جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر / دومین دوره نشست های علمی و معرفتی اربعین ( جریان شیعه شناسی اربعین و مسئله جهانی شدن )

حوزه/ دکتر سهیل اسعد گفت: ما باید بتوانیم ارزش های مدنظر امام حسین علیه السلام را در دنیا مطرح کنیم چون این ارزش ها با فطرت مردم دنیا ارتباط برقرار می کند و می تواند آنها را به سمت اربعین بکشاند.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، دکتر سهیل اسعد، مبلّغ بین المللی در دومین دوره نشست های علمی، معرفتی مجمع جهانی شیعه شناسی که با موضوع جریان شناسی اربعین و مسئله ی جهانی شدن در سالن جلسات این مجمع در قم  برگزار شد، گفت: بحث اربعین را در ابعاد مختلفی می شود مورد بررسی قرار داد؛ در موضوع جهانی شدن اربعین مطالب نظری زیادی تاکنون ارائه شده است.

وی تصریح کرد: من خیلی شفاف می خواهم بگویم که پدیده ای به نام اربعین خیلی نیاز به نظریه پردازی ندارد؛ اربعین یک پدیده ی اجتماعی عظیم است که دیگر از مرحله مقاله نویسی، سخنرانی و توضیح در باب فلسفه ی وجودی آن گذشته است.

فعال رسانه ای بین المللی گفت: من از نظریه پردازی زیاد و مقاله نویسی و تحلیل و تفسیر در این مورد خسته شده ام و نیاز به ورود میدانی و آوردن پروژه ی عملیاتی بزرگ را از همه چیز بیشتر احساس می کنم؛ توضیح و نظریه پردازی فقط مقدمه ی کارهای بزرگ و نه تمام آن کارهاست.

وی خاطرنشان کرد: در اروپا و آمریکای لاتین به هنگام فرارسیدن اربعین، مسلمانان زیادی از حضور در این گردهمایی بزرگ جا می مانند؛ مثلاً در تعداد زیادی از کشورهای آمریکای لاتین عدم وجود سفارتخانه ی عراق مشکل صدور ویزا را برای شیعیان آن کشورها به دنبال داشته است.

مؤسس مراکز اسلامی در آمریکای لاتین گفت: ما باید به دنبال راهکارهای عملی برای باشکوه تر نمودن واقعه ی اربعین باشیم تا بتوانیم آن را جهانی کنیم؛ ما باید به فکر تأسیس حداقل یک نمایندگی اداری اختصاصی برای حل مسائل و مشکلات راه شرکت در پیاده روی اربعین باشیم که بتواند مشکلات سفر را برای زائرین حل کند.

وی با انتقاد از شیوه ی انتقال پیام مسلمانان در فضای بین الملل تصریح کرد: ما متأسفانه می خواهیم یک رسم دینی را به همان صورت بومی و با تعاریف داخلی جامعه ی تشیع به فضای بین المللی منتقل کنیم امّا خیلی از دغدغه هایی که در این مورد مطرح می کنیم در فضای بین الملل قابل فهم و موجب انگیزش نیستند و نمی توانند احساسات و توجه جامعه جهانی را به سوی خود جلب کنند.

این طلبه آرژانتینی گفت: اولین گام برای تبدیل پدیده ی اربعین از حالت بومی، ملی، منطقه ای و اسلامی، ارائه ی این قضیه به عنوان یک قضیه ی انسانی است؛ به عنوان مثال موضوع فلسطین را به عنوان یک مسئله ی انسانی مطرح کردیم و در دنیا بازتاب خوبی داشته و امروز به یک دغدغه ی جهانی تبدیل شده است.

وی گفت: این در حالی است که در داخل جامعه اسلامی آنرا به عنوان مسئله ی تجاوز به حریم اسلام و تجاوز به مناطق اسلامی مطرح می کنیم.

این مستندساز بین المللی اظهار داشت: طبیعت زشت بشری در یزید متجلی شده است و ما باید این طبیعت زشت یزید را به جهانیان نمایش دهیم و از راهکاری انسانی برای مبارزه با آن تحت عنوان قیام امام حسین علیه السلام سخن به میان آوریم تا تمام انسان ها با هر دین و مذهبی بتوانند با امام حسین علیه السلام ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید مفاهیم و نمادهای دینی خود را محدود جلوه دهیم و آنها را در دایره ی فرهنگ و قومیت های منطقه ی خودمان حبس کنیم؛ ایجاد محدودیت در مورد این مسائل مانع از بین المللی شدن آن هاست.

استاد جامعة المصطفی العالمیة گفت: امام حسین علیه السلام، اربعین، عاشورا و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف متعلق به کل دنیا هستند و برای معرفی آنها به دنیا باید بتوانیم فضا را برای استقبال از هر انسانی با هر رنگ، پوشش، نژاد و دین و مذهبی فراهم کنیم؛ پس اولین گام در بین المللی سازی اربعین خروج از محدوده های خودی، محلی، منطقه ای و قرائت های خودمان از امام حسین علیه السلام و اسلام ناب محمدی است.

وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم ارزش های مدنظر امام حسین علیه السلام را در دنیا مطرح کنیم چون این ارزش ها با فطرت مردم دنیا ارتباط برقرار می کنند و آنها را می توانند به سمت اربعین بکشانند.

دکتر سهیل اسعد گفت: دومین مسئله این است که بدانیم چرا فضای اربعین و امام حسین علیه السلام می تواند این همه کشش و جذب داشته باشد و چه چیزی پشت این وقایع است؛ ما باید یک مانیفست امام حسین علیه السلام داشته باشیم که بتواند به خوبی، متفق القول و جامع تفکر و اندیشه ی ایشان را به مردم دنیا ارائه دهد.

وی اظهار داشت: ما باید بجای روایت گری صرف از واقعه ی عاشورا تفکر امام حسین علیه السلام، فلسفه عاشورا، سبک زندگی امام حسین علیه السلام و ارزش های مدنظر ایشان را در فضای بین الملل نشر دهیم؛ یعنی اربعین را از یک مراسم مذهبی صرف به یک منهاج حسینی و یک مکتب فکری جهانی قابل ارائه به تمام اقشار دنیا تبدیل کنیم.

فعال رسانه ای بین المللی گفت: مسئله سوم اطلاع رسانی و مقابله ی با جریان سانسوری است که برعلیه واقعی بزرگ اربعین دارد فعالیت می کند؛ ما باید در این زمینه خبرنگاران بین المللی را دعوت کنیم و از آنها بخواهیم این واقعه ی عظیم را نشر جهانی بدهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گام دیگر در زمینه جهانی کردن اربعین ترجمه ی آثار به چندین زبان زنده ی دنیاست و متأسفانه این کار فعلاً صورت نگرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha