بیمارستان‌ها ممنوع شده و از این نیروها استفاده خواهیم کرد.

دکتر قدیر در پایان ضمن قدردانی از همراهی نمایندگان مجلس گفت: باید از پشتیبانی و حمایت‌های این عزیزان قدردانی کرده و حضور آن‌ها در جلسه ستاد، نشان‌دهنده اهتمام جدی آن‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha